کد خبر: ترکیه-تحریم‌های-ناعادلانه-آمریکا-را-م
۲۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۲۴
ترکیه تحریم‌های ناعادلانه آمریکا را محکوم می‌کند!

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از Yahoo، ترکیه روز دوشنبه تحریم‌های ایالات متحده به دلیل خرید پدافند موشکی S-400 روسی را به عنوان یک اشتباه فاحش محکوم کرد و تهدید کرد که این کار را تلافی خواهد کرد که به گفته وی به روابط بین متحدان ناتو آسیب می‌رساند.

واشنگتن تحریم‌های پیش بینی شده طولانی را علیه ارشد خرید و توسعه دفاعی ترکیه، رئیس آن و سه کارمند دیگر اعمال کرد. تحلیلگران گفتند که این اقدام هدفمند بیشتر موجب صرفه‌جویی در اقتصاد گسترده‌تر ترکیه خواهد شد. وزارت خارجه ترکیه این تصمیم را غیرقابل توصیف خواند، زیرا واشنگتن پیشنهاد آنکارا برای تشکیل یک کارگروه مشترک برای رفع نگرانی‌های ایالات متحده در مورد تهدیدهای دفاع ناتو توسط اس-400 را رد کرد. در این بیانیه آمده است: ما از ایالات متحده می‌خواهیم كه تحریم‌های ناعادلانه را بازنگری كند و هر چه سریع‌تر از این اشتباه بزرگ برگردد. ترکیه آماده است تا از طریق گفتگو و دیپلماسی به شیوه‌ای شایسته روح اتحاد با این مسئله مقابله کند. این وزارتخانه افزود این تحریم‌ها به طور حتم بر روابط ما تأثیر منفی خواهد گذاشت و ترکیه به شیوه و زمان مناسب پاسخ خواهد داد.

ترکیه تحریم‌های آمریکا را بدون پاسخ رها نمی‌کند!

ایالات متحده می‌گوید عزم ترکیه برای استفاده از S-400، خریداری شده از مسکو در سال 2019، هیچ گزینه‌ای را برای هواپیماهای F-35 باقی نگذاشت و سایر دفاع‌های مشترک در برابر دشمن ناتو روسیه آسیب پذیر خواهد بود. ترکیه گفته است که موشک‌های زمین به هوا در سیستم‌های ناتو برای این جنگنده هیچ خطری ندارند. ترکیه در برابر آمریکا درست پیش از اعلامیه ایالات متحده، رئیس جمهور طیب اردوغان گفت که سخنان تحریم‌ها ناراحت کننده است. وی پس از جلسه کابینه در آنکارا گفت: از متحد ناتو، ایالات متحده، ما انتظار حمایت در نبرد علیه سازمان‌های تروریستی را داریم ... نه تحریم ها. تحریم‌های ایالات متحده همچنین مانع از صدور مجوزهای خاص صادرات ایالات متحده برای هر نوع کالا یا فناوری منتقل شده به اداره صنایع دفاعی (SSB) می‌شود که ارگان عالی تدارکات و توسعه دفاع ترکیه است. Ozgur Unluhisarcikli، مدیر گروه تحقیقاتی صندوق مارشال آلمان در آنکارا، گفت که این صنعت دفاعی ترکیه را برای مدتی محکم می‌کند. وی گفت: اما برای اقتصاد كل، تأثیر من بسیار كاهش خواهد یافت از آنچه می‌توانسته بود یا انتظار می‌رفت. اسماعیل دمیر، رئیس SSB، یکی از چهار فرد تحریم شده، در تلویزیون TRT گفت که زبان تهدیدآمیز تنها عزم ترکیه را برای داشتن یک صنعت دفاعی کاملا مستقل دوچندان می‌کند.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha