کد خبر: 214785
۲۹ اسفند ۱۴۰۲، ۹:۴۰
نبود مس کافی برای صنعتگران صنایع دستی کرمان

معاونت صنایع‌ دستی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمان گفت: متاسفانه با وجود اینکه کرمان بهشت معدنکاران است، مس برای صنعتگران صنایع دستی از خارج از استان کرمان در حال تامین است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ اعظم علیخانی با بیان اینکه متاسفانه با وجود اینکه کرمان بهشت معدنکاران است، مس برای صنعتگران صنایع‌ دستی از خارج از استان در حال تامین است اظهار کرد: در زنجیره ارزش صنایع‌ دستی از ابتدا تا انتها ایرادات و نواقصی وجود دارد؛ که بخشی از آن، نیازمند ورود بخش خصوصی است که حمایت کند، تا بتوانیم این نواقص را با جدیت بیشتری مرتفع کنیم.

وی گفت: تامین منابع هم که آغاز همین زنجیره ارزش است ارجح بر بقیه مسائلی است؛ که در این حوزه وجود دارد و صنایع فلزی ما و بحث مس به طور جدی‌ تر در این مساله مشخص است و اینکه تامین مس متاسفانه از خارج از استان در حال انجام است.

معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، افزود: سال گذشته پیگیری‌هایی انجام شده با مس شهید باهنر که نورد مس را انجام می‌ دهد و حسب حجم میزان حداقل خریدی که برای صنعتگر صنایع‌ دستی مشخص کرده است، فراتر از قدرت خرید ابتدایی هنرمند، نشانه این است که این اتفاق نتوانسته موفق عمل کند و صنعتگر ما چون توان تامین مس در این حد را نداشته از آن پیشنهاد استقبال نکرده است.

علیخانی تصریح کرد: درحال حاضر چهار جلسه به صورت رسمی با صنایع ملی مس ایران در سطوح مختلف شرکت کرده و مباحث را با آنها مطرح کردیم، که یکی از مباحثی که مطرح شده همین بحث تامین اولیه صنایع فلزی و صنایع سنگی هست، چون استان کرمان بهشت معدن کاران است و شایسته نیست در حالی که این دارایی را داریم قرار باشد، از خارج از استان این تامین انجام شود.

وی ادامه داد: با مذاکراتی که انجام دادیم امیدواریم که مساعدتی محقق شود و بتوانیم از صنعتگران در این حیطه با جدیت بیشتری حمایت کنیم.

معاونت صنایع‌ دستی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمان در بحث برگزاری بازارچه‌ ها ابراز داشت: متاسفانه موازی کاری و خروج نهادها، ادارات و فضاهای مختلف، از شرح وظایف اصلی خود موازی‌ کاری‌ ها را ایجاد کرده، بخشی از نمایشگاه‌ ها و بازارچه‌ ها که در سطح شهر برگزار می‌ شود، هیچ‌ گونه مجوزی از معاونت صنایع‌ دستی استان ندارند و ارتباطی با حوزه صنایع‌ دستی گرفته نشده که امکان نظارت باشد.

علیخانی اذعان داشت: در حالی که اگر قرار باشد بازارچه یا نمایشگاهی در حوزه صنایع‌دستی برگزار شود، با تاکید بر لزوم اخذ مجوز از معاونت صنایع‌ دستی استان می‌ توان نظارتی بر محتوای آنها نیز داشت.

وی با ابراز امیدواری از وحدت رویه در فضای نمایشگاهی و بازارچه ها، خاطرنشان ساخت: ان‌شاءالله این وحدت شکل بگیرد و بتوانیم با جدیت و حمیت مضاعف مسیر را محقق کنیم و به اهداف و آرمان هایی که شایسته مردم کرمان است دست پیدا کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha