هنر ایرانی، هنری اصیل و ریشه‌دار است

مدیر انتشارات دارنبجه قطر ضمن اظهار علاقه‌مندی نسبت به هنر هنرمندان ایرانی گفت: در درجه اول قصد داریم با تصویرگران ایرانی ارتباط بگیریم. هرچند من قطری‌ام، اما عاشق هنر هنرمندان ایرانی هستم.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  ستاد خبری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ اسماء الکواری نویسنده و صاحب تنها نشر کتاب‌های کودک و نوجوان کشور قطر اظهار داشت: انتشارات دارنبجه اولین انتشارات مختص به کتاب‌های کودک و نوجوان در کشور قطر، فعالیتش را از سال ۲۰۲۰ آغاز کرد و فرهنگ عمومی قطر و در وهله بعدی فرهنگ اسلامی در اولویت موضوعات مورد توجه نشر ما است.

مدیر نشر دارنبجه درباره حضور کشور قطر به عنوان میهمان ویژه این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: بسیار خوشحالم که به کشور ایران و خصوصا تهران سفر کرده‌ام. ایران کشور بسیار زیبایی است و وقتی پیشرفت علم در ایران را دیدم، بسیار شگفت‌زده شدم برای نمونه ریشه هنر در معماری تمام ساختمان‌های ایران به طور واضح قابل درک است و روح آدمی را لمس می‌کند.

الکواری درباره اشتراکات فرهنگی ایران و قطر با تاکید بر اینکه تحلیل‌اش صرفا به عنوان یک شهروند قطر است؛ عنوان کرد: اشتراکات میان ایران و قطر فراوان است، از لحاظ جغرافیایی به نظر می‌رسد میان کشور ایران و قطر دریا فاصله انداخته، اما حقیقت این است این دریا رابط و گره زننده فرهنگ این دو کشور است.

 ارتباط قطر و ایران از لحاظ اجتماعی نیز ارتباطی خونی است. همچنین این گره خوردگی میان این دو کشور بسیار وسیع‌ است چراکه روح اسلامی قطر و ایران را با هم گره می‌زند.

این ناشر قطری در ادامه تصریح کرد: اگر بگویم که بسیار خوشحالم که در این دوره از نمایشگاه کتاب مصلی بزرگ امام خمینی(ره) حضور دارم، اغراق نکرده‌ام و از زمان حضورم، در حال لذت بردن از جزییات معماری و بنای مصلی هستم، زیرا براساس فرهنگی که من در آن رشد کرده‌ام معماری و جزئیات بنای مصلی جایگاه ارزشمندی دارد.

وی همچنین درباره برنامه‌های انتشارات خود برای همکاری با ناشران ایرانی گفت: ما اکنون ارتباط‌گیری‌ با ناشران ایرانی را آغاز کرده‌ایم. در درجه اول قصد داریم با تصویرگران ایرانی ارتباط بگیریم. هرچند من قطری‌ام اما عاشق هنر هنرمندان ایرانی هستم و همیشه معتقدم هنر ایرانی، هنری ریشه‌دار و اصیل است و برای همین اولویت اول ما ارتباط با تصویرگران و نقاشان ایرانی است و اولویت بعدی ما ارتباط با نویسندگان ایرانی است.

مدیر نشر دارنبجه درباره محتوای ارائه شده در کتاب‌های این نشر همچنین افزود: کتاب‌های ما به فرهنگ عمومی و المان‌های بومی کشور قطر می‌پردازد، اما به طور کلی فرهنگ عمومی قطر، فرهنگ قابل انطباق بر سایر کشورهای اسلامی است و همین امر باعث ایجاد اشتراک و گفتمان میان دو کشور ایران و قطر است چرا که به اعتقاد من فرهنگ‌های عمومی ما اجزای یک فرهنگ کلی و تمدن بزرگ به نام فرهنگ و تمدن اسلامی است.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  ادامه خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha