هوش مصنوعی؛ بستری برای بازطراحی استراتژی برندسازی ملی

دبیر کارگروه هوش مصنوعی اندیشکده مطالعات راهبردی برندسازی ملی ایران تاکید کرد: با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان استراتژی‌های برندسازی ملی را بر اساس داده‌های واقعی و نه تصورات، بازطراحی کرد و از فرصت‌های جهانی به درستی بهره برد.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا)،یاوری‌نژاد با بیان اینکه هوش مصنوعی دیگر یک ابزار فناورانه نیست، بلکه به یک زیرساخت تمدنی تبدیل شده است، اظهار کرد: این فناوری تمام ابعاد تعاملات جهانی از اقتصاد گرفته تا فرهنگ، سیاست و انواع دیپلماسی‌ها را تحت تأثیر قرار داده و در حال ایجاد تحولی بنیادین است.

وی با اشاره به سه حوزه اصلی تأثیرگذاری هوش مصنوعی در دیپلماسی عمومی، گفت: اولین و مهم‌ترین حوزه، تحلیل داده‌های بزرگ برای درک افکار عمومی جهانی است. دیپلماسی سنتی بر اساس داده‌های محدود و رسمی شکل می‌گرفت، اما امروز هوش مصنوعی با تحلیل میلیاردها داده از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها، تصویری واقعی از نگرش مردم سایر کشورها نسبت به سیاست‌ها، فرهنگ و برند یک ملت ارائه می‌دهد.

این محقق هوش مصنوعی افزود: حوزه دوم، شخصی‌سازی پیام‌هاست. در دیپلماسی آینده، پیام‌های یکسان برای همه مخاطبان کارایی ندارد. هوش مصنوعی به کشورها این قدرت را می‌دهد که محتوای فرهنگی و رسانه‌ای خود را برای هر گروه، فرهنگ و حتی لهجه خاصی، سفارشی‌سازی کنند و تأثیرگذاری پیام را به حداکثر برسانند.

وی سومین حوزه را افزایش قدرت روایت‌سازی و رقابت در عرصه برند ملی دانست و اظهار کرد: هوش مصنوعی با شناسایی روندهای فرهنگی جهانی به کشورها کمک می‌کند تا هویت دیجیتال خود را بسازند و در عرصه تصویر ذهنی جهانی و نفوذ فرهنگی با یکدیگر رقابت کنند.

◉برندسازی آینده داده‌محور و هوشمند خواهد بود

یاوری‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره نقش هوش مصنوعی در ارتقاء اعتبار یک کشور، گفت: برند ملی آینده، برندی مبتنی بر داده و هوشمند است. ما با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانیم یک آینه واقعی از تصویر ایران در جهان به دست آوریم و بر اساس آن، استراتژی دقیق‌تری برای برندسازی طراحی کنیم؛ همان‌طور که ژاپن با تحلیل داده‌ها دریافت که تصویر غالب از آن در جهان انیمه و انیمیشن است و کمپین‌های تبلیغاتی خود را بر همین اساس بازطراحی کرد.

◉ایران ظرفیت تبدیل شدن به قطب هوش مصنوعی منطقه را دارد

وی با بیان اینکه ایران ظرفیت تبدیل شدن به یکی از قطب‌های هوش مصنوعی در دنیا را دارد، تصریح کرد: از نظر ژئوپلیتیکی، نیروی انسانی متخصص و بسترسازی‌های انجام شده مانند توسعه نئوبانک‌ها و زیرساخت فیبر نوری، کشور ما در موقعیت مناسبی قرار دارد. تبدیل این سیستم‌ها به فناوری هوش مصنوعی، هزینه و زمان کمتری نسبت به کشورهایی نیاز دارد که این زیرساخت‌ها را از ابتدا ندارند.

◉برای تبدیل شدن به قطب هوش مصنوعی منطقه فرصت نداریم

دبیر کارگروه هوش مصنوعی اندیشکده مطالعات راهبردی برندسازی ملی ایران با انتقاد از عملکرد مدیران در این حوزه گفت: متاسفانه در این حوزه ضعیف عمل کرده‌ایم و زمان را از دست داده‌ایم. در حوزه هوش مصنوعی، یک دقیقه، یک دقیقه نیست. در شش ماه گذشته، این فناوری به اندازه‌ای پیشرفت کرده که با شش ماه قبل از آن زمین تا آسمان تفاوت دارد. سازمان ملی هوش مصنوعی که در دوره شهید رئیسی راه‌اندازی شد، متاسفانه حذف گردید و جایگزین مناسبی برای آن تعریف نشد.

وی افزود: تنها سند موجود، سند توسعه ملی هوش مصنوعی است که آن هم به مرحله اجرا نرسیده است. ما در حال برنامه‌ریزی برای نسل‌های دهه هشتادی، نودی و آلفا هستیم و نمی‌توانیم پشت درهای بسته تصمیم‌گیری کنیم. نیازمند یک هوای تازه و استفاده از جوانان جسور، نترس و متخصص در این عرصه هستیم که خوشبختانه تعدادشان هم کم نیست.

یاوری‌نژاد در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های سخت‌افزاری، اظهار کرد: ایران از نظر جغرافیایی و اقلیمی، بهترین مکان برای راه‌اندازی فارم‌های جی‌پی‌یو و دیتاسنترهای هوش مصنوعی است. ما می‌توانیم با سرمایه‌گذاری دولتی در این زیرساخت، به قطب منطقه تبدیل شده و به کشورهای همسایه خدمات بفروشیم، اما متاسفانه تا به حال اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است. در حالی که شرکت ایکس (توییتر) ۱۰ هزار جی‌پی‌یو دارد، ما در بهترین حالت در برخی مراکز ۲۰ تا ۳۰ عدد داریم.

وی در تشریح نقشه راه کوتاه‌مدت و بلندمدت ایران عنوان کرد: در کوتاه‌مدت، باید بر تولید و انتشار محتوای دیجیتال جذاب و چندزبانه در حوزه‌های تاریخ، اقتصاد و علم تمرکز کنیم. همچنین راه‌اندازی بانک‌های داده ملی و داشبوردهای رصد تصویر ایران برای شناسایی سوگیری‌ها و برگزاری کمپین‌های دیجیتال هدفمند با همکاری اینفلوئنسرها و رسانه‌های جهانی برای انتشار روایت مثبت، ضروری است.

این کارشناس هوش مصنوعی در خصوص افق بلندمدت بیان کرد: در بلندمدت، باید به سمت ساخت مدل‌های زبان بزرگ بومی حرکت کنیم و داده‌های متوازن ایرانی را به آن‌ها تزریق کنیم تا تصویر دقیق و واقعی از ایران ارائه شود. این یعنی تلفیق خلاقیت انسان با ابزارهای هوش مصنوعی برای روایت‌گری صحیح.

وی خطاب به مسئولان گفت: ما برای رسیدن به افق ۱۴۱۰ و قرار گرفتن در جمع ۱۰ کشور برتر، فرصت زیادی نداریم و نمی‌توانیم تصمیمات یک‌شبه بگیریم. باید هرچه سریع‌تر از حالت رکود فعلی خارج شویم و با یک برنامه مدون اجرایی، از پتانسیل‌های موجود استفاده کنیم. این وظیفه ماست که به جوانان متخصص و توانمندی که می‌خواهند برای کشورشان سربازی کنند، میدان دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha