کد خبر: رژیم-غذایی-مناسب-عملکرد-ذهن-و-مغز
۱۶ دی ۱۳۹۸،‏ ۹:۵۸
به گزارش گروه سلامت طبنا (خبرگزاری سلامت) از دیلی‌میل، مصرف غذای سالم برای مغز و سلامت ذهن مفید است. مرور بررسی‌های متعددی که محققان روی رژیم‌های غذایی مختلف انجام داده‌اند، نشان می‌دهد بین مصرف غذای سالم و کاهش استرس، افزایش سلامت ذهن و عملکرد مغز ارتباطی مستقیم وجود دارد. محققان تغذیه سراسر اروپا با مدیریت دانشمندان دانشگاه گوتنبرگ، اثر رژیم‌های غذایی متعدد و همچنین تحقیقات گذشته در این خصوص را بررسی کردند و به نتایج جالبی دست یافتند. بنا بر تحقیقات، رژیم غذایی کتوژنتیک در درمان کودکان مبتلا به صرع موثر است. در حالی‌که کمبود ویتامین B12 موجب کمبود حافظه یا خستگی می‌شود. رژیم غذایی مدیترانه‌ای هم که مصرف قند، گوشت قرمز و چربی‌های اشباع‌شده در آن بسیار کم است از افراد در برابر نگرانی و افسردگی مراقبت می‌کند. بنا به گفته محققان، آنها در بررسی‌های خود بین رژیم غذایی نامطلوب و بدتر شدن اختلال‌های روحی و روانی مانند نگرانی و افسردگی ارتباط مستقیمی پیدا کرده‌اند. البته آنها می‌گویند، بسیاری از باورهای رایج در مورد اثرات مفید برخی از غذاهای خاص هنوز کاملا به‌طور علمی اثبات نشده‌اند. مثلا، خوردن قند زیاد می‌تواند اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی را بدتر کند هنوز اثبات نشده است. همچنین نتایج بررسی‌ها در مورد اثربخشی مکمل‌های ویتامین D روی بیماران مبتلا به اوتیسم یا قدرت حافظه بسیار متغیر هستند و اینکه خوردن میوه و سبزیجات و مکمل‌های ویتامین از حالت تهاجمی افراد می‌کاهد هم از شواهد علمی ضعیفی برخوردار است. مرور بررسی‌های محققان اروپایی همچون سوئد، آلمان، ایرلند و بریتانیا ثابت کرده است که رژیم‌های غذایی سالم می‌توانند روی سلامت ذهن اثر مثبت بگذارند. آنها دریافته‌اند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای از افسردگی و نگرانی کم می‌کند. بنا به گفته محققان، سوء‌تغذیه یا چاقی با افزایش حساسیت فرد در برابر استرس و اختلال‌های روحی و روانی ارتباط مستقیم دارد. آنها می‌گویند، در حقیقت با مصرف نکردن مواد مغذی مناسب، برخی از مواد شیمیایی مورد نیاز مغز در دسترس آن قرار نخواهد گرفت و مغز دچار مشکل می‌شود. یا اینکه مصرف غذاهای ناسالم موجب ترشح هورمون‌هایی می‌شود که حال روحی افراد را تغییر می‌دهد. به گزارش طبنا، بنا به گفته محققان با مصرف غذای سالم می‌توان سلامت جسم، ذهن و عملکرد مغز را تضمین کرد. مترجم: نادیا زکالوند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha