کد خبر: تاثیر-ورزش-بر-تغییر-شیمی-مغز-و-جلوگیری-ا
۲۰ دی ۱۴۰۰، ۱۶:۴۶
تاثیر ورزش بر تغییر شیمی مغز و جلوگیری از آلزایمر در افراد مسن

محققان دانشگاه "کالیفرنیا سان‌فرانسیسکو" در مطالعه اخیر خود اظهار کرده‌اند ورزش، شیمی مغز را تغییر می‌دهد تا از سیناپس‌های سالخورده در برابر آلزایمر و زوال عقل محافظت کند.

به گزارش گروه مجله سلامت خبرگزاری سلامت (طبنا)، مطالعه‌ اخیر محققان دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو نشان می‌دهد: افراد مسنی که فعالند، دارای گروهی از پروتئین‌ها هستند که آنها ارتباطات بین نورون‌ها را برای حفظ سلامت شناخت مغز تقویت می‌کنند.

این اثرات مفید فعالیت بدنی بر روی شناخت مغز در موش‌ها نشان داده شده است.

طی این مطالعه محققان دریافتند افراد مسن فعال، دارای سطوح بالاتری از پروتئین‌هایی که تبادل اطلاعات بین نورون‌ها را تسهیل می‌کند، هستند. به گفته محققان سیناپس‌ها از مغز افرادی که علائم زوال عقل را نشان می‌دهند، محافظت می‌کنند.

سیناپس یک ساختار زیستی در پایانه همه آکسون‌ها است که از راه آن یک سلول عصبی پیام خود را به دندریت، جسم سلولی یا اکسون یک یاخته‌ی عصبی دیگر یا سلولی ماهیچه‌ای یا یک غده می‌فرستد.

حفظ یکپارچگی این ارتباطات بین نورون‌ها ممکن است برای جلوگیری از زوال عقل حیاتی باشد، زیرا سیناپس واقعا مکانی است که در آن شناخت رخ می‌دهد. فعالیت بدنی ممکن است به تقویت این عملکرد سیناپسی کمک کند.

در مغز اکثر افراد مسن، آمیلوئید و تاو(پروتئین‌های سمی که نشانه‌های آسیب‌شناسی بیماری آلزایمر هستند)، تجمع می‌یابد. بسیاری از دانشمندان بر این باورند که ابتدا آمیلوئید و سپس تاو تجمع می‌یابد و همین امر باعث از هم پاشیدن سیناپس‌ها و نورون‌ها می‌شود.

در افراد مسن‌تر با سطوح بالاتر پروتئین‌های مرتبط با یکپارچگی سیناپسی، به نظر می‌رسد این آبشار سمیت عصبی که به بیماری آلزایمر منجر می‌شود، کاهش یافته است. نتایج این مطالعه بر اهمیت بالقوه حفظ سلامت سیناپس‌ها در حمایت از مغز در برابر بیماری آلزایمر تاکید می‌کند.

منبع : ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha