کد خبر: خواب-کامل-و-مناسب،-شاه-کلید-پیروزی-و-موف
۲۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۱۷
خواب کامل و مناسب، شاه کلید پیروزی و موفقیت!

خواب مناسب به ما در بازیابی حافظه و هشیاری و جلوگیری از امراض مختلف از جمله سرطان و مشکلات قلبی کمک می‌کند. با خبرگزاری سلامت همراه باشید.

در گذشته، خواب اغلب توسط پزشکان نادیده گرفته می‌شد و با تفکرات غلط احاطه شده بود. اما، اکنون ما شروع به درک اهمیت خواب به سلامتی و بهزیستی کلی کرده‌ایم. با این مقاله از verywellhealth با خبرگزاری سلامت همراه باشید. به عنوان مثال ما آموخته‌ایم که وقتی افراد هر شب کمتر از 6 تا 7 ساعت خواب دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ها هستند.

اما ارتباط خوابیدن با سلامتی چیست؟

در ادامه به بررسی دلیل نیاز و ضروری بودن خوابیدن می‌پردازیم.

خواب قلب شما را سالم نگه می‌دارد

حملات قلبی و سكته مغزی بیشتر در ساعات اولیه صبح رخ می‌دهد که ممکن است به دلیل نحوه تعامل خواب با رگ های خونی باشد. کمبود خواب با بدتر شدن فشار خون و کلسترول، که از عوامل خطر بیماری قلبی و سکته قلبی بوده، همراه است. اگر هر شب بین 7 تا 9 ساعت خواب داشته باشید، قلب شما سالم‌تر خواهد شد.

خواب ممکن است به جلوگیری از سرطان کمک کند

آیا می‌دانید افرادی که در اواخر شیفت کار می‌کنند، خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان و روده بزرگ دارند؟ خواب محققان معتقدند که قرار گرفتن در معرض نور میزان ملاتونین را کاهش می‌دهد. تصور می شود که ملاتونین، هورمونی که چرخه خواب و بیدار را تنظیم کرده، از سرطان محافظت می‌کند، زیرا به نظر می‌رسد رشد تومورها را سرکوب می‌کند. مطمئن شوید که اتاق خواب شما تاریک است و از استفاده از وسایل الکترونیکی قبل از خواب خودداری کنید تا به بدن بتواند ملاتونین مورد نیاز خود را تولید کند.

خواب استرس را کاهش می‌دهد

وقتی بدن شما دچار کمبود خواب است، دچار استرس می‌شود. عملکرد بدن در معرض هشدار قرار دارد که باعث فشار خون بالا و تولید هورمون‌های استرس می شود. فشار خون بالا خطر حمله قلبی و سكته قلبی را افزایش می‌دهد و هورمون‌های استرس خوابیدن را سخت تر می‌كنند.
  • برای خنثی کردن اثرات استرس و سریع‌تر خوابیدن، تکنیک‌های آرامش را یاد بگیرید.

خوابیدن باعث کاهش التهاب می‌شود

افزایش هورمون‌های استرس ناشی از کمبود خواب باعث افزایش سطح التهاب در بدن شما می‌شود. این خطر بیشتری را برای شرایط مرتبط با قلب و همچنین سرطان و دیابت ایجاد می‌کند. گفته شده که التهاب باعث می‌شود بدن با افزایش سن بیمارتر شود.

شما را هشیارتر می‌کند

خوابیدن شبانه خوب باعث می‌شود روز بعد احساس انرژی و هشیاری کنید. درگیر و فعال بودن نه تنها احساس خوبی ایجاد می‌کند بلکه شانس شما را برای داشتن یک روال خوابیدن خوب در شب بعدی را افزایش می‌دهد. هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید احساس طراوت می‌کنید، از آن انرژی استفاده کنید تا وارد روز جدید شوید، کارهای فعال انجام دهید و با دنیای خود درگیر شوید. شب بعد بهتر می‌خوابید و سطح انرژی روزانه خود را افزایش می‌دهید.

حافظه شما را بهبود می‌بخشد

محققان به طور کامل درک نمی‌کنند که چرا ما می خوابیم، اما آن‌ها دریافتند که خوابیدن نقش مهمی در فرآیندی به نام تلفیق حافظه ایفا می کند. خواب در طول خواب، ممکن است بدن شما در حال استراحت باشد، اما مغز شما مشغول پردازش روز شما است. خواب عمیق، زمان بسیار مهمی برای ایجاد خاطرات و پیوندها برای مغز شماست.
  • داشتن خواب با کیفیت‌تر به شما کمک می‌کند تا بهتر وقایع را به یاد داشته باشید.

خواب ممکن است به شما در کاهش وزن کمک کند

محققان دریافته‌اند افرادی که در هر شب ساعات کمتری می‌خوابند، احتمال اضافه وزن یا چاقی دارند. تصور می‌شود که کمبود خواب بر تعادل هورمون‌های بدن تأثیر می‌گذارد. هورمون‌های گرلین و لپتین که تنظیم کننده اشتها هستند، به دلیل کمبود خواب مختل شده‌اند. اگر می‌خواهید وزن خود را حفظ یا از دست بدهید، فراموش نکنید که خوابیدن به میزان کافی به طور منظم بخش بزرگی از معادله را شکل می‌دهد.

چرت زدن شما را دقیق‌تر می‌کند

شب تنها زمان برای خوابین نیست. چرت زدن در طول روز یک جایگزین مؤثر و با طراوت برای کافئین است که برای سلامتی کلی شما مفید بوده و می‌تواند شما را خلاق‌تر کند. در یک مطالعه، افرادی که چرت نمی‌زدند و یا کمتر از یک ساعت چرت می‌زدند، چهار تا شش برابر بیشتر از افرادی که حداقل یک ساعت می‌خوابیدند کاهش انرژی فکری را تجربه کردند. افرادی که در محل کار چرت می‌زنند، استرس بسیار کمتری را نشان می‌دهند. چرت زدن همچنین حافظه، عملکرد شناختی و خلق و خوی را بهبود می‌بخشد.

خوابیدن ممکن است خطر افسردگی را کاهش دهد

خواب بسیاری از مواد شیمیایی موجود در بدن، از جمله سراتونین را تحت تأثیر قرار می‌دهد. افرادی که کمبود سروتونین دارند بیشتر از افسردگی رنج می‌برند. با اطمینان از میزان مناسب خوابیدن می‌توانید از افسردگی پیشگیری کنید.

خواب به خود ترمیمی بدن کمک می‌کند

خوابیدن  زمانی برای استراحت است. اما همچنین زمانی است که بدن آسیب‌های ناشی از استرس، اشعه ماوراء بنفش و سایر موارد را ترمیم می‌کند. سلول‌های شما هنگام خواب پروتئین بیشتری تولید می‌کنند. این مولکول‌های پروتئینی بلوک‌های ساختاری سلول‌ها را تشکیل داده و به آن‌ها اجازه می‌دهد آسیب‌ها را ترمیم کنند.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha