کد خبر: چین-ممکن-است-از-افزایش-چشمگیر-بودجه-نظا
۹ اسفند ۱۳۹۹، ۱۵:۱۹
چین ممکن است از افزایش چشمگیر بودجه نظامی رونمایی کند
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از Reuters، کارشناسان امنیتی چینی و غربی گفتند که انتظار می‌رود چین در افتتاح سالانه 5 مارس پارلمان، افزایش چشمگیر بودجه نظامی را نشان دهد، زیرا اقتصاد این کشور پس از جهش همه گیر COVID-19 و تنش‌های نظامی به جای اولیه خود بازگشته است. با ویروس کرونا، چین سال گذشته افزایش 6.6 درصدی هزینه‌های دفاعی را به 178 میلیارد دلار اعلام کرد که کمترین میزان افزایش در سه دهه گذشته است. دولت جدید رئیس جمهور جو بایدن به سرعت به منظور یادآوری به پکن که ایالات متحده قصد دارد با نفوذ روزافزون چین و قدرت نظامی در آسیا و اقیانوسیه رقابت کند، عمل کرده است. در هفته‌های اخیر، ناوگان جنگی قدرتمند ایالات متحده در نزدیکی تایوان مورد ادعای چین و از طریق مناطق مورد مناقشه در دریای جنوب چین حرکت کردند. نی لکسیونگ، استاد بازنشسته دانشگاه علوم سیاسی و حقوق شانگهای گفت: چین با شدیدترین وضعیت امنیتی از زمان جنگ کره روبرو است. وی با اشاره به فروش اسلحه ایالات متحده به تایوان، استقرار منظم ناوهای هواپیمابر آمریکایی در سواحل چین و حضور اخیر کشتی جنگی و زیردریایی هسته‌ای فرانسه در دریای چین جنوبی، افزایش قابل توجهی در بودجه نظامی چین را پیش بینی کرد. وی گفت: با نگاه به افکار عمومی، پس گرفتن نظامی تایوان بسیار وضعیت فوری‌ای شده است. به همین دلیل بودجه مطمئناً به شدت افزایش می‌یابد.

بودجه نظامی چین ممکن است 7 درصد افزایش داشته باشد

راس بابیج، همکار غیر مقیم مرکز ارزیابی‌های استراتژیک و بودجه مستقر در واشنگتن و مقام دفاعی سابق استرالیا، انتظار دارد که بودجه نظامی چین حدود 7 درصد افزایش یابد. افزایش بودجه نظامی چین این کمتر از آن است که برخی از مردم انتظار دارند و دلیل آن این است که اقتصاد چین هنوز در شرایط خوبی نیست. نظرسنجی رویترز نشان داد که اقتصاد چین در سال 2020 فقط 2.3 درصد رشد کرد، اگرچه تنها اقتصادی بزرگ بود که منقبض نشد و انتظار می‌رود امسال رشد 8.4 درصدی داشته باشد. وزارت دفاع چین به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد. بسیاری از کارشناسان غربی معتقدند هزینه‌های نظامی واقعی پکن به مراتب بیشتر از ارقام رسمی است. بر اساس گزارش سالانه پنتاگون در ماه سپتامبر، هزینه‌های نظامی منتشر شده چین برای سال 2019، 174 میلیارد دلار تنظیم شده برای تورم یا 1.3 درصد تولید ناخالص داخلی بود. این شامل هزینه‌های تحقیق و توسعه و خرید سلاح‌های خارجی نیست و پنتاگون تخمین می‌زند که هزینه واقعی در سال 2019 بیش از 200 میلیارد دلار باشد.

پکن حدود 261 میلیارد دلار برای ارتش خود در سال 2019 هزینه کرده است...

موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم تخمین زده است که چین 261 میلیارد دلار برای ارتش خود در سال 2019 هزینه کرده است. ایالات متحده 732 میلیارد دلار یا حدود 3.4٪ از تولید ناخالص داخلی را برای ارتش خود در سال 2019 هزینه کرد. بابیج و دیگر تحلیلگران غربی گفتند، اگر پکن افزایش چشمگیر را اعلام کند، این امر نشان دهنده قصد تشدید عملیات نظامی علیه تایوان یا ادعای حق حاکمیت چین بر سایر مناطق مورد مناقشه در دریای جنوب چین یا دریای چین شرقی است. وانگ شیانگسوی، سرهنگ ارشد بازنشسته ارتش آزادیبخش خلق و استاد دانشگاه بیهانگ در پکن، یک شایعه در سال گذشته مبنی بر اینکه ایالات متحده در حال بررسی طرحی برای استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین MQ-9 برای حمله به جزایر یا صخره‌های دریای چین جنوبی است را بیان کرد. در اصطلاح سورپرایز اکتبر به چین احساس جدی‌تری از بحران در مورد اوضاع امنیتی می‌داد. وی افزود، پکن شایعه را آنقدر جدی گرفت که بتواند از پنتاگون توضیحات رسمی را بدست آورد و متعاقباً انکارهای ایالات متحده را منتشر کند. وانگ گفت كه اقدامات آمریكا برای محدود كردن دسترسی چینی‌ها به تجهیزات و فن آوری نظامی، چین را مجبور به سرمایه گذاری بیشتر در زمینه تحقیق و توسعه داخلی می‌كند. وانگ گفت: ارتش آمریكا می‌خواهد مزیت قاطع خود را در فضا حفظ كند و چین می‌خواهد این مسئله را تغییر دهد. قطعاً هزینه بیشتری لازم است.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha