کد خبر: بیماری-کندرومالاسی-و-رابطه-آن-با-درد-زا
۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۸:۵۴
بیماری کندرومالاسی و رابطه آن با درد زانو!

دکتر علیرضا رحیم‌نیا متخصص ارتوپدی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به علت زانو درد اظهار داشت: علت زانو درد متناسب با سن فرق می‌کند. در کودکان و افراد بزرگسال علت زانو درد با یکدیگر متفاوت است.

وی افزود: در کودکان بیشتر اشکالات ساختاری در مفصل ممکن است باعث زانو درد شود؛ اگر مفصل انحراف داشته باشد و یا زانو پرانتزی و حالت ضربدری داشته باشد، درد می تواند متفاوت باشد.

استئوکندریت دیسکان یا OCD

فلوشیپ تخصصی جراح استخوان و مفاصل کودکان گفت: یک سری از قطعات استخوانی ممکن است در داخل مفصل جدا شوند که به آن استئوکندریت دیسکان یا OCD می گویند، اینها ممکن است باعث درد شوند.

اشکال در شکل مینیسک

دکتر رحیم‌نیا ادامه داد: اشکال در شکل مینیسک نیز باعث درد زانو می شود؛ اگر مشکلات ساختاری در شکل مینیسک به صورت مادرزادی وجود داشته باشد، ممکن است باعث ایجاد درد شود.

وی اضافه کرد: بیماری‌هایی که ممکن است لایه داخل مفصل را گرفته کنند هم باعث دردهای زانو می شوند. هرگونه انحراف در اندام، اشکال در شکل گیری استخوان غضروف داخل و مینیسک باعث ایجاد درد زانو برای کودکان می شود.

فلوشیپ تخصصی جراح استخوان و مفاصل کودکان بیان داشت: دردهایی که بر اساس اشکال در شکل ساختاری اندام ها است باید اصلاح شود.

بیماری کندرومالاسی یا نرمی غضروف کشکک

دکتر رحیم نیا با بیان اینکه در افراد جوان بیشترین علت درد زانو بخصوص بانوان به علت بیماری کندرومالاسی یا نرمی غضروف کشکک است. افرادی که بیماری نرمی غضروف استخوان کشکک دارند با خم کردن زانو مانند از پله پایین و بالا رفتن، دو زانو و یا چهار زانو نشستن، رکاب زدن دوچرخه ثابت و متحرک دچار دردهای زانو می شوند که در این خصوص کندرومالاسی قابل درمان است.

وی بیان کرد: معمولاً اگر بیمار در مدت زمان 2 تا 3 ماه ورزش هایی که به او  گفته می شود را به خوبی انجام دهد و زانوی خود را زیاد خم و راست نکند، بهبود پیدا می کند.

آرتوروز و ساییدگی مفصل

متخصص ارتوپدی در ادامه تاکید کرد: با بالا رفتن سن، بیشترین دردهای زانو ناشی از آرتوروز و یا ساییدگی مفصل است. غضروفی که در حالت عادی وجود دارد در اثر حرکات اشتباه در زندگی در طول عمر به مرور ساییده و باعث درد می شود.

دکتر رحیم نیا گفت: اگر آرتوروز زانو خفیف باشد معمولاً با رعایت کردن نکاتی که به مریض گفته می‌شود مانند تغییراتی در سبک زندگی، لاغر کردن، کاهش وزن و آب درمانی، داروهای غضروف ساز و تزریق موقتی برخی ژل ها در طول 6 تا یک سال که می تواند باعث بازسازی غضروف شود؛ این نکات می تواند درد بیمار را کاهش دهد، اما اگر آرتوروز زانو شدید باشد باید غضروف های خراب شده تراشیده و مفصل مصنوعی برای بیمار گذاشته شود.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha