کد خبر: بیوتروریسم،-تهدیدی-به-قدمت-تمدن-بشری
۲۵ دی ۱۳۹۵، ۹:۵۴

خبرگزاری سلامت: بیوتروریسم به عنوان یک تهدید زیست محیطی، در صورت وقوع می‌تواند ضمن به خطر انداختن امنیت ملی کشور تبدیل به بحرانی ملی شود که مقابله با آن، نیازمند مدیریت بحران جهت کاهش اثرات حمله، حفظ آرامش و ثبات جامعه می‌باشد.

دکتر محمد نعیم امینی فرد سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی می‌گوید: این موضوع سابقه طولانی به قدمت تمدن بشری دارد که با پیشرفت تکنولوژی، این تهدیدات به خصوص در دهه‌های اخیر جدی تر شده و نمونه‌های مشخصی از جنگ‌های میکرو بیوشیمیایی در قرن بیستم شاهد بوده‌ایم.

امینی فرد با اشاره به این که درگیر جنگی بودیم که ظالمانه مورد تهدید رژیم بعث بودیم و همچنان شاهد رنج جانبازان شیمیایی هستیم، تاکید دارد که خطر همواره بالقوه وجود دارد و می‌طلبد با توجه به صدماتی که بیوتروریسم به کشورها تحمیل می‌کند، هوشیار بود و حتی ضروری است دانش‌آموزان راه‌های مقابله با این مشکل را در مدارس فرا گیرند.

وی در ادامه یادآور می‌شود که وزارت بهداشت و سایر ارگان‌هایی که متولی سلامت هستند باید در جنبه‌های محتلف آمادگی مقابله با بیوتروریسم را داشته باشند.

امینی فر با اشاره به تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شد و حوزه سلامت نیز از این مساله متاثر بود، پیش‌بینی‌های لازم را مورد تاکید قرار می‌دهد؛ چرا که بیوتروریسم عوارض دراز مدت زیست محیطی به دنبال دارد که در ایران و سایر کشورها شاهد آن هستیم.

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، آگاهسازی مردم از عوارض بیوتروریسم و اطلاع از راه‌های مقابله و پیشگیری از آن، بر عهده پدافند غیرعامل می‌باشد و سازمان‌های مسؤل در این خصوص می‌بایست در قالب فرهنگسازی نیست به این مهم اهتمام ورزند.

بر اساس این گزارش، پیشگیری از وقوع عملیات بیوتروریستی بهتر و مهم‌تر از مقابله با آن بعد از وقوع است و پدافند غیرعامل به عنوان روشی صلح آمیز و پیشگیرانه قادر است ضمن رصد تهدیدات جنگ نوین به خصوص تهدیدات زیستی، توانمندی مقابله با این تهدیدات را در کشور افزایش دهد.

 

کد خبرنگار: 41025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha