کد خبر: تقویت-ارتباط-با-همسایگان-یک-حرکت-استرا
۲۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۲۳
تقویت ارتباط با همسایگان یک حرکت استراتژیک برای ایران است

دکتر رئیسی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در وین گفت: با ارائه شدن متن پیشنهادی ایران در مذاکرات به طرف‌های مذاکره نشان داده شد ما در مذاکرات جدی هستیم و اگر طرف مقابل در لغو تحریم‌ها مصمم باشد مسیر دستیابی به توافق هموار است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری،آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی امروز شنبه در گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه با اشاره به جایگاه محوری بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و تاکید بر تحول برای حل مشکلات، بیان داشت: ما به یک تحول برای جبران عقب ماندگی ها نیازمند هستیم.

آیت الله رئیسی تحول در حل مشکلات را برای کاهش فاصله بین وضع موجود و وضع مطلوب ضروری دانست و گفت: تحول برای حل مشکلات باید شناختی، فرآیندی و نهادی باشد. نباید برای رفع مشکلات تنها به پیگیری های اداری بسنده شود بلکه باید تحولی در شناخت مسائل ایجاد شود.

رئیس جمهور خطاب به روسای دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه گفت: شما در ماموریت کاری خود باید نماینده هویت انقلاب اسلامی و منافع جمهوری اسلامی ایران باشید که رسالت مهمی است.

رمز موفقیت حاج قاسم داشتن ظرفیت و صبر بود

آیت الله رئیسی بیان داشت: تا فردی ظرفیت ماموریت محوله نداشته باشد نمی‌تواند موفق باشد‌. سردار شهید حاج قاسم سلیمانی چهره با ظرفیتی بود. اگر قرار بود با سختی ها و ناملایمات کنار نیاید و صبر پیشه نکند نمی توانست در منطقه موفقیت بدست آورد لذا رمز موفقیت حاج قاسم داشتن ظرفیت و صبر بود.

رئیس جمهور با طرح این پرسش که سهم وزارت‌خانه‌های خارجه در توسعه کشورهای پیشرفته چقدر است؟ تصریح کرد: نمی شود مشکلی در درون کشور وجود داشته باشد و وزارت خارجه بگوید به من مربوط نیست. در همین موضوع کرونا اگر اقدامات وزارت خارجه نبود شاید نمی‌توانستیم کاری از پیش ببریم پس سهم وزارت خارجه مهم است.

سیاست ارتباط با همسایگان یک حرکت استراتژیک برای ایران است

دکتر رئیسی بیان داشت: سیاست ارتباط با همسایگان یک حرکت استراتژیک برای ایران است. تولید داخلی باید فعال شود و وزارت خارجه نیز در همین مورد باید نقش خود را ایفا کند. باید سرکنسول‌ها و سفرا به میان ایرانیان خارج از کشور بروند و منتظر نباشند آنها به سفارت‌خانه‌ها مراجعه کنند ایرانیان ساکن در خارج از کشور مردم ما هستند و حقوقی دارند که باید پیگیری و دنبال شود. ایرانیان متعهد که علاقمند به سرزمین اجدادی خود هستند به جای سرمایه‌گذاری در خارج از کشور باید در داخل ایران سرمایه‌گذاری کنند. رئیس جمهور افزود: امور تجاری ایرانیان خارج و داخل و بازرگانان خارجی باید تسهیل شود تا ارتباطات بازرگانی با سهولت بهتری فراهم شود.

آیت‌الله رئیسی در مورد نقش گردشگری در توسعه اقتصادی کشورمان گفت: اشتیاق زیادی برای ورود به ایران جهت گردشگری وجود دارد اگر اقتصاد گردشگری، دیجیتال و دریا فراهم شود باعث اشتغالزایی می‌شود.

یکی از مولفه‌های قدرت ارتباطات و تعامل با دیگر کشورها است

رئیس جمهور اظهار داشت: تا امروز که حدود ۱۰۰ روز از فعالیت دولت سیزدهم می‌گذرد ۱۰۰ ارتباط با سران کشورها و هیات‌های خارجی داشتم که بدون استثناء همه تمایل به ارتباط با ایران داشتند و هیچ‌کدام به ارتباطی که الان بین کشور ما و کشور خودشان است قانع نبودند. یکی از مولفه‌های قدرت همین ارتباطات و تعامل با دیگر کشورها است.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه گشایش‌هایی در تعاملات خارجی در حال پدیدار شدن است به نقش موثر مرزها در تعامل خارجی اشاره کرد و گفت: مرزهای ما تهدید نیست بلکه برای کشور ایجاد فرصت می‌کند، راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی یک فرصت خوب برای کشور است.

دکتر رئیسی اقتدار خارجی را امتداد اقتدار داخلی برشمرد و اظهار داشت: معتقدیم روابط با کشورهای همسایه باید پایدار باشد. همه می دانند ارتباط با رژیم صهیونیستی توسط برخی کشورهای منطقه برایشان امنیت‌ساز نیست. هر جا رژیم صهیونیستی نفوذ پیدا کرده کشور میزبان متضرر شده است. کشورهای منطقه با تعامل با جمهوری اسلامی ایران می‌توانند به امنیت و صلح کمک کنند.

هر چه سختی می‌کشیم از حضور بیگانگان در منطقه است

رئیس جمهور تاکید کرد: هر چه سختی می‌کشیم از حضور بیگانگان در منطقه است. ناتو و آمریکا ۲۰ سال در افغانستان حضور داشتند اما مردم این کشور روی آرامش ندیدند. دکتر رئیسی با بیان اینکه زیربنای ارتباط اقتصادی با همسایگان وجود دارد، اظهار داشت: شناخت عمیق ظرفیت‌های داخل کشور برای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج بسیار مهم است و آن‌ها باید توانمندی‌های علمی و فنی ایران را به جهان معرفی کنند.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه مصر هستیم سیاست تعامل با همسایگان را دنبال کنیم، گفت: امروز تحریمی که علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده اقتصادپایه است راهبرد دشمن این است که چتر تحریم را بر کشور قرار دهد اما ما دو گام خنثی‌سازی تحریم‌ها و برداشتن آنها را دنبال می‌کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در وین گفت: با ارائه شدن متن پیشنهادی ایران در مذاکرات به طرف‌های مذاکره نشان داده شد ما در مذاکرات جدی هستیم و اگر طرف مقابل در لغو تحریم‌ها مصمم باشد مسیر دستیابی به توافق هموار است.

آیت‌الله رئیسی گفت: بیشترین تحریم در صنایع هسته‌ای، فضایی و نظامی است اما در این صنایع پیشرفت‌های خوبی برای کشور حاصل شده است در حالی که در صنایع دیگر مشکلات بسیاری داریم.

دستور آیت‌الله رئیسی به وزیر خارجه برای تدوین نقشه راه عملیاتی

رئیس جمهور در پایان وزارت خارجه را موظف کرد که نتیجه این همایش را در قالب نقشه راه عملیاتی همکاری‌های پایدار اقتصادی با کشورهای منطقه بخصوص همسایگان تدوین کرده و به ایشان ارائه نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha