آرتروز شایع‌ترین بیماری عضلانی اسکلتی است/کمردرد را با روش‌های غیرجراحی درمان کنید

دکتر حمید پدرام جراح و متخصص استخوان و مفاصل در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به شایع ترین بیماری های عضلانی اسکلتی، اظهار داشت: بیماری های عضلانی اسکلتی طیف بسیار زیادی دارد اما شایع ترین نوع آن که بسیاری از مردم با آن درگیر هستند، آرتروز مفاصل است.

وی افزود: همه مردم در طول عمر خود درگیر این بیماری خواهند شد که البته بیشتر در سنین بالا اتفاق میفتد. در سنین پایین هم افراد به دلیل برخی بیماری ها و یا انحرافات اسکلتی، ممکن است به بیماری آرتروز مبتلا شوند.

جراح و متخصص استخوان و مفاصل عنوان کرد: همچنین تصادفات و برخی بیماری ها هم که افراد در طول زندگی با آن مواجه می شوند هم می تواند دلیلی بر ابتلای افراد به بیماری آرتروز شود.

بیماری آرتروز

دکتر پدرام با اشاره به اینکه بیماری آرتروز، تخریب و یا التهاب غضروف مفصلی است، بیان داشت: به مرور زمان تمام بافت های بدن و همچنین مفصل و غضروف مستهلک می شوند. زمانی که بیماری دردناک می شود و فرد برای درمان مراجعه می کنند این بیماری می تواند مشکل ساز باشد. باید مطرح کرد که البته بیشتر مراجعه کنندگان بیماری آرتروز در سن بالایی دارند.

کمردرد

وی به بیماری شایع دیگری که مردم با آن درگیر هستند اشاره کرد و گفت: کمردرد بیماری شایعی است که تقریبا 80 درصد مردم در طول زندگی خود به خاطر این درد به پزشک مراجعه می کنند.

جراح و متخصص استخوان و مفاصل تصریح کرد: کمردرد در خانم ها به دلیل بد نشستن و بد خوابیدن بیشتر است، البته کمردرد می تواند دلایل مختلف دیگری هم داشته باشد. به طور مثال دیسک کمر، گودی کمر و همچنین تنگی کانال نخاعی هم می تواند باعث بروز کمردرد شود.

دکتر پدرام عنوان کرد: بسیاری از بیماری های کمردرد مشکلات جدی برای بیمار ایجاد نمی کنند و حتی اگر بیمار مبتلا به دیسک کمر هم شده باشد تا 90 درصد می تواند با روش های غیر جراحی درمان شود. مهمترین نکته در مورد دیسک کمر و کمردرد این است که کمر درد خیلی زود درمان نمی شود.

وی ادامه داد: اگرچه برای کمردرد، دارو و فیزیوتراپی تجویز می شود اما واقعیت این است که حتی جراحی هم باعث از بین رفتن درد کمر نمی شود. به طور مثال اگر فردی که دیسک کمر دارد را درمان کنیم شاید بیش از ۵۰ درصد بعد از ۶ ماه تا یک سال مجدد به خاطر دردهای دیسک کمر به ما مراجعه داشته باشند.

جراح و متخصص استخوان و مفاصل تاکید کرد: بهتر است بیماران با روش های غیر جراحی نسبت به درمان بیماری درد کمر اقدام کنند. بیماران می توانند با رعایت بسیاری از مسائل دردهای مربوط به کمر را کاهش دهند.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha