کد خبر: 4-آزمایشگاه-تخصصی-شناسایی-ویروس-کرونا-د
۲۹ فروردین ۱۴۰۰، ۸:۴۹

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر سعید عامل جامه دار ضمن تبریک 30 فروردین سالروز تولد حکیم جرجانی و روز آزمایشگاه به تمام فعالان این عرصه خاطر نشان کرد: مدافعان سلامت در حوزه علوم آزمایشگاهی در یک سال اخیر با همت و تلاشی وصف نشدنی در جبهه مبارزه با کرونا تلاش کرده اند و نقش مهمی را در شناسایی به موقع بیماری ایفا می کنند.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از پیشرفت های علم پزشکی مدیون تلاش های پرسنل خدوم آزمایشگاه هاست و 60 تا 70 درصد از تصمیم های پزشکی بر اساس نتایج آزمایشگاهی صورت می گیرد اظهار کرد: تشخیص سریع بیماری، موجب درمان مناسب برای بیمار می شود و افزایش موفقیت در درمان و کاهش زمان بستری بیماران در مراکز درمانی از دیگر نقش های مهم حوزه علوم آزمایشگاهی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در ابتدای اپیدمی کرونا ویروس در کشور، به همت و حمایت مسئولان دانشگاه، آزمایشگاه جامع و مرجع کرونا در کوتاه ترین زمان ممکن در بیمارستان امام رضا(ع) راه اندازی شد و در حال حاضر روزانه 1300 تا 1500 تست در این آزمایشگاه انجام می شود.

دکتر عامل تصریح کرد: همچنین در بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر، به منظور ارائه خدمات مناسب به بیماران به ویژه کودکان، آزمایشگاه ویروس شناسی با قابلیت تشخیص 17 نوع ویروس از جمله کرونا راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه آزمایشگاه ویروس کرونا بیمارستان قائم (عج) از دیگر مراکز دانشگاهی است که با تجهیزات پیشرفته در حال خدمات رسانی به بیماران هستند اظهار کرد: علاوه بر این آزمایشگاه ویروس شناسی مرجع بهداشت بیمارستان شریعتی نیز در این زمینه فعال شده است و روزانه یک هزار و 500 تست در آن انجام می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد:  با تشخیص پزشک از افراد مشکوک به کرونا مراجعه کننده به مراکز خدمات جامع سلامت، تست کرونا دریافت و برای تشخیص به آزمایشگاه ها ارسال می شود که در بیشتر مواقع به صورت رایگان صورت می گیرد و در بخش بستری نیز بر اساس پوشش بیمه ای این اقدام برای بیماران انجام می شود.

دکتر عامل با بیان اینکه کرونا ویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که در انسان و حیوان ایجاد عفونت می کنند و طیف گسترده ای از علائم را به همراه دارند و آخرین نوع خطرناک آن کووید-19 است که اواخر سال 2019 مورد شناسایی قرار گرفت خاطر نشان کرد: زمانی که ویروس وارد بدن شود  و شروع به تکثیر کند ممکن است تغییراتی را در زمان تکثیر ایجاد کند که موتاسیون گفته می شود و یک یا دو موتاسیون موجب واریانت می شود.

وی با بیان اینکه تا کنون سه نوع واریانت انگلیسی، آفریقانی جنوبی و برزیلی در جهان ایجاد شده است تصریح کرد: واریانت ها خیلی راحت تر تکثیر شده و وارد سلول های تنفسی می شوند و سرعت انتقال و سرایت آن نیز بسیار بالاتر است و بهترین راهکار برای کنترل این ویروس رعایت بیشتر دستورالعمل های بهداشتی، استفاده از ماسک و اجتناب از حضور در  هر گونه دورهمی هاست.

 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه واریانت انگلیسی سرعت انتقال بسیار افزایش یافته است اظهار کرد:فاصله ایمنی که باید رعایت شود دو متر است و تمام پروتکل های بهداشتی که بیش از این از آن صحبت شده باید با جدیت بیشتری رعایت شود.

دکتر عامل افزود:  اگر با یک فرد مبتلا به کرونا فاصله ایمن رعایت نشود در عرض ده دقیقه مواجهه و هم صحبتی، فرد به ویروس مبتلا می شود که این امر نشان دهنده سرعت انتقال بیماری است .

وی با بیان اینکه برای تشخیص درست باید نمونه گیری در مکان مناسبی انجام می شود و یکی از دلایل منفی شدن کاذب تست ها نمونه گیری نامناسب است تصریح کرد: 4 و 5 روز ابتدایی بهترین زمان برای انجام تست محسوب می شود و افراد در صورت علائم اولیه شامل گلو درد، بدن درد و تنگی نفس به طور حتم برای بررسی بیشتر به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha