کد خبر: افزایش-نیاز-به-مراقبت‌های-حمایتی-تسکی
۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۲۴

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، گروه فلسفه، اخلاق پزشکی و علوم زیستی فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران با همکاری گروه اخلاق پزشکی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم در راستای تدوین گزارش های سیاستی و برگزاری نشست های متناظر، وبینار جنبه های اخلاقی مراقبت‌های حمایتی تسکینی را در روز چهارشنبه 8 بهمن ماه سال جاری برگزار کرد.

در ابتدای این نشست مجازی دکتر باقر لاریجانی نایب رییس شورای عالی اخلاق پزشکی کشور در مقدمه ای با تاکید بر اصل کرامت انسانی، مفاهیمی همچون کیفیت زندگی و مرگ، ارتباط با بیمار در مراحل پایانی حیات و خانواده وی، بیهودگی درمان، فلسفه اخلاق مراقبت و مدیریت تخصیص منابع محدود را در این زمینه در خور توجه دانست.

دکتر لاریجانی اظهار داشت بر اساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت سالیانه 40 میلیون نفر به مراقبت تسکینی نیاز پیدا می کنند که 78 درصد آنها در کشورهای با درآمد متوسط یا پایین زندگی می‌کنند.

نقش مراقبت‌های حمایتی تسکینی در کیفیت حیات بیمار

وی افزود: طبق آمار موجود، در کل دنیا فقط 14 درصد از مردمی که نیازمند مراقبت تسکینی هستند، این خدمات را دریافت می‌کنند.

نایب رییس شورای عالی اخلاق پزشکی سیاستگذاری ملی، برنامه‌ریزی مناسب، تامین منابع موردنیاز و تربیت نیروی انسانی لازم در کشورهای مختلف را در این زمینه ضروری خواند.

دکتر لاریجانی با اشاره به همه گیری اخیر اظهار داشت: علاوه بر سالمندی جمعیت و افزایش بیماری‌های غیرواگیر در دنیا، شیوع برخی بیماری‌های واگیر از جمله کووید-19، نیاز به مراقبت‌های حمایتی تسکینی را افزوده است.

وی با بیان اینکه مراقبت‌های حمایتی تسکینی می‌تواند نقش بسیار موثری در کیفیت حیات بیمار و خانواده وی، کاهش رنج مرگ و پشت سر گذاشتن مطلوب‌تر دوران سوگ داشته باشد، تصریح کرد: در سال 2019، از 194 کشور دنیا 68 درصد آنها برای مراقبت تسکینی بودجه تخصیص داده‌اند که این میزان تنها حدود 50 درصد بیماران را مورد حمایت قرار می دهد.

سرپرست مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی ادغام خدمات مراقبت تسکینی در برنامه‌های کنترل بیماری و نظام سلامت کشورها، فراهم کردن راهنماها و ابزار لازم برای پوشش دادن مسائل اخلاقی مرتبط، ارائه خدمات حمایتی تسکینی، حمایت از کشورها در جهت بهبود دسترسی به خدمات و ارتقا دسترسی کودکان به این گونه خدمات را از مهمترین اقداماتی دانست که از سال 2014 در کل دنیا با هدایت سازمان جهانی بهداشت برای بهبود دسترسی به خدمات مراقبت تسکینی مورد تاکید و حمایت قرار گرفته است.

در بخش دیگری از این وبینار پروژه های مرتبط در حوزه اخلاق پزشکی  که در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم انجام گرفته است توسط خانم مریم اعلا ارائه شد که از آن میان می‌توان به تدوین راهنماهای اخلاقی کشوری در موضوع مراقبت تسکینی در بیماران در مراحل پایانی حیات، راهنمای اخلاقی ارائه مراقبت‌های حمایتی تسکینی در منزل و همچنین منشور اخلاقی ارائه‌ مراقبت‌های حمایتی‌تسکینی کودکان اشاره کرد.

گفتنی است در ادامه این وبینار، دکتر مینا مبشر، عضو هیات علمی گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و دکتر ملیحه کدیور، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، به بحث در زمینه مسائل و چالشهای اخلاقی مراقبتهای حمایتی تسکینی در بزرگسالان و کودکان پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha