افتتاح یکی از مجهزترین آزمایشگاه های ژنتیک کشور در کرمان

به همت خیّرین کرمانی،بزرگترین آزمایشگاه غربالگری ژنتیک کرمان در مرکز جامع پیشگیری از بیماری‌های خاص و صعب العلاج موسسه خیریه ثامن الحجج (ع) این استان به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ در آیین افتتاح این آزمایشگاه، مدیرعامل خیریه بیماران خاص ثامن‌الحجج(ع) استان کرمان گفت: برای احداث ساختمان و تجهیزات در مجموع بیش از ۳۰میلیارد تومان با کمک خیّران هزینه شده و یکی از مجهزترین مراکز غربالگری و پیشگیری از بیماری‌ های ژنتیک است.

وی گفت: امیدواریم با همکاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان و با انجام آزمایشات ژنتیک سالهای آینده شاهد به دنیا آمدن نوزاد تالاسمی نباشیم.

علی شمسی نیا با بیان اینکه در زمینه بیماری های خاص و نادر ۱۵ نفر از پزشکان ایرانی در استرالیا و آلمان برای همکاری در حوزه ژنتیک این مرکز اعلام آمادگی کرده اند افزود: این پزشکان قول داده اند ماهانه از فعالیت های این مرکز بازدید کنند.  

وی با اشاره به اینکه چند دستگاه تشخیص پزشکی مورد استفاده در آزمایشگاه ژنتیک این مرکز از گمرک ترخیص نشده است خاطرنشان کرد: ما در کنار دانشگاه علوم پزشکی هستیم و اقدامات این مرکز با نظارت و کنترل دانشگاه علوم پزشکی انجام خواهد گرفت.  

مدیرعامل موسسه خیریه ثامن الحجج (ع) بیماران خاص استان کرمان با اشاره به اینکه ۱۰۰ درصد کار بیماران خاص از نظر حمایتی، فرهنگی و پزشکی در این موسسه انجام می شود افزود: بیش از ۴ هزار نفر از بیماران خاص این موسسه برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی معرفی شده اند که تاکنون به ٢۵٠ مورد این افراد تسهیلات پرداخت شده است.

مدیر کل وزارت بهداشت در سازمانهای مردم نهاد و خیّرین سلامت هم با قدردانی از خیّران، این مرکز را یکی از مراکز پیشرو و قابل توجه در کشور دانست که در پیشگیری از بیماریهای ژنتیکی بسیار موثر است.

صادقی با تاکید بر غربالگری و پیشگیری از بیماری‌های ژنتیک خاطرنشان کرد: در حال حاضر سرطان دومین عامل مرگ و میر در کشور است که ۳۰ تا ۵۰ درصد قابل پیشگیری است و با مراجعه به مراکز این چنینی می توان از بروز آنها پیشگیری کرد.

منبع: صدا و سیمای کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha