اصلاح قوانین صادراتی محصولات زیستی گامی برای تحقق جهش اقتصادی است

صادرات محصولات زیستی یکی از مهم‌ترین مقولاتی است که کشور را به سمت ارزآوری و کسب درآمد از منابع بین المللی هدایت می‌کند.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت،زیست فناوری از جمله عرصه های علمی است که با شکل گیری زیست بوم فناوری و نوآوری توسعه‌ای چشمگیر یافت و دستاوردهای آن در شرایط بحرانی چون شیوع بیماری کرونا، تحریم های دارویی و تجهیزات پزشکی، یاریگر مدیران نظام سلامتی و مردم شد. بر همین اساس ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال توسعه صادرات این محصولات باکیفیتی است که ظرفیت ورود به بازار جهانی را دارند.

مخاطبان اصلی این برنامه‌ها نیز شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاقی هستند که با توانمندی‌های خود به عضوی جدی و اصلی در توسعه بازار محصولات زیستی بدل شده‌اند و می‌توانند تولیدات خود را به دیگر کشورها نیز صادر کنند. اما این کار نیازمند تامین زیرساخت‌هایی است که ارتقاء فرهنگ صادراتی شرکت‌های زیست‌فناوری با کمک توانمندسازی و آموزش آنها در راستای اصلاح مستندات مورد نیاز برای صادرات و اخذ استانداردهای بین‌المللی یکی از آنها است.

البته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اعتقاد به اینکه اصلاح قوانین و مقررات صادرات محصولات زیستی مهم‌ترین پایه و زیربنای جهش اقتصادی در کشور است به دنبال اصلاح قوانین و مقررات صادراتی مرتبط با محصولات زیست فنـاوری (از جمله اصلاح کد تعرفه کالاهای زیست فناوری و ارزش‌گذاری صادراتی آنها) و اصلاح ساختار منابع مالی برای بهره برداری در مسیر توسعه صادرات محصولات زیست فناوری است.

این اقدامات در حوزه صادرات برای جهش اقتصادی بر پایه زیست فناوری با «ایجاد و راه اندازی پایگاه‌های برون‌مرزی تخصصی زیست برای تسهیل در دسترسی به منابع مالی خارجی، افراد و شرکت های بین المللی در پروژه‌های فناورانه با کمترین هزینه»، «برنامه ریزی برای صادرات محصولات زیست فناوری به بازارهای منطقه و آسیا با هدف ارزآوری» و «حمایت از کسب دانش تولید رقابت‌پذیر بین المللی در توسعه صادراتی محصولات» تکمیل می شود.

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ صادرات محصولات زیست فناورانه را در قالب ۲۶ سرفصل هدف‌گذاری کرده است که تا ۵ سال آینده باعث افزایش تاب‌آوری ملی و تزریق ۴۵۰ میلیون دلار ارزش‌افزوده به خزانه کشور خواهد شد.

منبع:مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha