۶۰ درصد بیماران تیروئید از بیماری خود آگاه نیستند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با ارسال پیامی به مناسبت فرا رسیدن هفته جهانی تیروئید، بر ضرورت ضرورت آگاهی جامعه نسبت به بیماری های تیروئید، اهمیت آن و پیشگیری از بروز اختلالات و همچنین مراقبت بهتر بیماران تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از فارس، در متن پیام دکتر «عباس رضائیان زاده» آمده است:

غده تیروئید که در ناحیه جلو گردن قرار گرفته، یکی از مهم ترین غدد درون ریز بدن بوده که با تولید هورمون های تیروئید سوخت و ساز بدن را کنترل می کند.

از آنجا که بیماری های متعددی در این غده بروز می کند و باعث  اختلال در عملکرد آن می شود، بروز علائم و نشانه های بالینی متعدد را به همراه دارد، بنابراین آگاهی آحاد جامعه از بیماری های غده تیروئید که به طور مستقیم بر سلامت فرد تاثیر دارد، ضروری است.

شیوع بیماری های غده تیروئید در دنیا قابل توجه بوده، این بیماری ها افراد را در تمام سنین گرفتار کرده و طیف وسیعی از نشانه های بالینی را به وجود می آورد. حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر در دنیا در معرض خطر ابتلا به بیماری های غــده تیروئید بوده و حدود دویست میلیون نفر نیز مبتلا به انواع بیماری های تیروئید هستند.

۶۰ درصد بیمارانی که با یک بیماری تیروئید مشغول زندگی هستند، از وجود بیماری خود بی اطلاع هستند.

نظر به اهمیت غده تیروئید در سلامت انسان و شیوع قابل توجه بیماری های آن در جامعه، ۲۵ تا ۳۱ ماه می، مصادف با چهارم تا دهم خرداد هر سال از سوی فدراسیون جهانی تیروئید به عنوان هفته جهانی تیروئید نامگذاری شده است.

اهداف هفته جهانی تیروئید، افزایش سطح آگاهی مردم از بیماری های تیروئید و عوارض آنها و همچنین راه های پیشگیری و درمان بیماری های غده تیروئید است.

برنامه غربالگری کم کاری مادرزادی غده تیروئید نوزادان یکی از هرینه اثربخش ترین برنامه های اجرایی در سطح شبکه های بهداشت و درمان است که هر سال بیش از ۵۵ هزار نوزاد ایرانی و غیر ایرانی (در روستا و شهرها) مورد غربالگری قرار گرفته و بیش از ۵ هزار بیمار مبتلا به کم کاری تیرویید (موارد گذرا و دائمی) کشف و درمان شده اند؛ به طوری که مطالعات نشان می دهد در ۱۰۰ درصد بیماران شناسایی شده، ضریب هوشی در محدوده طبیعی بوده است که بیانگر موفقیت چشمگیر اجرای برنامه است.

اینجانب از همه همکاران شبکه های بهداشت و درمان که با تلاش و همت خود تمامی نوزادان متولد شده را از نظر کم کاری مادرزادی تیروئید، به موقع غربالگری و نوزادان بیمار را شناسایی و برای درمان پیگیری می کنند، قدردانی و تشکر می نمایم.

دکتر عباس رضائیان زاده

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha