کد خبر: توانبخشی-در-طرح-تحول-سلامت-مغفول-مانده
۱۱ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۰۲

خبرگزاری سلامت: کمک به بازگشت افراد معلول و دارای اختلال حرکتی به جامعه، شاید یکی از گسترده‌ترین اهدافی باشد که مراکز توانبخشی کشور به ویژه معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر دنبال می‌کند. بازگشتی که اگر به موقع صورت نگیرد، پیامدهای منفی آن می‌تواند زندگی اجتماعی عده‌ای کثیری را تحت تاثیر قرار دهد. سیاستگذاری در راستای عملیاتی شدن این برنامه از سوی حوزه معاونت امور توانبخشی بهزیستی کشور در سطح کشور اجرایی می‌شود.

 

نقش موثر هلال احمر در گسترش فعالیت‌های توانبخشی

 در این میان اما جمعیت هلال احمر با سیاستگذاری گسترده در این خصوص، نقش موثری در گسترده شدن خدمات توانبخشی در کشور ایفا می‌کند. نقشی که به گفته معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت با برنامه‌ریزی‌های ویژه، گسترده‌تر از پیش هم خواهد شد.

دکتر سیدرضا رییس کرمی با اشاره به پیش‌بینی‌های انجام شده در خصوص توسعه مراکز جامع سلامت در سراسر کشور می‌گوید: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های آتی جمعیت، گسترده شدن مراکز جامع سلامت به ویژه توسعه بیمارستان‌های توانبخشی در سراسر استان‌ها است. در واقع این سیاستگذاری در مرحله اجرایی قرار گرفته و تنها در خصوص تعداد بیمارستان‌ها و چند تخت خوابی بودن آنها باید بر اساس منابع موجود، تصمیم‌گیری شود.

رییس کرمی همنچنین با اشاره به نقاط قوتی که در حوزه توانبخشی در کشور وجود دارد، می‌گوید: وجود دانشگاه‌های پزشکی و تربیت نیروهای متخصص در حوزه توانبخشی، فعالیت شرکت‌های دانش بنیان وابسته به دانشگاه فنی مهندسی و همچنین ساخت و تجهیز دستگاه‌های توانبخشی از جمله نقاط قوت فعالیت این حوزه در کشور به حساب می‌آید. البته باید توجه داشت در کنار این نقاط قوت، نقاط ضعف فراوانی نیز وجود دارد که می‌توان به عدم توزیع نیروی انسانی متخصص، عدم وجود بیمارستان‌های توانبخشی، عدم توجه کافی به بحث توانبخشی در سیاست‌گذاری‌های در امر سلامت کشور و همچنین مغفول ماندن توانبخشی در طرح تحول سلامت اشاره کرد.

 

آینده روشنی در انتظار حوزه توانبخشی است

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر با ابراز امیدواری نسبت به این‌که در سال‌ها و به ویژه ماه‌های اخیر زمینه مناسبی برای گسترش فعالیت در حوزه توانبخشی در کشور ایجاد شده و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توجه بیشتری نسبت به این حوزه داشته است، می‌گوید: توسعه فعالیت‌های توانبخشی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین برنامه‌های جمعیت هلال احمر به حساب می‌آید و با توجه به این موضوع می‌توان انتظار داشت آینده روشنی در انتظار این حوزه باشد.

 

درمان‌هایی با هزینه گزاف و بدون پوشش بیمه

با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مراکز متعددی برای ارائه خدمات توانبخشی در کشور ایجاد شده و یا در حال راه‌اندازی است. اما در این میان نورافشار، به عنوان بيمارستان فوق تخصصي بازتواني و پزشكي ورزشي  و بزرگ‌ترین بیمارستان توانبخشی خاورمیانه 3 سالی می‌شود برنامه‌های متعددی را در حوزه توانبخشی به اجرا گذاشته است. برنامه‌هایی که عمدتا برای بهبود حرکت بیماران‌ دارای اختلال حرکتی مانند کودکانی مبتلا به فلج مغزی یا افراد دچار مشکلات عضلانی، اسکلتی، درد، آرتروز وهمچنین ورزشکاران آسیب دیده به اجرا گذاشته می‌شود. برنامه هایی که در قالب بسته‌های مختلف توانبخشی اعم از آب درمانی، کار درمانی، فیزیوتراپی، گفتار درمانی، شنوایی سنجی و... ارائه و اما عدم پوشش بیمه ‌ی آن مانع از بهره‌مندی عده زیادی می‌شود. موضوعی که رییس بیمارستان فوق تخصصی نورافشار روی آن تاکید می کند و می‌گوید: هزینه بالای خدمات توانبخشی در بیشتر مواقع باعث می‌شود بیماران درمان خود را نیمه رها کرده و از ادامه راه منصرف شوند. این در حالی است که عدم استمرار در مراحل درمانی، بیمار را به شرایط اولیه بازمی‌گرداند و تاثیری در بهبود او ندارد.

 

بسته‌های درمانی با 30 درصد تخفیف

طراحی بسته‌های درمانی با تخفیف 25 تا 30 درصدی، از جمله تسهیلاتی است که بیمارستان نورافشار برای رفاه حال بیماران در نظر گرفته است. نکته‌ای که دکتر نعمیمی پور در خصوص آن می‌گوید: در صورت خرید این بسته‌ها، رقم قابل توجهی به بیماران تخفیف داده می‌شود و این تنها تسهیلاتی بوده که ما توانستیم فارغ از خدمات بیمه‌ای برای بیماران در نظر بگیریم. این در صورتی است که اگر برنامه‌ای برای پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی در کشور صورت گیرد، نه تنها بیماران راحت‌تر مراحل درمان را طی می‌کنند، بلکه بیمارستان نیز می‌تواند خدمات گسترده‌تری را به این افراد ارائه دهد.

رییس بیمارستان فوق تخصصی نورافشار با اشاره به آمادگی بالای این بیمارستان برای پذیرش و درمان بیماران می‌گوید: با توجه به سیاستگذاری‌های انجام شده در خصوص افزودن کادر درمانی و تجهیزات و همچنین توسعه فضای فیزیکی، محدودیتی در پذیرش بیمار نداریم و در هر دو حوزه درمان سرپایی و بستری می‌توانیم خدمات مناسبی به بیماران ارائه کنیم.

 

کد خبرنگار: 410150

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha