نصب کنتورهای هوشمند با هدف کنترل مصارف خارج از عرف

معاون هماهنگی توانیر از پایان تعمیرات دوره‌ای نیروگاه‌های تولید برق حرارتی تا پایان اردیبهشت خبر داد و گفت: در راستای کنترل مصارف خارج از عرف، کنتورهای هوشمند برای مشترکان پرمصرف نصب می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری سلامت(طبنا)، مهندس محمد الله داد با حضور در رسانه ملی گفت: تولید برق هزینه بر و زمانبر است با این وجود همکاران ما درصنعت برق در خصوص ایجاد نیروگاه و تعمیرات دوره‌ای اقدامات لازم را انجام می‌دهند به طوری که تا پایان اردیبهشت تعمیرات نیروگاه‌های برق به پایان خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در بخش مصرف نیازمند همکاری مشترکان هستیم، افزود: امسال در حوزه کنترل پذیری مشترکان مخصوصا مشترکان صنعتی، اداری، کشاورزی و مشترکان پرمصرف، ۷۰۰ هزار کنتور هوشمند نصب شده است تا مصارف خارج از عرف کنترل شود و امیدوارم با کمک مردم بتوانیم تعادل مناسبی میان تولید و مصرف برقرار کنیم.

اله داد با بیان اینکه طرح برق امید ادامه دارد، گفت: مشترکانی که میزان مصرف آن‌ها کمتر از الگوی مصرف باشد و همچنین افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امدادو سازمان بهزیستی، از تخفیف و بخشودگی طرح امید بهره‌مند خواهند شد.

معاون هماهنگی توزیع توانیر بیان کرد:مجموع عوامل متعددی در خصوص مدیریت مصرف وجود دارد، طبعا استفاده از لامپ‌های کم مصرف می‌تواند سهمی در کاهش مصرف داشته باشد، در بخش لوازم خانگی دامنه وسیعی از لوازم با میزان مصرف متفاوت داریم، اما در این بخش میزان مصرف یخچال ودفریزر و کولرهای گازی از اهمیت ویژه‌ای برخودار است، اما با استفاده از سایر لوازم برقی مانند ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی در ساعات خارج از اوج بار نسبت به مدیریت بار اقدام کرد.

به گفته وی، اهمیت این اقدامات در فصل گرما به دلیل افزایش مصرف بسیار بالاست به طوری که می‌توان با خاموش کردن لامپ اتاق‌هایی که استفاده نمی‌شود، خاموش کردن تلویزیون در زمانی که مشغول استفاده از موبایل هستیم و یا استفاده از سایر وسایل در نیمه شب یا ابتدای صبح، در کاهش مصرف برق نقش بسزایی ایفاد کرد.

اله داد تصریح کرد: با استقرار دولت سیزدهم تامین پایدار برق در اولویت قرار گرفت به طوری که وزیر نیرو در ابتدای سال با برگزاری جلسات و ایجاد هماهنگی به دنبال تامین برق مشترکان بودند، اما باید بپذیریم که رشد مصرف برق در کشور متعارف نیست و به طور میانگین سالانه با رشد ۵ درصدی مصرف برق مواجه هستیم که این موضوع به دلیل قیمت پایین و قرار دادن برق به عنوان کالای حمایتی است.

وی افزود: برق در مساجد، مدارس و معابر تقریبا رایگان و کمترین نرخ نیز مربوط به کشاورزی است که این نظام قیمت گذاری باعث افزایش مصرف شده است و طبعا مسولیت ما را در بخش تولید افزایش خواهد داد، در شبکه انتقال، فوق توزیع و توزیع اقدامات مناسبی برای کاهش ضریب ریسک برق صورت گرفته به طوری که روز گذشته در قم نیروهای سیم بان مسابقه مهارتی داشتند و برنامه بعدی در استان اهواز است برای حفظ آمادگی نیروهای زبده صنعت برق برگزار می‌شود.

معاون هماهنگی توزیع توانیر بیان کرد: به طور متعارف بحث جابجایی بار در همه کشورها مطرح است و به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست که برای تامین برق در ساعاتی از روز اقدام به ساخت نیروگاه کنیم.

اله داد خاطرنشان کرد: ساخت یک وات نیروگاه یک دلار هزینه دارد بنابراین در قالب تفاهم نامه‌ای با بخش صنایع و کشاورزی اقدام به جابجایی بار خواهیم کرد و مشوق‌هایی به صنایع به منظور موکول کردن تعمیرات و تعطیلات در فصول گرم اعمال شده است.

وی افزود:سرمایه گذاری برای تولید پرهزینه و زمانبر است این جابجایی بار به منظور جلوگیری از این هزینه کرد صورت خواهد گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha