رها سازی مارمولک «خاردم ایرانی» در طبیعت کهنوج

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کهنوج از رها سازی گونه ای سوسمار به نام خاردم ایرانی در پناهگاه حیات وحش منطقه مهروئیه این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ هادی جلالی گفت: در پی تماس تلفنی یکی از شهروندان فاریاب مبنی بر مشاهده سوسمار خاردم در یک منزل مسکونی، مأمورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان به محل مورد نظر مراجعه و این حیوان را زنده گیری کردند.

به گفته وی این سوسمار پس از بررسی وضعیت سلامت با کمک دامپزشک در پناهگاه حیات وحش منطقه مهروئیه رها سازی شد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست کهنوج درباره این گونه بیان کرد: زیر راسته مارمولک‌ ها در ایران دارای ۱۰ خانواده است و یکی از این ۱۰ خانواده، تیره‌ ای است به نام «سوسمارهای خاردم»، این مارمولک ها دارای سری گرد و بدنی پهن و پوشیده از پولک‌ های ریز و زبر هستند، دم آن‌ ها با کمک حلقه‌ های پوشیده از پولک‌ های درشت تیغ مانندی تشکیل شده است، از این رو به این خانواده سوسمارهای خاردم هم گفته می‌ شود.

 جلالی تصریح کرد: این گونه تنها گروهی از مارمولک‌ ها هستند که صرفا از منابع گیاهی تغذیه کرده و به عنوان مارمولک‌ های گیاه خوار به حساب می‌آیند، اعضای این خانواده عموما در مناطق دشتی، بیابانی به همراه خاکریزها یا تپه ماهورهای کوتاه با پوشش گیاهی نسبتا پراکنده زندگی می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha