کد خبر: 1000-روز-طلايــي-مهر-مــادر-،-شير-مــادر
۱۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۰۱

خبرگزاری سلامت: امروز روز جهانی شیر مادر و آغاز هفته جهانی شیر مادر است . هفته ای که نام گذاری آن نشان دهنده تغییر نگرشی اساسی در خصوص تغذیه صحیح کودکان است.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت، امروز 10 مرداد ماه مصادف با اول آگوست روز جهانی «شیر مادر» و آغاز هفته جهانی «شیر مادر» است.

سازمان‌های بهداشت جهانی ویونیسف همه ساله از ۱۰‌ تا ۱۶ مرداد را به‌عنوان هفته جهانی شیر مادر تعیین می کند. شعار جهاني سال 2016  هفته شیر مادر «تغذيه با شيرمادر، كليد توسعه پايدار  breastfeeding a key to sustainable development است.

بر اساس تصميم كميته كشوری شيرمادر و مرتبط با شعار جهانی، شعار ملی امسال هفته شیر مادر در ایران با عنوان « 1000 روز طلايــي: مهر مــادر ، شير مــادر» نام گذاری شده است. که منظور از هزار روز طلایی ۲۷۰ روز بارداری و ۷۳۰ روز نخست پس از تولد نوزاد است که نقطه شروع سالم زیستن است.

نام گذاری این روز و هفته به عنوان «شیر مادر» و تلاش برای گسترش استفاده از شیر مادر برای نوزادان نشان دهنده تحولی بزرگ در توجه به مسئله تغذیه کودکان است. قدر مسلم هنوز هم بسیاری به یاد دارند که زمانی استفاده از شیر خشک برای نوزادان توصیه و این کار نمادی از تجمل، تجدد و حتی توجه بیشتر به کودکان محسوب می شد و تبلیغات گسترده ای نیز در خصوص استفاده از شیر خشک برای نوزادان صورت می گرفت. تبلیغاتی که هزینه های سنگین آن را کارخانجات تولید کننده این محصول پرداخت می کردند.

اما با گذشت زمان و گسترش مطالعات صورت گرفته در این زمینه دروغ بودن تبلیغات اثبات و مشخص شد که بهترین غذا برای کودکان به ویژه در شش ماه اول زندگی کودک، فقط شیر مادر است.

امروزه تأثیر استفاده از شیر مادر در سلامت و رشد کامل کودک، بالا بردن ضریب هوشی کودک و محافظت از کودک در برابر بیماری ها به اثبات رسیده و مشخص شده است که شیر مادر بهترین و كاملترین غذاست كه در مقایسه با شیر خشك كمتر موجب بروز حساسیت در كودك می شود، حاوی موادكشنده باكتری‌ها و ویروس‌ها است، رشد بسیاری از ویروس‌ها مثل اوریون، آنفلوانزا و آبله توسط ماده ای در شیر مادر مهار می شود، شیر مادر منبع پروتیئنی به نام لاكتوزفرین است كه باعث مهار رشد میكروب‌ها در روده كودك می‌شود و ... .

این مسئله نیز به اثبات رسیده است که شیردادن کودک توسط مادر خطر ابتلای مادر به سرطان سینه را نیز کاهش می دهد. البته قدر مسلم فواید شیر مادر بسیار بیشتر از کشفیات صورت گرفته در این خصوص است و اینجاست که دلیل توصیه اکید اسلام به شیردادن کودک توسط مادر و حتی در صورت عدم توان مادر، انتخاب دایه برای شیر دادن کودک مشخص می شود.

در آییه 233 سوره بقره در همین خصوص آمده است: «وَالوالِداتُ يُرضِعنَ أولادَهُنَّ حَولَينِ كامِلَينِ لِمَن أرادَ أن يُتِمَّ الرَّضاعَةَ؛ مادران ، فرزندان خود را دو سال تمام شير دهند ، اين براي كسي است كه بخواهد دوران شيرخوارگي را كامل كند» حضرت علی (ع) نیز می فرمایند: «ما مِن لَبَنٍ يَرضَعُ بهِ الصَّبِيُّ أعظَمُ بَرَكَةً عَلَيهِ مِن لَبَنِ اُمِّهِ؛ هيچ شيري برای تغذيه كودك از شير مادرش با بركتتر نيست».

اما در زمینه تغذیه کودکان با شیر مادر یک نگرانی مهم در کشور ما وجود دارد و آن سوء تغذیه مادران باردار و مادران دارای فرزند کوچک است. هنوز هم تعداد زیادی از افراد تحت حمایت سازمان های حمایتی افرادی هستند که دچار سوء تغذیه هستند که بخش قابل توجه و نگران کننده ای از آنها را مادران باردار و زنان شیرده تشکیل می دهند. البته این مسئله در بسیاری از نقاط جهان وجود دارد و با توجه به خطرناک تر بودن سوء تغذیه در این گروه باید بسته های حمایتی ویژه و مستمر برای زنان باردار و شیرده در نظر گرفته شود.

کدخبرنگار41080

 

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha