تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان لبنان دشوار است

فرزان شهیدی درباره میزان مهیا بودن شرایط برای ائتلاف سیاسی جریان‌ها در لبنان اظهار کرد: به دلیل آنکه آراء جریان‌ها و حزب‌های سیاسی در پارلمان خرد و شکسته شده است، تشکیل فراکسیون اکثریت بسیار دشوار است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت،برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص آینده سیاسی لبنان با دکتر فرزان شهیدی کارشناس مسائل غرب آسیا به صورت تلفنی گفتگو کرد.

فرزان شهیدی نتایج انتخابات را حاکی از تغییرات جزئی در ترکیب پارلمان فعلی دانست و گفت: جریان حزب الله و متحدین آن در پارلمان قبلی اکثریت کرسی‌ها را به دست آوردند اما این بار آرای آن‌ها کاهش پیدا کرد. تعداد کرسی‌های لبنان 128 است و اکثریت مطلق باید حداقل 56 باشد و مجموع آرای حزب الله و متحدینش کمتر از این رقم است. اما با این حال، طبق قانون جدید انتخابات لبنان، باز هم حزب الله و متحدانش بیشترین کرسی‌ها را نسبت به رقبا به دست آوردند.

وی با بیان اینکه هیچ حزب و جریانی در انتخابات پارلمان لبنان به اکثریت مطلق کرسی‌ها دست پیدا نکرده است اظهار کرد: جریان‌های مختلف سیاسی باید با یکدیگر ائتلاف کنند. جریاناتی که همسویی بیشتری با یکدیگر دارند از نظر سیاسی با هم متحد خواهند شد و تلاش خواهند فراکسیون اکثریت را تشکیل دهند تا رئیس مجلس، رئیس جمهوری و نخست وزیری را انتخاب کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو درباره میزان مهیا بودن شرایط برای ائتلاف سیاسی جریان‌ها در لبنان تصریح کرد: به دلیل آنکه آراء جریان‌ها و حزب‌های سیاسی در پارلمان خرد و شکسته شده است، تشکیل فراکسیون اکثریت بسیار دشوار است. جریان مسیحی به رهبری سمیر جعجع تنها 20 رای کسب کرده است و برای تشکیل نیروهای مستقل باید به سمت نیروهای مستقل و اهل سنت برود و بعید است با شیعیان ائتلاف کند.

وی در عین حال کار جریان مقاومت برای ایجاد ائتلاف را راحت تر دانست و بیان کرد: اگر حزب الله و جنش امل که در پارلمان حضور دارند، بتوانند نیروهای مستقلی که 11 کرسی در اختیار دارند و گروه‌های جدید با عنوان نیروهای جامعه مدنی را به سمت خود جلب کند و با آنها متحد شود، جریان مقاومت می‌تواند فراکسیون اکثریت را تشکیل دهد.

شهیدی یادآور شد: تجربه نشان داده است با توجه به ساختار طائفه‌ای که لبنان دارد، معمولا توافق سیاسی در این سطح بسیار دشوار است و مانع تراشی‌ها نیز کار را سخت می‌کند. دخالت‌های خارجی به ویژه از سوی غرب و عربستان سعودی همیشه وجود داشته است و در این راستا، در انتخابات پارلمان لبنان برای حذف جریان مقاومت سرمایه گذاری سنگینی انجام دادند که البته ناکام ماندند و به نتایج مورد نظر دست پیدا نکردند.

منبع:رادیو گفتگو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha