کد خبر: نقل-و-انتقال-دام-بدون-مجوز-قاچاق-تلقی-می
۲۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۵۱
نقل و انتقال دام بدون مجوز قاچاق تلقی می شود/هویت گذاری دام ها بر عهده جهاد کشاورزی است

به گزارش گروه استان خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، دکتر حسین رشیدی گفت: چنانچه این مجوز در اختیار دامدار نباشد و یا مجوز جعلی صادر شده باشد قابل ردیابی است و کد ردیابی در سامانه پیامک می شود.

وی افزود: با این تدابیر کسانی که می خواهند قانونی نقل و انتقال دام را انجام دهند به راحتی می توانند به شبکه های دامپزشکی شهرستان ها مراجعه و مجوز را دریافت کنند .

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان تصریح  کرد: در مجوز مشخص می شود دامی که جابجا می شود به قصد کشتار است و یا تحویل به دامداریها است.

وی بیان کرد: اگر دامی در سطح کشور بدون مجوز جابجا شود براساس تصویب نامه هیئت وزیران قاچاق تلقی شده و در مبادی خروجی و ورودی استان ها نیروی انتظامی این دام ها را متوقف خواهند کرد و به سازمان اموال تملیکی ارجاع و سپس از طریق دستگاه قضا با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در پاسخ به این  سوال مبنی بر اینکه چه دام هایی قاچاق می شوند؟، خاطرنشان کرد: در گذشته دام های سنگینی همچون گاو و گوساله از طریق استان های شرقی به صورت قاچاق وارد و بیماری هایی نیز از آنان وارد استان می شد که  با کمک نیروی انتظامی از ورود این دام جلوگیری می شد.

رشیدی گفت: در حال حاضر به دلیل قیمتی که دام سبک استان کرمان دارد به کشورهای حاشیه خلیج فارس قاچاق می شوند.

وی افزود:  گوسفند، بره و بز منابع و سرمایه های استان و کشور ما هستند که  راندمان و تولید خوبی دارند و با شرایط آب و هوایی استان سازگار هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان تصریح کرد: اما متاسفانه در حال حاضر دامی که از کشور خارج می شود دام بومی شامل گوسفند، بره و بز است.

رشیدی ادامه داد: یکی از کارهایی که در واقع در بحث قاچاق دام براساس تصویب نامه هیئت وزیران بر عهده جهاد کشاورزی گذاشته شده است هویت گذاری دام ها است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در گذشته وجود داشت این بود وقتی محموله ای توسط پلیس متوقف می شد تشخیص بومی بودن یا غیر بومی بودن آن خیلی مشکل بود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان اذعان کرد: اما در حال حاضر به دلیل هویت گذاری توسط جهاد کشاورزی ۱۰۰ درصد دام های سنگین هویت گذاری شده اند و هویت آنها در سامانه ای ثبت است.

رشیدی بیان کرد: در خصوص دام سبک نیز کار در حال انجام است و بر همین اساس پلاک هایی نیز به گوش دام نصب می شود که در هنگام انتقال می توان تشخیص داد که این دام بومی است یا غیر بومی و این کار کمک می کند به اینکه پلیس بتواند براحتی این محموله های دامی که از استان خارج و یا داخل می شوند شناسایی کند.

وی عنوان کرد: مجوزهایی که از طریق دامپزشکی صادر می شوند می تواند به جلوگیری از قاچاق دام به خارج از استان کمک کند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: همکاری های خوبی بین دستگاه های مربوطه وجود داشته است که هم پلیس در این زمینه خوب ورود کرده و هم دستگاه های اطلاعاتی و نظارت هایی که از طرف دامپزشکی نیز وجود داشته است که دام هایی که برای کشتار حمل می شده و یا برای دامداریها، دقیقا در همان مکان تخلیه شوند و این امر توانسته تا در امر جلوگیری از قاچاق موثر باشد.

رشیدی از کلیه دامداران درخواست کرد: در رابطه با هویت گذاری دام خود به جهاد کشاورزی مراجعه کنند که در کنار هویت گذاری بیمه دام هم انجام می شود که اگر چنانچه دام به بیماری مبتلا باشد معاینه و یا اگر دامی تلف شد غرامتی از طرف بیمه پرداخت شود.

وی افزود: شماره تلفن ۱۵۱۲ دامپزشکی به صورت شبانه روزی در خدمت همه مردم در سرتاسر استان کرمان می باشد که اگر مردم با مسائلی همچون قاچاق دام یا بیماری های دامی روبرو شدند با این شماره تماس حاصل کنند که مشکل آنها قطعا رسیدگی خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha