کد خبر: تلاش-یک-خیاط-برای-زنده‌کردن-هنرهای-فر
۲۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۲۱
تلاش یک خیاط برای زنده‌کردن هنرهای فراموش شده دماوند

در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما، موضوع شراکت در کسب‌وکارها با حضور کارشناس و یک کارآفرین بررسی شد.

به گزارش  گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، سمانه کافتری در برنامه «سلام تهران» درباره اقدامات لازم پیش از انتخاب شریک در کسب‌وکارها، اظهار داشت: انتخاب شریک مرحله مهمی است، زیرا یک تصمیم اشتباه، انتخاب نادرست یک شریک و یا نگارش نادرست قرارداد مابین آنها، ممکن است موجودیت یک کسب‌وکار را زیر سؤال ببرد و یا در زمان پرش آنها کاملاً برعکس عمل کند و منجر به نابودی شود.

این کارشناس حقوقی با بیان اینکه پیش از ورود به فازهای حقوقی، نگارش قرارداد و جذب سرمایه‌گذار خوب، دقت در انتخاب شراکت مسئله بسیار مهمی است که نیازمند تحقیقات مناسب اولیه است، تصریح کرد: این یک شرط منطقی اولیه برای شروع هر کاری است؛ بعد از آن هم حتماً باید یک قرارداد درست نوشته شود. به هیچ وجه نباید بدون قرارداد وارد شراکت شد. طرفین نباید خودشان قرارداد بنویسند، حتماً باید از شخصی که در نوشتن قرارداد متخصص است، کمک بگیرند.

وی با تأکید بر اینکه آشنایی نویسنده قرارداد با مسائل حقوقی ضروری است، اما حتماً نباید وکیل باشد، گفت: او باید صنعت و بازار را بشناسد، با جنس قرارداد و معنای کلمات و اصطلاحات آشنا باشد و بداند که شخص مقابل، چه استفاده‌هایی می‌تواند از این کلمات به صورت رسمی و قانونی داشته باشد. ممکن است معنای بسیاری از اصطلاحات از نظر افرادی که علم حقوق ندارند، پیش‌ پا افتاده به نظر برسد و یا برخی از کلمات سنگین باشند، و درک معنای آن برای افراد سخت باشد. متأسفانه در ایران رویه اینطور بوده است که دو شریک هنگام آغاز شراکت خود به راحتی به یکدیگر اعتماد و قرارداد را امضا می‌کنند، اما پس از ورود به مرحله اجرا، متوجه می‌شوند که از بار معنایی بسیاری از کلمات و جملات بی‌اطلاع بوده‌اند.

کافتری معنای شراکت و قرارداد را برای همه کسب‌وکارهایی که به صورت شراکتی پیش می‌روند واحد دانست و افزود: ممکن است حیطه کار و میزان مبلغ کار متفاوت باشد‌، اما در کل، شرکا نباید قرارداد را بین خودشان بنویسند.

وی با اشاره به تقسیم‌بندی اسناد توضیح داد: اسناد رسمی باید طبق الزام قانون‌گذار در دفاتر رسمی امضا و ثبت شوند، که هیچ خدشه‌ای هم به آنها وارد نیست. دسته‌ای دیگر از اسناد، رسمی محسوب نمی‌شوند، اما لازم‌الاجرا هستند؛ مثل قراردادهایی که بین دو طرف نوشته می‌شوند. اگر این قراردادها به درستی امضا شده باشند و تحت اجبار، اکراه و اضطرار نبوده باشند و این امضا هم توسط دو شاهد تأیید شود، در مراجع قضایی پذیرفته می‌شوند، مگر اینکه یک سند دیگری که اتفاقاً رسمی هم هست، بالای این اسناد قرار بگیرد که در اینصورت اولویت با سند رسمی است.

در ادامه برنامه «سلام تهران» نرگس آقارضایی کارآفرین برتر شهرستان دماوند درباره کسب‌وکار خود، گفت: در زمان بیماری هم مشغول کار بودم و در این مسیر در طول 10 سال، با افت‌وخیزهای بسیاری دست‌ و پنجه نرم کردم. در حال حاضر، کار ما تولید پوشاک زنانه است و شاخه‌های مختلفی دارد. برای بانوان سرپرست خانوار و بانوانی که مشکل معیشتی دارند، آموزش داریم و بعد از آن مشغول به کار می‌شوند. بسیاری از آنان با سرمایه کم شروع به کار می‌کنند و ۱۶ تن از آنها هم با راهنمایی خودم کار می‌کنند.

این کارآفرین با بیان اینکه کار خود را با ۱۵ میلیون تومان آغاز کردم، تصریح کرد: در اواسط کار خود به بیماری سخت مبتلا شدم، همچنین زمانی که قصد تغییر شغل داشتم، حدود ۷۰ میلیون از سرمایه‌ام را از دست دادم که جبران آن بسیار سخت بود، اما دوباره شروع کردم و الان هم مشغول به کار هستم.

وی با بیان اینکه کم‌ترین تسهیلات، مربوط به شغل خیاطی است و این حرفه جزء کم‌درآمدترین مشاغل است، اظهار داشت: وام به ما تعلق نمی‌گیرد. وقتی بحث ضامن پیش می‌آید، متقاضیان قدرت یافتن ضامن ندارند؛ به همین دلیل از دریافت تسهیلات منصرف می‌شوند.

وی با اشاره به چشم‌اندازهای خود برای کار پیرامون صنایع دستی دماوند، گفت: قصد داریم صنایع دستی روستاهای دماوند که طرفداران بسیار دارد را گردآوری کنیم. متأسفانه تعداد افرادی که این هنرها را می‌شناسند، محدود شده است. ما تلاش می‌کنیم که این افراد و محصولات را در یک مجموعه گردهم آوریم تا آموزش دهند و این هنرها زنده بمانند.

کافتری کارشناس حقوقی کسب‌وکار برنامه هم این کارآفرین را برای دریافت تسهیلات اینگونه راهنمایی کرد: اگر مجموعه شما به صورت رسمی ثبت شده باشد، می‌توانید از طریق وزارت تعاون برای تسهیلات اقدام کنید؛ اما اگر ثبت نشده است، حتماً ذیل سایت وزارت تعاون برای ثبت مجموعه خود اقدام کنید.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی، صدیقه مرادی، فريبا باقري، حافظ کاظم‌زاده، افشين عبداللهيان و علي مرادخاني روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha