کد خبر: 178931
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۰۲
حفاظت از خاک، نیازمند مشارکت مردمی است

استاد پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری گفت: باید در سازمان‌های اجرایی، مشارکت مردم را در حفاظت خاک به کار گیریم تا آسیب‌ها به حداقل برسد که این یک کار ترویجی ساده است و نیازی به تشکیل شرکت دانش بنیان ندارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت، دکتر جهانگیر پورهمت استاد پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری و قائم مقام ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست با برنامه «گفتگوی علمی» در مورد نقش شرکت‌های دانش بنیان در توسعه زیست فناوری مصاحبه کرد.

پورهمت با ابراز تاسف از وجود فرسایش آبی و خاکی در سراسر کشور گفت: فرسایش آبی در سطح حوزه‌های آبخیز کشور شرایط نامناسبی را ایجاد کرده و همچنین در سطح اراضی کشور بر اثر بهره برداری بی رویه از پوشش گیاهی در سطح خاک و مدیریت نامناسب عرصه‌ها، فرسایش خاک رخ داده است.

وی با بیان اینکه فرسایش بادی هم در داخل و هم از خارج از ایران، کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد افزود: کشورهای عراق، سوریه، اردن و عربستان منابع تولید فرسایش بادی هستند که ایران از آنها متضرر می‌شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: وظایف حاکمیتی متعددی وجود دارد که در اثر ناکارآمدی مدیریتی موجب تخریب و فرسایش خاک می‌شود. باید در سازمان‌های اجرایی و حاکمیتی، مشارکت مردم را در حفاظت حوزه‌ها و خاک به کار گیریم تا آسیب‌ها به حداقل برسد که این یک کار ترویجی ساده است و نیازی به تشکیل شرکت دانش بنیان وجود ندارد. لذا باید ضعف‌های مقرراتی و مشارکت مردمی را ترمیم کرد.

پورهمت با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان به تولید موضوعات غیرمحصولی نیز پرداخته‌اند اظهار کرد: مقررات اداری و ضوابط واگذاری کار به شرکت‌های دانش بنیان باید اصلاح شود و شرکت‌های دانش بنیان به کار گرفته شود. معاونت علمی و فناوری یک بسترساز است و نمی‌تواند شرکت دانش بنیان تشکیل دهد. لذا دستگاه‌های اجرایی مربوطه در شکل گیری این شرکت‌ها تاثیر بسزایی می‌توانند داشته باشند.

استاد پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری گفت: موضوع خاک، مدعی خصوصی ندارد و حاکمیت باید به آن بپردازد در حالی که آب، مصرف عامه مردم است و مطالبه گری دارد. در حال حاضر، حفاظت خاک در کشور ما یک موضوع حاکمیتی است و ضعف مدیریت در این حوزه موجب فرسایش آن می‌شود چرا که این موضوع، فراگیر و گسترده است و تنها با تشکیل شرکت دانش بنیان، مشکلی حل نخواهد شد.

وی همچنین در مورد کشاورزی حفاظتی تشریح کرد: این نوع کشاورزی به نحوی است که خاک کمتر دستخوش جابجایی و تغییر باشد که در تولید محصول بسیار اهمیت دارد و موجب پایداری خاک می‌شود که شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه کار کرده‌اند و پایلوت‌هایی را اجرا کرده‌اند.

منبع:رادیو گفتگو
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha