رصد مداوم سارقان سابقه دار در استان کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان از رصد ۷ هزار و صد سارق سابقه دار استان کرمان در سامانه ساما خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ موحد در جمع اصحاب رسانه و خبرنگاران گفت: سامانه ساما بانک اطلاعاتی درباره مجرمان حرفه‌ای و خطرناک است، مشخصات در سامانه وتحت کنترل و رصد قرارمی گیرد برای جلوگیری از وقوع جرم و درکنار این افراد دارای سابقه سرقت نیز رصد می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه: اقدامات معاونت پیشگیری از وقوع جرم استان جای قدردانی دارد، گفت: از مجموع این اقدامات دو اقدام به طور ویژه توسط این معاونت انجام شد و آن انسجام بخشی از محله‌ های در معرض آسیب شهید همت و ۱۴ معصوم بود که اتفافات خوبی را رقم زد و اکنون در شرایط بهتری قرار دارند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: در بازدیدهایی که از شهرک ۱۴ معصوم به عنوان پایگام انسجام بخشی اجتماعی داشتیم، دادگستری بلافاصله با حضور دستگاه‌ های مختلف کار خود را آغاز کرد و شهرداری نیز همراه با طرح متناسب حضور یافت که در این راستا قدم‌ های اولیه برداشته شده و جای بسی امید که در این محله گام‌ های اثربخشی برداشته شود.

موحد در خصوص محله شهید همت نیز گفت: در این محله پایگاه انسجام بخشی داشتیم که با اقدامات اولیه اکنون به طرح ملی تبدیل شده است. در این امر بنیاد مسکن، استانداری و وزارتخانه‌ های مختلف کمک کردند و ۸۰ هکتار اراضی آن رفع تصرف شد تا برای طرح ملی مسکن اختصاص یابد.

وی از تشکیل ۲۰۵جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم در استان خبر داد و گفت: ۷۰ کارگروه در این حوزه باحضور ۱۷۰۵ نفر تشکیل شده است و ۳۹۲ دوره آموزشی با رویکرد پیشگیری و کاهش آسیب برگزارشده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان از دو اقدام مهم معاونت پیشگیری از جرم دادگستری استان نام برد و گفت: دو همایش در زرند و بم با موضوع مانع زدایی از فعالیت‌ های اقتصادی برگزار شد که استقبال خوبی از سوی فعالان اقتصادی در این دو شهرستان انجام شد.

موحد در بحث پیشگیری از سرقت محصولاتی از جمله پسته در استان کرمان گفت: در شهرستان های زرند، راور، سیرجان و رفسنجان با فعالیت خوب نیروی انتظامی و مراقبت مردم تقریبا می توان گفت سرقت پسته در فصل برداشت آن به حداقل ممکن رسیده است و این تجربه موفقی بود که قابل تسری به سایرحوزه ها است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات استان جمعیت کیفری زندان‌ ها است، ابراز کرد: مردم باید به این باور برسند که زندان راه حل مناسبی برای مشکلات اجتماعی نیست. و راه حل کاهش جمعیت کیفری نیز مجازات های جایگزین حبس است.

به گفته وی، باید تدبیر مناسب جایگزین حبس اندیشیده شود که خوشبختانه در کرمان در این بخش همکاری خوبی بین قضات وجود دارد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: روند نزولی ۱۵ درصد کاهش قتل‌ ها نسبت به سال ۹۹ را در جنوب کرمان شاهد بودیم و در شهرستان جیرفت نیز شاهد ۳۶ درصد کاهش شاهد بودیم که یکی از علل تاثیرگذار براین کاهش آمار، مشارکت ریش سفیدان و متنفذین بود، اما عوامل مختلف دیگری نیز در این امر دخیل بودند.

موحد گفت: اطلس جرم شهرستان کرمان تهیه شده و ۱۰ نقطه خطرناک شناسایی شده است که با کمک پلیس به ویژه در حوزه مواد مخدر اقداماتی درحال انجام است.

وی از برگزاری دوره آموزشی برای ۲۲۰ بهبود یافته از دام اعتیاد خبر داد که از جمله مهارت‌ های آموزشی، مهارت‌ های زندگی وسبک زندگی اسلامی است.

رئیس دادگستری استان کرمان افزود: اقدام مهم دیگر فعال کردن سامانه کشوری پایش آنلاین وضعیت اراضی است که مسئولان می‌توانند هر زمان نیازباشد اراضی را رصد کنند، این سامانه کمک خوبی برای جلوگیری ازحاشیه نشینی و تخریب اراضی ملی است.

موحد گفت: در خصوص وضعیت مرکز آفتاب، نیز قوه قضائیه ورود جدی داشت و بنده از برخی مراکز زیر نظر بهزیستی بازدید کردم و شاهد وضعیت خوبی در این مراکز نبودم به همین علت جلسه خاصی با مسئولان برای تعیین تکلیف سریع این مرکز برگزار شد.

وی گفت: پیشنهاد ما این است که مجتمعی را راه اندازی کنیم با مدیریت واحد از دستگاه قضا یا معاونت اجتماعی استانداری و نماینده‌ ای از دستگاه‌ های اجرایی در آن حضور داشته باشد و هر کودک در معرض خطر و زن بی سرپرست احساس نیاز به کمک داشت به این مرکز مراجعه کند و قرار بر این شده است که در اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی این طرح مطرح شود تا وضعیت بهتری در این زمینه رخ دهد./ دادگستری استان کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha