رسیدگی به بیش از  ۴ هزار پرونده اختلاف کارگری و کارفرمایی /حدود ۹۰ درصد مردم استان زنجان یارانه معیشتی دریافت کردند

سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان  اینکه مسئول صیانت از نیروی کار و حفظ ساختار سه جانبه گرایی در حوزه کارگری و کارفرمایی هستیم گفت :  در همین راستا هیات های  رسیدگی  به اختلافات کارگری و کارفرمایی با رویکرد حل اختلاف فعالیت می‌شود که در طول سال بیش از ۴ هزار پرونده بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از زنجان ،  طیب جعفری، ظهر روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با بیان اینکه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دستگاهی است که در کنار تمام دستگاه‌های متولی مسائل اقتصادی است اظهارکرد: ماموریت این اداره  پیگیری پیوست‌های اجتماعی و  فعالیت‌های اقتصادی است تا مردم بیشترین استفاده را ببرند و کمتر آسیب ببینند .

وی با بیان اینکه اگر قرار است در کشور توزیع ثروتی در رشد اقتصادی کشور اتفاق بیافتد از طریق توسعه تعاونی ها پیگیر هستیم افزود : توزیع ثروت و درآمد ناشی از رشد اقتصادی به سمت قشر متوسط و پایین تر حرکت کند که در واقع تعاون مجرای توزیع عادلانه ثروت در جامعه است  که با  این رویکرد و محوریت به دنبال توسعه تعاونی ها هستیم

سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان اظهار داشت:  به هیچ عنوان مسائل رفاهی جامعه ، بیمه، توزیع عادلانه ثروت و... در راستای مسائل اجتماعی و معیشتی با رشد اقتصادی کشور منافات  ندارد بلکه منطبق است.

جعفری با اشاره تصویب قانون جوانی جمعیت بیان کرد: این قانون به دنبال آن است تا امتیازات و  مشوق‌هابی در این راستا انجام دهد تا در نتیجه شاهد افزایش نرخ رشد جمعیت در کشور باشد.

وی با بیان اینکه پنجره جمعیتی موضوع  و محور جهش اقتصادی کشور است، خاطرنشان کرد: این پنجره از سال ۱۳۸۰  در کشور باز شده است ،یعنی جمعیت  ۱۴ تا ۶۵ سال  کشور از ۵۰ درصد  عبور کرده باشد که اگر پنجره جمعیتی باز شود است قشر جمعیت در سن کار  به حداکثر می رسد و  این قشر می‌تواند شتاب رشد اقتصادی را در کشور بهبود ببخشد .

این مسئول با بیان اینکه در کشور ایران این پنجره جمعیتی از سال ۱۳۸۰ باز شده است و احتمالاً تا سال ۱۴۳۰ ادامه خواهد داشت اظهار کرد: بعد از این وارد دوران سنی از جمعیت کشور می‌شویم که تعداد افراد سالمند در کشور افزایش پیدا می‌کند که اگر بتوانیم در این بازده زمانی از عرضه نیروی کار  خوب اسفاده کنیم کشور رشد اقتصادی خوبی را تجربه خواهد کرد که اگر غافل شویم این فرصت را از دست خواهیم داد.

جعفری با بیان  اینکه مسئول صیانت از نیروی کار و حفظ ساختار سه جانبه گرایی در حوزه کارگری و کارفرمایی هستیم افزود : در همین راستا هیات های  رسیدگی  به اختلافات کارگری و کارفرمایی با رویکرد حل اختلاف فعالیت می‌شود که در طول سال بیش از ۴ هزار پرونده بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه ۸ هزار بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی انجام می‌شود افزود : رویکرد این بازرسی ها صیانت از امنیت و ایمنی کارگران ،نظارت از صیانت حقوق کارگران،مسائل رفاهی  و..... است که در تلاش هستیم بازرسی ها هوشمند تر از گذشته بصورت هدفمند صورت گیرد.

سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه تعاون، بهترین مجرا و فرصت برای ایجاد درآمد و توزیع عادلانه ثروت در کشور  است، افزود :   تعاونی ها می‌تواند در صورتی که به درستی حمایت و  عمل شود ، می‌توانند در توزیع عادلانه ثروت و درآمد  کمک کند که نگاه ما  به دنبال توسعه کیفی و نظارت بر تعاونی‌ها است .

جعفری با اشاره به اینکه  در حوزه امور اجتماعی اداره کل مسائل ورزش کارگری دنبال می‌شود بیان کرد : در این راستا  در تلاش هستیم ظرفیت های لازم در توسعه ورزش کارگری  را افزایش دهیم  که بلحاظ فیزیکی دارای زمین و مجوعه کارگری هستیم که استفاده بهینه از این مجموعه ها در دستور کار این اداره کل است.

وی با بیان اینکه این دستگاه، متولی هیچکدام از بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات در اشتغال نیست خاطرنشان کرد:  مسئولیت و ماموریت ما در این سه بخش پیوست اشتغال طرح‌های  اقتصادی است.

این مسئول با اشاره به سامانه رصد کشوری اشتغال بیان کرد: این سامانه به عنوان سامانه ای است که  هرگونه فعالیت اقتصادی در استان‌ها که منجر به اشتغال می‌شود را رصد می‌کند و عملکرد مدیران دستگاه های اجرایی و بانک های خصوصی استان  در جهت کمک به کاهش سطح بیکاری در سطح استان از طریق سامانه مورد رصد قرار می‌گیرد و گزارش می‌شود و بصورت جدی در استان پیگیری می‌شود.

جعفری با اشاره به اینکه  اشتغال خُرد را با همکاری دستگاه ها  جدی‌تر از گذشته دنبال می‌کنیم بیان کرد : اشتغال خُرد  کمک می‌کند تا نیاز کوتاه‌مدت به فرصت‌های شغلی تامین شود  که اگر این اشتغال های خُرد توسط دستگاه ها مشارکت شود تبدیل به اشتغال های پایدار و درآمد های مکفی می شود .

وی با بیان اینکه به زودی چوب خط اشتغال تابعه در کشور پر می‌شود (اشتغال بصورت کارگری ) افزود : باید به سمت ایجاد زمینه های اشتغال مستقل برویم .

این مسئول با اشاره به تصویب برنامه جامع برای تحقق رشد اقتصادی ۸.۷ درصد گفت :  بخش عمده‌ای از این رشد از طریق بهره‌وری  که بخش مهم آن آموزش‌های مهارتی است که اگر  اتفاق بیفتند می‌تواند اثر بخشی بیشتری در رشد اقتصادی داشته باشد که   در برنامه‌های استانی این مورد دیده شده است.

جعفری با اشاره به حوادث ناشی از کار در استان  گفت:  طی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۸۷ و ۲۸۱ مورد و تعداد فوتی‌ها نیز طی این مدت به ترتیب ۱۲ و ۱۰ نفر بوده است.

وی  در ادامه دد پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص تعداد تعاونی ها استان گقت:  در استان زنجان چهار هزار و ۷۲۱ تعاونی وجود دارد که متاسفانه تعداد زیادی از این تعاونی‌ها غیرفعال هستند که  ۱۳۴ مورد آن فعال در حوزه بانوان است .

این مسئول در پایان با اشاره به  پرداختی یارانه به حساب سرپرستان خانوار ها در استان زنجان بیان کرد :  در استان زنجان بیش از ۸۹ درصد از خانوار ها  یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را در مرحله اول  دریافت کرده اند که سپس با اعتراض و درخواست تجدید نظر برخی از افراد این میزان به ۹۰ درصد در استان رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha