به شرط تامین کالاهای اساسی با حذف ارز ترجیحی موافقیم/ مافیا مانع از حذف کنکور شده است

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما درباره دلایل حذف نشدن کنکور صحبت کرد.

به گزارش  گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، علیرضا منادی در برنامه《سلام تهران》با بیان اینکه طبق قانون اساسی، بودجه به شکل لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه و سپس در کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق بررسی می‌شود، گفت: بودجه پیشنهادی در دو بخش هزینه‌ها و درآمدها مورد بررسی قرار می‌گیرد. امسال بودجه ما، ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است که از این رقم ۱ میلیون و پانصد هزار میلیارد تومان بودجه عمومی و مابقی بودجه شرکت‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه یک میلیون و سیصد و هفتاد و دو هزار میلیارد تومان بودجه منابع عمومی احتساب شده است، ادامه داد: حدود ۱۳۴ هزار میلیارد تومان درآمد اختصاصی دولت است که تملک دارایی سرمایه، هزینه‌های ساخت و ساز و غیره می‌باشد. هر دوره بعد از ارائه لایحه بودجه، پیشنهادهایی از سوی نمایندگان مطرح و در کمیسیون تلفیق بررسی می‌شود. امسال تعداد نظرات زیاد است. اولا دولت راضی نیست کسی به بودجه پیشنهادی‌اش دست بزند، از طرفی در مباحث عمومی تغییراتی ایجاد کرده‌اند و رقم بودجه را بالا بردند و همچنین درآمد تبیین کردند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در خصوص نظرات نمایندگان برای حذف ارز ترجیحی بیان کرد: در حال حاضر نتیجه این شد که ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی مثل دارو و مایحتاج اصلی مردم باقی بماند اما برای سایر موارد حذف شود تا این پول در جیب عده خاصی نرود.

وی در پاسخ به اینکه آیا خودتان موافق حذف ارز ترجیحی هستید، گفت: ما به شرط تامین مایحتاج اساسی مردم با حذف آن موافق هستیم، این کار برای ملت و دولت فایده دارد. منتهی باید حسابرسی شود تا مردم آسیب نبینند. به همین منظور حدود ۹ هزار میلیارد تومان برای مرغ و نهاده‌های دامی ارز ترجیحی در نظر گرفته شده است.

منادی در خصوص تبصره ۱۴ لایحه بودجه که دولت را موظف به درآمد ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی می‌کند، توضیح داد: این موضوع فعلا در مجلس نهایی نشده است. فعلا در بحث درآمد هستیم و وارد بخش هزینه‌ها نشده‌ایم. زمان بسته شدن بودجه می‌توان درباره این موضوع صحبت کرد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات با بیان اینکه این کمیسیون یک سال و نیم به دنبال طرح رتبه‌بندی معلمان بوده است، اظهار کرد: در حال حاضر این قانون در شورای نگهبان است و منتظر تایید آنها هستیم. امسال بودجه آموزش و پرورش ۱۳۱ هزار میلیارد تومان بود. دولت ۲۵ هزار میلیارد تومان برای طرح رتبه‌بندی در نظر گرفته بود که ما در کمیسیون ۱۵ هزار میلیارد تومان هم اضافه کردیم. در این قانون در ۳ بخش فوق‌العاده شغل و حق شاغل و حق شغل، هر معلم را با خودش سنجیده‌ایم. ۵ گروه مربی، معلم، آموزش معلم و استاد معلمی هستند که پایین‌ترین سطح از ۴۵ درصد شروع می‌شود و بالاترین که ۹۰ درصد است، عددی بین ۱۷۰۰ تا ۶ میلیون تومان به حقوق معلمان افزوده می‌شود. این طرح را از ۳۱ شهریور در نظر گرفتیم، البته در خصوص تامین بودجه مباحثی وجود داشت اما به گونه‌ای پیش رفت که اگر در بودجه امسال کم آوردیم امکان جایگزینی در سال ۱۴۰۱ برای ۱۵ هزار میلیارد تومان وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه عشق ما معلمان و بحث آموزش است، گفت: هدف از این قانون ارتقای آموزش و رشد کرامت معلم بوده است. این طرح بین معلمان رقابت ایجاد می‌کند که همین رقابت باعث ارتقای کیفیت آموزش و بهبود وضعیت معیشتی معلمان می‌شود.

نماینده مردم آذرشهر در پاسخ به اینکه چرا کنکور را حذف نمی‌کنید، اظهار کرد: کنکور فرهنگ مردم ماست که همه به دنبال تحصیلات عالی هستند. در کشورهای دیگر حدود ۱۸ درصد مردم تحصیلات عالی دارند. از طرفی مافیای کنکور که شامل کلاس‌های آموزشی کنکور می‌باشد، مانع از تعطیلی آن می‌شود. شورای انقلاب فرهنگی مصوبه‌هایی داشت که مجلس اعتراض کرد. در بحث سهمیه‌ها اعتراض‌هایی وجود داشت. ما حدود ۲۳۵۰ میلیارد تومان برای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها بودجه در نظر گرفته‌ایم‌.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تصمیم بر این شده که در طول تحصیل دانش‌آموزان ۶۰ درصد تمرکز را بر دروس خود قرار دهند، ابراز داشت: ۴۰ درصد دروس اختصاصی است. در کشور ما بعد از شیوع کرونا و ترویج آموزش مجازی، به عدالت آموزشی نزدیک‌تر شده‌ایم. حدود ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای اعزام معلمان به مناطق مرزی و آموزش دانش‌آموزان در نظر گرفته‌ایم.

نماینده مردم اسکو با بیان اینکه رقابت دانش‌آموزان برای ۱۵ هزار صندلی طلایی است، ادامه داد: کنکور فیلتر خوبی گزینش ۱ میلیون داوطلب است، البته شرط معدل را هم در نظر گرفته‌اند و برای اینکه کسی نتواند در معدل تاثیرگذار باشد، امتحان‌ها به صورت هوشمند برگزار می‌شود. امسال ۵۵ هزار میلیارد تومان ویژه آموزش عالی است، ۷ هزار شرکت دانش‌بنیان داریم که ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فروش داشتند و برای ۳ میلیون نفر شغل ایجاد کردند.

وی از بحث‌های حمایتی مانند بیمه، کم شدن مالیات، وام و غیره برای شرکت‌های دانش‌بنیان در قانون جدید خبر داد و گفت: رقمی بالای ۴ میلیون یورو در نظر گرفته شده که ۲ میلیون یورو برای آموزش و پرورش و ۱ میلیون یورو برای آموزش عالی است. قطعا با این طرح‌ها مدارس کانکسی و سنگی تا سال آینده جمع می‌شود. ۱ درصد از درآمد شرکت‌ها و سود خالص بانک‌ها برای ساختن مدارس در مناطق محروم صرف خواهد شد.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که به تهیه‌کنندگی مازیار مهاجر سلطانی و علی شعبانی از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ورزشی با اجرای مصطفی امامی، فریبا باقری و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha