نقش موثر مشارکت های مردمی در تحقق مولفه های سلامت

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: امروز نقش بی بدیل مشارکت های مردمی در تحقق مولفه های سلامت در حوزه های بهداشت و درمان در کنار نظام سلامت بر کسی پوشیده نیست.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وب دا، دکتر محمد علی کیانی در نشست تشکیل موسسه خیریه و مشارکت مردمی معاونت بهداشتی خاطر نشان کرد: وظایف حاکمیت ها تامین سلامت جامعه است که با همکاری و استفاده از پتانسیل مشارکتهای مردمی در جامعه از نظرکمی و کیفی به نتایج کارآمدی رسیده است که همواره لازمه استمرار آن ضرورت فرهنگ سازی در این امر می باشد.

وی  با تاکید بر اینکه سطح یک ارائه خدمات بهداشتی که از روستا و خانه بهداشت شروع می شود اظهار کرد:بایستی در جهت کیفی سازی و خدمات مطلوبتر زیر ساخت های عرصه بهداشت را از نظر فضاهای فیزیکی  تقویت و  اصلاح کرد.

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد:ضرورت ایجاد موسسه مشارکت مردم در سلامت امری ضروری و حیاتی است چرا که بحث سلامت موضوعی عام المنفعه می باشد و همه دستگاه‌ها، نهادها، ارگانها، سازمانهای مردم نهاد و تمامی اقشار جامعه باید در راستای تحقق اهداف آن مشارکت داشته باشند.

دکتر کیانی با اشاره به اینکه  بدون شک جامعه سالم جز با اجتماعی شدن سلامت محقق نمی شود و دستیابی به این مهم مستلزم مشارکت آحاد جامعه، اعم از شاغلین دستگاههای دولتی ،غیر دولتی و سایر ذی نفعان است واز طرفی حضور و اثرگذاری مردم در کلیه حوزه‌های اجتماعی، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه پایدار و متوازن کشورها محسوب می‌شود بیان نمود:  انتظار می رود تشکل ها و نهادهای اجتماعی در این شرایط حساس با هوشیاری و ‌درایت لازم در چارچوب منافع سلامت جامعه ایفای نقش نمایند.

دکتر غلامحسین خدایی پیشکسوت نظام سلامت با بیان اینکه در ۴۵ سال قبل سازمان جهانی بهداشت استراتژی مراقبت های اولیه بهداشتی با چهار اصل شامل:عدالت اجتماعی ،مشارکت های مردمی ،همکاری بین بخشی وروش های مناسب ارائه خدمت را اعلام کرد،گفت:دانشگاه علوم پزشکی،  با ارتباط گیری مثبت و متقابل با خیرین سلامت و تشکل های مردم نهاد سلامت و گروههای مردمی، گام های موثری در جهت توسعه بهداشتی، درمانی و آموزشی دانشگاه علوم پزشکی برمی دارد.

دکتر حسینی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست گزارشی در خصوص نظام و الویت های مورد نیاز حوزه پیشگیری و سلامت در دانشگاه علوم پزشکی بر اساس شاخص تبینی ارائه نمود.

در ادامه  دکتر مهرابی بهار ،  مهندس مستشاری،دکتر فرج زاده،مهندس شرکا،دکتر دوقانی از اساتید پیشکسوت دانشگاه تهران  از شرکت کنندگان در اهمیت تشکیل موسسه خیریه سلامت و جلب مشارکت های مادی،تخصصی،معنوی خیرین را تاکید کردند .

گفتنی است شرکت کنندگان متفق القول آمادگی خود را به عنوان هیات موسس موسسه خیریه معاونت بهداشتی اعلام نمودند که مراحل قانونی آن بزودی انجام خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha