کد خبر: برگزاری-نخستین-همایش-مشاورین-و-نمایند
۱۲ دی ۱۴۰۰، ۱۱:۲۹
برگزاری نخستین همایش مشاورین و نمایندگان تشکلهای معلولین در سنندج

با حضور حسین رسولی سرپرست جدید بهزیستی کردستان؛ نخستین همایش مشاورین و نمایندگان تشکلهای معلولین در سنندج برگزار شد

به گزارش خبرگزاری سلامت استان کردستان،گردهمایی مشاورین و نمایندگان تشکلهای معلولین، با حضور سرپرست بهزیستی کردستان و مشاور استاندار کردستان در امور معلولین ، در سنندج برگزار شد.

در این همایش حسین رسولی، سرپرست بهزیستی استان پس از استماع پرسشها و مطالبات حضار طی سخنانی ضمن تاکید بر نقش تشکلها در توسعه مشارکت اجتماعی معلولان و برداشتن موانع، اظهار داشت: تشکلها بازوان توانمند بهزیستی هستند، از این رو بهزیستی در قالب برون سپاری، فعالیتهای خود را به ۴۰۶ سمن واگذار نموده که تشکلهای معلولین از فعال ترین آنها به شمار می روند. وی با بیان اینکه بهزیستی از گذشته تعامل خوبی با تشکلهای معلولین داشته بر تقویت و همکاری متقابل طرفین در این عرصه تاکید ورزید. سرپرست بهزیستی کردستان اضافه کرد: از این پس، به منظور ارتقا سطح فعالیتها و نظارت صحیح بر عملکرد تشکلها، پایشهای دوره ای صورت میگیرد؛ یعنی تشکلها در بازه های زمانی مشخص از طریق شاخصهای تعیین شده ارزیابی شده و عملکرد آنها رتبه بندی می شود، تا به شکلی از شفاف سازی و اعتبار سنجی دست پیدا کنیم.

رسولی ادامه داد: آشنایی با شرایط و نحوه ی ارتباط گرفتن با معلولان و تکریم معلولان گام مهمی در این راستا است. لذا آمادگی داریم پرسنل بهزیستی به ویژه مددکاران تازه استخدام شده را با کمک خود معلولین آموزش دهیم. سرپرست بهزیستی کردستان وضعیت موجود مناسب سازی، اشتغال، درمان و رفاه معلولان را نامطلوب ارزیابی کرد و افزود: در این راه باید مردم و سایر ارگانهای مرتبط، همکاری بیشتری با بهزیستی و تشکلهای معلولین داشته باشند تا موانع حضور معلولین در جامعه برداشته شود.

رسولی با اشاره به حمایتهای بهزیستی در زمینه هزینه های درمان، جلب مشارکت نیکوکاران توسط تشکلها را در این راستا کارگشا دانست. او در پایان بر حمایت هرچه بیشتر بهزیستی از ورزش و آموزش معلولان به ویژه کودکان معلول روستایی بازمانده از تحصیل در قالب طرح تواتبخشی مبتنی بر جامعه( CBR )تاکید کرد.

سپس دکتر مژگان مشفق معاون توانبخشی بهزیستی کردستان ، در سخنان کوتاهی ضمن ابراز خوشنودی از فراگیر بودن و ارتقا سطح مطالبات معلولان تصریح کرد : تشکیل کمیته ای برای نظارت بر اجرای مناسب قانون جامع حمایت از معلولان ضروری است. وی همچنین افزود : شورای توانبخشی در شهر ها نیز باید همچون این شورا در روستاها فعال شود تا بهتر بتوانیم به ارزیابی شرایط معلولان تحت پوشش بپردازیم. ایشان در پایان بر آمادگی بهزیستی جهت تربیت مدرس در عرصه هایی همچون تیم سازی جهت جلب مشارکتهای مردمی و نحوه تعامل با معلولان تاکید کرد.

در ادامه نصرالله ابراهیمی، مشاور استاندار کردستان در امور معلولین، ضمن تقدیر از حضور مسئولان بهزیستی و نمایندگان معلولان به بیان اهداف همایش پرداخت و افزود: اهداف اصلی این همایش ایجاد تعامل و زمینه تبادل سیال اطلاعات بین تشکلهای معلولین، ایجاد وحدت رویه در فعالیتهای مشاورین و نمایندگان تشکلها و در نهایت تشریح بندهای شیوه نامه مربوط به فعالیتها و وظایف مشاورین فرمانداران شهرستانها به منظور اطلاع افراد و اخذ پیشنهادات و نقطه نظرهای آنان در اجرایی کردن این شیوه نامه به منظور تدوین نقشه راه سال ۱۴۰۱ برای مشاورین و تشکل ها می باشد.

ابراهیمی در بخش دیگری از سخنانش بر نقش تعیین کننده مطالبه گری در بهبود همه جانبه شرایط معلولین تاکید ورزید و اضافه کرد : طرح مطالبات باید شفاف، منطقی و بر اساس نیازها، امکانات و منابع موجود و نیز در چهار چوب احترام متقابل باشد. وی در خاتمه سخنانش به اهمیت آموزش پرسنل همه ادارات و ارگانها در قالب کارگاهای آموزشی اشاره کرد و گفت : در این راستا بسته آموزشی جامعی توسط حوزه ی مشاوره استانداری در امور معلولین تنظیم شده است.

بخش دوم جلسه به تشریح مفاد شیوه نامه فعالیت مشاوران فرماندارها و رابطین ادارات در امور معلولین اختصاص یافت. در این راستا مشاور استاندار و صادق حسین زاده مشاور فرماندار قروه و رئیس موسسه ی باران، ضمن بی نظیر ارزیابی کردن این شیوه نامه در نوع خود، بندهای آن را برای حضار قرائت و تفسیر کردند و افراد نیز پیشنهادات و نقطه نظرهای اصلاحی خود را در راستای اجرایی کردن آن ارائه نمودند. در پایان مقرر گردید نظرات اصلاحی و راه های اجرایی کردن شیوه نامه به صورت منسجم تا پایان دی ماه تحویل مشاور استاندار در امور معلولین شود و ایشان نیز پس از تدوین و اصلاح مجدد آنها با مشورت صاحب نظران شیوه ونامه اصلاح شده را به همراه راه حل های اجرایی کردن آن جهت ابلاغ به فرمانداری ها و ادارات مرتبط تقدیم استاندار نماید.

منبع : پایگاه اطلاع رسانی اداره کل بهزیستی کردستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha