برگزاری اولین جلسه کارگروه ستاد تسهیلگری ۲۰۲۰ شهرستان سیرجان

طی مراسمی با حضور فرماندار ویژه شهرستان سیرجان، معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر استان کرمان، مسئول طرح تسهیلگری استانداری کرمان و سایر مسئولین، اولین جلسه تسهیلگری محلات با محوریت محله آباده در محل سالن اجتماعات فرمانداری ویژه شهرستان سیرجان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ صبح امروز مورخ ۳ خرداد ماه همزمان با سالروز آزادی خرمشهر، اولین جلسه کارگروه ستاد تسهلیگری محلات با محوریت محله آباده شهرستان سیرجان, با حضور معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر استان کرمان، مسئول طرح تسهیلگری استانداری کرمان، فرماندار ویژه شهرستان سیرجان، معاونت اجتماعی نیروی انتظامی، رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان سیرجان، اعضاء خانه های هلال و نمایندگان ادارات کمیته امداد, بهزیستی, دانشکده علوم پزشکی و سایر نهادهای مرتبط در امر تسهیل گری، در محل سالن اجتماعات فرمانداری ویژه شهرستان سیرجان برگزار شد.

معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر استان کرمان در این جلسه، گفت: مدتی هست طبق فرمایشات مقام معظم رهبری و پیگیری هایی که در این زمینه انجام شده است، به این نتیجه رسیده شد که برخی محلات در اطراف شهرها حتی تهران بزرگ ناکارآمد هستند و به لحاظ اینکه هم از نظر کاربری شهری و چه مسائل اجتماعی, زیر ساخت نادرست دارند و جزء مناطق حاشیه نشین محسوب می شوند که باید به آنان توجه ویژه شود.

حسین سام زاده، ادامه داد: بر همین اساس یک طرح ضربتی به نام طرح ۲۰۲۰ روی کار آمد و در استان کرمان ۵۷ محله حاشیه نشین شناسایی شدند و هنوز نیز محلات دیگری مانده اند که شناسایی نشدند و بر اساس این طرف مقرر شد که امور محله به دست یکی از ارگان های هلال احمر، کمیته امداد و بهزیستی سپرده شود؛ چرا که این نهادها به عنوان نهاد شروع کننده در درون خود کانون ها و بنیادهای محلی و مردمی دارند، که می توانند مرکز فعالیت های آن محله باشند.

وی با اشاره به اینکه معنی متولی بودن صرفا به این ختم نمی شود که فقط یک نهاد خاص در یک محله کار کند، بلکه این بدین معنا است که نهادی که مسئول تسهیل گری امور یک محله است با کمک آن نهاد و مردم محله، مرکزی ایجاد شود که محل اجتماع و مشارکت مردم آن محله باشد.که این از موازی کاری جلوگیری می کند. وی از نهادهای دولتی، خصوصی و مردم نهادNGO به عنوان نهادهای تسهیل گر منطقه نام برد.

معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان کرمان، در ادامه با بیان اینکه اولین بار این طرح به عنوان پایلوت در محله هرندی تهران اجرا شد که طرح موفقیت آمیزی بود و همین باعث شد که تجربه مفید آن به کل کشور تعمیم شود، گفت: خدماتی که نهادهای تسهیل گر به مردم محله موردنظر ارائه می دهند شامل: طرح های مربوط به حوزه سلامتی(ارتقاء سطح بهداشت و سلامت محله، پیگیری وضعیت بیمه افراد، شناسایی بیماری های واگیردار، ارجاع افراد به پزشکان و حمایت های دارودرمانی)، معیشتی و حمایتی(طرح های مربوط به رفع فقر اقتصادی، فقر آموزشی، توزیع اقلام حمایتی و سبد معیشتی، مشکلات مربوط به سکونت)، فرهنگی و آموزشی(مسائل مذهبی، بالا بردن سطح آموزش افراد، فرهنگ سازی دز زمینه های مختلف، گردهمایی جوانان)، اشتغال و کارآفرینی(مشاغل خانگی، کسب و کارهای کوچک، جذب افراد به ماندن در محله با بهبود شرایط اقتصادی ساکنین آن محل) و عمران و نوسازی(بازآفرینی شهری، ساخت و ساز) می باشد.

سام زاده، تصریح کرد: یکی از وظایف جمعیت هلال احمر، ایجاد خانه های هلال با هدف پیاده کردن وظایف جمعیت هلال احمر در روستاهاست که این وظایف شامل خدمات حمایتی، امور جوانان، بهداشت و درمان، آموزش های امدادی و تیم سازی می باشد.

وی هدف اصلی را رضایتمندی مردم یک محله عنوان و خاطر نشان کرد: بالا بردن سطح رضایتمندی و توسعه محلی در نهایت موجب بالا بردن رضایت مردم و رضایت عمومی خواهد شد.

سخنران بعدی این مراسم، مسئول طرح تسهیلگری استانداری کرمان بود, که شروع این طرح را اینگونه توصیف کرد: از سال ۱۳۹۰ که طبق ابلاغیه وزارت کشور به استانداری ها مبنی بر مطالعه گسترده و جمع آوری اطلاعات از حاشیه شهرها بود، رویکرد این وزارت در مورد حاشیه شهرها این بود که باید تخریب شوند. اما با قرار دادن اطلاعات جامعی از طرف استانداری ها به مقام معظم رهبری، طرح جامع و کاملی به نام طرح نجات به استانداری ها ابلاغ شد که به علت حجم بالای آسیب ها در حاشیه شهرها، مقام معظم رهبری فرمودند که در حاشیه شهرها باید کارهای فوق العاده ای انجام شود.

دکتر عباسلو؛ عنوان کرد: این طرح از سال ۱۳۹۱ با بحث توانمند سازی و بهسازی محلات در ۲۱ محله شروع به کار کرد، اما این طرح هزینه زیادی داشت و تیم زیادی را می طلبید.

وی از تبدیل طرح نجات به طرح تسهیلگری محله نام برد و افزود: حدود ۵ سال است که این طرح در ۲۰۱۳ محله کشور از جمله ۱۰ محله استان کرمان که ۳ محله مربوط به شهر کرمان و ۷ محله در شهرستان ها است دارد اجرا می شود و وظیفه تسهیل گری محلات به ادارات هلال احمر، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) سپرده شده است, که متولی طرح تسهیل گری محله آباده شهرستان سیرجان، جمعیت هلال احمر این شهرستان می باشد.

عضو شورای راهبردی تسهیل گری استانی، ابراز داشت: فرآیند کار تسهیل گری بدین صورت است که محله را به صورت کلی در نظر نمی گیریم، بلکه آن را به ۳ الی ۵ پهنه تقسیم می کنیم و هر پهنه را به چندین کوچه، و بعد از تقسیم بندی محله ها، از هر گروهی یک نماینده در شورای تسهیل گری محله خواهیم داشت؛ برای مثال نماینده بانوان به عنوان بانویار در این گروه حضور دارد.

دکتر عباسلو تاکید کرد: مهم این است که شورای هماهنگی محله به قرارگاه تبدیل شد که این کار موجب جلوگیری از موازی کاری که مهم ترین آسیب است می شود و لازمه این کار، آموزش در قالب جلسات آموزشی است که توسط مسئولین برای تسهیل گران و مردم محله گذاشته می شود.

وی در خاتمه رمز موفقیت یک پروژه را بررسی آنچه که مردم می خواهند و آنچه که نیاز آنهاست برشمرد و خاطر نشان کرد: نیاز مهم مردم اقتصاد است، که حتما باید در حوزه تسهیل گری اقتصادی از طریق حمایت کسب کارهای خانگی و خرد به آن توجه شود.

فرماندار ویژه شهرستان سیرجان نیز با اشاره به فعالیت های قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) و توزیع بیش از ۱۴۰۰ بسته معیشتی در شهرستان سیرجان، از کسب رتبه برتر توسط این قرارگاه نام برد.

سهراب بهاءالدینی همچنین بر لزوم بازنگری بر شغل های کاذب و کمک به توسعه مشاغل کوچک در محلات تاکید کرد.

شایان ذکر است؛ در ادامه جلسه هر کدام از مسئولین و اعضاء تسهیل گر به بیان سخنان و انتقادات خود پرداختند.

برگزاری اولین جلسه کارگروه ستاد تسهیلگری ۲۰۲۰ در شهرستان سیرجان

برگزاری اولین جلسه کارگروه ستاد تسهیلگری ۲۰۲۰ در شهرستان سیرجان

برگزاری اولین جلسه کارگروه ستاد تسهیلگری ۲۰۲۰ در شهرستان سیرجان

برگزاری اولین جلسه کارگروه ستاد تسهیلگری ۲۰۲۰ در شهرستان سیرجان

برگزاری اولین جلسه کارگروه ستاد تسهیلگری ۲۰۲۰ در شهرستان سیرجان

برگزاری اولین جلسه کارگروه ستاد تسهیلگری ۲۰۲۰ در شهرستان سیرجان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ممنون از شما IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    مفید وعالی بود
  • ممنون از شما IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    مفید وعالی بود