اوتیسم بیماری نیست، اختلال در عملکرد مغز است

مدیر مرکز آموزشی توانبخشی اوتیسم «مهرک» سیرجان گفت: خیّرین در تأمین هزینه توانبخشی کودکان اوتیسم مشارکت کنند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ سمیه محمدی در مورد مرکز «مهرک» سیرجان گفت: ما در این مرکز حدود ۵۰ نفر از گروه سنی ۲ تا ۱۵ سال که مبتلا به اختلال طیف اوتیسم هستند را تحت پوشش داریم.

وی افزود: خدماتی که در این مرکز ارائه می شود، شامل: غربالگری و تشخیص اوتیسم، توانبخشی مددجویان و فعالیت های گسترده ای در جهت آگاهی بخشی به خانواده ها در رابطه با اوتیسم است. خدمات توانبخشی نیز شامل: کاردرمانی، گفتاردرمانی، رفتاردرمانی، روانشناسی و آموزش های جانبی است.

مدیر مرکز آموزشی اوتیسم «مهرک» سیرجان ادامه داد: خانوده های این افراد علاوه بر مشکلات مالی با مسائل دیگری هم دست و پنجه نرم می‌کنند، مانند مسائلی چون نگاه و اتهام اطرافیان، مبنی بر این که کودکان اوتیسم افراد بی ملاحظه‌ ای هستند و خانواده‌ ها وقتی برای تربیت آنان صرف نکرده‌اند. اما مسئله اینجاست که این افراد فاقد توجه و تربیت خانواده نبوده‌اند، بلکه صرفاً فاقد بسیاری از مهارت‌ های آموزشی هستند.

سمیه محمدی اظهار کرد: در دنیا تاکنون متأسفانه هیچ روشی برای تشخیص اوتیسم در دوران بارداری وجود ندارد، فقط پس از تولد و براساس نمود عملکرد و رفتار کودک این اختلال قابل تشخیص است. مشکلات این کودکان نیز شامل مشکلات رفتاری، پزشکی(صرع، تشنج، بیماری های ژنتیکی)، اختلالات تشخیصی و... می شود. از مهم ترین مشکلات رفتاری و تشخیصی این افراد می توان به عدم واکنش به اسم خودش، عدم وجود ارتباط چشمی با دیگران، تأخیر در گفتار، قشقرق کردن های بیش از اندازه، وجود رفتارها و کارهای تکراری مثل بال بال زدن، چرخیدن به دور خود، ردیف کردن اشیا، عدم اشاره کردن هدفمند به اشیا در ۱۸ ماهگی و عدم توانایی در تقلید کردن از کارهای دیگران است.

بگفته وی آنچه که در این اختلال برای خانواده ها و خود کودکان اهمیت دارد، لزوم تشخیص و مداخله زود هنگام پس از تولد بوده که این مهم باعث کمتر شدن مشکلات این افراد و خانواده وی می گردد و هرچه خانواده ها همکاری بیشتری در زمینه تشخیص و غربالگری این اختلال داشته باشند، امید تطبیق بیشتر فرد مبتلا در آینده با جامعه وجود دارد.

مدیر مرکز «مهرک» سیرجان خاطر نشان کرد: موارد بسیاری داشته ایم که خانواده ها به دلیل علاقه وافر به فرزندشان، از پذیرفتن ابتلا به این اختلال و قبول مشکلات فرزندشان طفره می روند و این اتفاق باعث تأخیر در روند آموزشی- توانبخشی این عزیزان می شود و همین موضوع باعث از دست رفتن زمان طلایی شروع پروسه توانبخشی می شود.

شایان ذکر است؛ با وجود هزینه بالای بسیاری از کلاس‌ های توانبخشی و سایر مشکلات زندگی این خانواده ها، بسیاری از آنان توانایی پرداخت این هزینه‌ ها را ندارند. به طور کلی یکی از مشکلات عمده‌ی خانواده درگیر با اوتیسم، پرداخت هزینه‌ی سنگین برای کلاس‌هاست. افراد مبتلا به اوتیسم برای بهبود مجبورند در طول هفته در کلاس‌های زیادی شرکت کنند که با احتساب شهریه‌ های سنگین، مجبور به پرداخت هزینه‌ بالایی در طول ماه می شوند. در واقع آنطور که پیداست بخش عمده‌ فعالیت‌ های مربوط به اوتیسم بر عهده خانواده‌ هاست، از این رو مشارکت خیّرین در تأمین هزینه توانبخشی این افراد بسیار مهم می نماید.

مرکز آموزشی- توانبخشی اوتیسم «مهرک» به آدرس سیرجان خیابان فرمانداری کوچه شماره ۴ که تنها مرکز توانبخشی کودکان اوتیسم در سیرجان است، آماده همکاری با خیّرین محترم جهت تأمین هزینه ها برای کمک به خانواده های دارای فرد مبتلا است.

تلفن های تماس: ۲۸۲۰ ۲۵ ۴۲ ۰۳۴ –  ۵۷۱۹ ۷۳۱ ۰۹۳۶

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha