کد خبر: کم-توجهی-مردم-به-اصول-بهداشتی-مهمترین-ع
۲۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۸:۵۰

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در راستای مدیریت بیماری کرونا در استان خراسان رضوی با اشاره به روند افزایشی ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در مناطق زیر پوشش  این دانشگاه در روزهای اخیر اظهار کرد: بیشتر بیماران شناسایی شده به صورت سرپایی خدمات را دریافت می کنند.

دکتر سید محمد حسین بحرینی طوسی در برنامه اشاره صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی با بیان اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان خراسان رضوی ۱۱۰ روز می گذرد و در این مدت در برهه های زمانی مختلف شاهد افزایش تعداد بیماران مبتلا به کووید-۱۹ به ویژه در ماه های اسفند و فروردین بودیم خاطر نشان کرد: میزان ابتلا و شناسایی بیماران در اردیبهشت ماه روند نزولی گرفت اما در دو هفته اخیر و به ویژه در چند روز گذشته به طور مجدد تعداد بیماران مبتلا شیب صعودی و روند افزایشی داشته است.

وی با بیان اینکه علی رغم افزایش بیماران، تعداد بیماران بد حال افزایشی نداشته است تصریح کرد: مهمترین علت افزایش تعداد بیماران مبتلا به کووید-۱۹ به کم توجهی نسبت به توصیه های بهداشتی، اصول خود مراقبتی و فاصله گذاری اجتماعی باز می گردد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در فاصله زمانی ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت حدود ۳ هزار و ۲۵۶ تست پی سی ار برای مراجعه کنندگان سرپایی انجام شد  که نتیجه تست  ۶۲۰ نفر از این افراد مثبت اعلام شد و به عبارتی ۱۹ درصد افراد مراجعه کننده به مراکز خدمات جامع سلامت به بیماری کرونا مبتلا بودند افزود: این در حالی است که از هشتم الی ۱۸ خرداد سال جاری تعداد بیماران سرپایی تست مثبت کرونا به ۳۵ درصد افزایش یافته است.

دکتر بحرینی افزود:  همچنین در بازه زمانی ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت نتیجه ازمایش ۱۵ درصد بیماران بستری مشکوک به بیماری کرونا مثبت اعلام شد که این رقم در مدت ۸ الی ۱۸ خرداد به ۳۴ درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه افزایش تعداد بیماران سرپایی و بستری در مناطق زیر پوشش دانشگاه قابل تامل است تصریح کرد: در حال حاضر ۴۰۶ بیمار در مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه بستری هستند که از این تعداد ۱۰۷ بیمار در بخش های مراقبت ویژه تحت مراقبت های بالینی قرار دارند.

بیماری کووید-۱۹ علائم مختلفی دارد و بهترین راهکار پیشگیری خود مراقبتی است

دکتر بحرینی با بیان اینکه علائم بیماری کووید-۱۹ در افراد مبتلا مختلف است اظهار کرد: این بیماری علاوه بر تنگی نفسی، تب و بدن درد، با علائم مختلف دیگری همچون ضعف وبیحالی، مشکلات گوارشی و پوستی نیز همراه است و بهترین راه برای پیشگیری از این بیماری رعایت اصول اولیه بهداشتی و خود مراقبتی است.

نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در راستای مدیریت بیماری کرونا در استان خراسان رضوی با بیان اینکه در صورت بی احتیاطی، این بیماری ممکن است سراغ همه افراد برود و بدون رعایت موارد بهداشتی کسی در برابر این بیماری مصون نیست تصریح کرد: در کنترل و مدیریت بحران علاوه بر مسئولان و کادر بهداشت و درمان، مردم نقش موثری در این حوزه دارند و عملا هر زمان که مردم نسبت به هشدارهای بهداشتی و رعایت اصول مراقبتی توجه داشته اند تعداد موارد مبتلا نیز کاهش یافته است.

در صورت رعایت نکردن  اصول بهداشتی روزهای خوبی در انتظارمان نیست

دکتر بحرینی با بیان اینکه به طور قطع با رعایت نکردن اصول بهداشتی نمی توان انتظار روزهای خوبی را در آینده داشت اظهار کرد: استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی، شستن مکرر دست ها، ضد عفونی نمودن سطوح، حتی المقدور خارج نشدن از خانه و مسافرت نرفتن ازمهمترین راهکارهای پیشگیری از کرونا به شمار می رود.

وی با بیان اینکه در حوزه حفاظت پرسنل ادارات و سازمان ها مدیران تمامی ادارات و سازمان ها ملزم به توجه و نظارت بر اصول بهداشتی در محیط کاری زیر پوشش خود هستند تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز ضمن تعیین رابطین سلامت در تمامی ادارات و سازمان ها، نسبت به برگزاری دوره های آموزشی نیز اقدام نموده است.

دکتر بحرینی با اشاره به بازگشایی بسیاری از اماکن، کارخانه ها و ادارات تصریح کرد: باید توجه داشت که در کنار این بحران، چرخ اقتصاد و معیشت مردم نیز در حرکت باشد و برای این موضوع، تدبیر دولت اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند است که شرایط به نسبت به وضعیت عادی بازگردند اما دستورالعمل های بهداشتی و توجه به اصول خود مراقبتی باید رعایت شود.

آینده بیماری هنوز قابل پیش بینی نیست

نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در راستای مدیریت بیماری کرونا در استان خراسان رضوی افزود: حتی بزرگترین اپیدمیولوژیست برجسته دنیا هم نمی توانند  آینده این ویروس را پیش بینی کنند و باید حداقل یک سال از عمر این ویروس بگذرد تا بتوان در خصوص آن نظر قطعی داد.

دکتر بحرینی با بیان اینکه علی رغم پیش بینی ها که با گرم تر شدن هوا این ویروس ضعیف می شود این اتفاق رخ نداد اظهار کرد:  این ویروس از طریق قطرات بسیار ریز  بزاق، عطسه و صحبت کردن و یا سطوح آلوده انتقال می یابد و مردم باید نسبت به این موضوع دقت لازم را داشته باشند.

مسئولان ارشد استان از روزهای نخست همراه و همگام دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ابتدای این برنامه ضمن قدردانی از تلاش ها و حمایت های موثر استاندار خراسان رضوی، نماینده ولی فقیه، تولیت آستان قدس رضوی، فرمانداران، شهردار، تمامی مدیران سازمان ها، فرماندهان نظامی و انتظامی تاکید کرد: همراهی و همگامی تمامی مسئولان در این مدت موجب کنترل بیماری کووید-۱۹ شده است و امیدواریم با ادامه این روند و همکاری مردم بتوانیم با موفقیت از این مسئله عبور کنیم.

دکتر بحرینی ضمن قدر دانی از آستان قدس رضوی نیز که با کمک های مادی و معنوی در این مدت نقش موثری در کنترل و مدیریت بیماری کرونا داشته اند اظهار کرد: این همکاری ها پس از بازگشایی حرم مطهر رضوی بیش از پیش شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha