کد خبر: مکزیک-خطرناک‌ترین-کشور-جهان-برای-روزن
۳ دی ۱۳۹۹، ۱۴:۵۰
مکزیک خطرناک‌ترین کشور جهان برای روزنامه نگاران شناخته شده است!
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از Yahoo، طبق کمیته حمایت از روزنامه نگاران (CPJ)، مکزیک به عنوان خطرناکترین کشور برای روزنامه نگاران در سراسر جهان نامگذاری شده است. تعداد مرگ روزنامه نگاران در مکزیک تقریباً یک سوم از کشته شدگان امسال را تشکیل می‌دهد. در یک سال گذشته 9 روزنامه نگار در کشور کشته شدند، از جمله چندین محافظ آن‌ها، که سه مورد از این قتل‌ها فقط در ماه نوامبر اتفاق افتاد. از سال 2000 تاکنون حداقل 120 کشته در مکزیک رخ داده است و بسیاری از پرونده‌های این مرگ‌ها هنوز حل نشده هستند. این ارقام جدید مکزیک را برای روزنامه نگاران خطرناک‌تر از مناطق جنگی می‌کند. جان-آلبرت هوتسن، نماینده CPJ در مکزیک، گفت که مکزیک برای آزادی مطبوعات با بحرانی چند وجهی روبرو است. آقای هوتسن افزود که وضعیت طی چند سال گذشته به طور مداوم بدتر شده است و گفت که این بحران ناشی از مصونیت از مجازات است.

مکزیک افغانستان و فیلیپین بیش‌ترین تعداد قتل خبرنگاران را دارند!

به نظر می‌رسد کسانی که بیشتر مورد حمله قرار می‌گیرند روزنامه نگارانی هستند که در حال بررسی روابط بین مقامات فاسد و جرایم سازمان یافته هستند. در واقع مکزیک، افغانستان و فیلیپین بیشترین تعداد قتل‌های تلافی جویانه را داشته‌اند. مکزیک و خبرنگاران انتخاب رئیس جمهور آندرس مانوئل لوپز اوبرادور در سال 2018 این امید را برای بهبود اوضاع ایجاد کرد، خصوصاً وقتی رئیس جمهور تعهد داد که با خشونت علیه روزنامه نگاران مقابله خواهد کرد. علی رغم این قول، رئیس جمهور از همان زمان علناً با رسانه‌ها در مکزیک و خارج از کشور خصومت داشته و این مشکل را بیش از پیش گسترش داده است. این شامل انتقاد علنی از نیویورک تایمز در ماه اکتبر است که آقای لوپز اوبرادور مقاله را نکوهش کرد و گفت: این حرفه‌ای نیست و آن‌ها بیش از همه فاقد اخلاق هستند. حمایت دولت از روزنامه نگاران در مکزیک کاهش یافته و بودجه مورد نظر برای تحقیقات نیز کاهش یافته است.

افغانستان نیز وضعیت بهتری ندارد...

افغانستان نیز یکی از کشورهای خطرناک برای گزارشگران با درگیری مسلحانه و خشونت‌های تهدیدکننده آزادی مطبوعات است. روز دوشنبه یک خبرنگار افغان در شرق شهر غزنی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و پنجمین کشته امسال بود. بر اساس گزارش CPJ در سراسر جهان حداقل 30 روزنامه نگار در سال 2020 کشته شده‌اند. این تعداد 20 خبرنگار بیشتر از سال 2019 است. از این تعداد، 21 نفر به تلافی گزارش خود هدف قرار گرفتند، اگرچه تعداد آن‌ها همچنان بیشتر است زیرا 15 مرگ در دست بررسی است. جوئل سایمون، مدیر اجرایی CPJ، بیانیه‌ای منتشر كرد و گفت از اینكه این تعداد در سال گذشته بیش از دو برابر شده، مبهوت است. آقای سیمون افزود: این تشدید نشان دهنده عدم موفقیت جامعه جهانی در مقابله با آفت مصونیت از مجازات است. آقای هوتسن در مکزیک پیشنهاد کرد که گروه‌های جنایتکار اغلب با مقامات محلی همکاری می‌کنند. این بدان معناست که روزنامه نگاران هیچ کمکی از مقاماتی که قرار است از آن‌ها محافظت کنند، نمی‌یابند. نماینده CPJ این کشور گفت، این به نوبه خود باعث ایجاد تنش و تشویق به حملات بیشتر به روزنامه نگاران می‌شود، آن هم در حالی که مسئولان مجازات نمی‌شوند. به طور کلی سال 2020 شاهد افزایش قتل‌های خبرنگاران بود، اما تعداد مرگ‌های مربوط به جنگ مستقیم کاهش یافت. فقط سه روزنامه نگار در شمال سوریه به این طریق جان خود را از دست دادند، که کمترین تعداد از سال 2000 است.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha