از مصرف آب قنات ها و برکه ها بدون جوشاندن خودداری کنید 

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان در خصوص پیشگیری از انتقال بیماری های منتقله از آب و غذا بر رعایت هرچه بیشتر مردم در مصرف آب و غذای سالم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشکده علوم پزشکی شهرستان سیرجان؛ دکتر محمد موقری پور گفت: با توجه به شروع فصل گرما و افزایش بیماری های گوارشی از جمله اسهال، رعایت موارد پیشگیری و بهداشت فردی از اهمیت بسزایی برخوردار است.  

وی افزود: اکثر موارد عفونت های گوارشی و مسمومیت ها از طریق خوردن آب و غذای آلوده به باکتری یا سم تولید شده در برخی از مواد غذایی به خصوص انواع کنسروها و همچنین از طریق تماس مستقیم افراد آلوده با افراد سالم انتقال می‌ یابند.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان، علائم همراه با اسهال در افراد مبتلا به اسهال عفونی را دردهای چنگ زننده در حفره شکمی، نفخ شکم، احساس نیاز به دفع فوری مدفوع، بی اختیاری مدفوع، تب، لرز و دردهای عضلانی و در صورت دفع شدید و آبکی مدفوع، از دست دادن مقدار زیادی از آب و املاح دانست.

دکتر موقری با اشاره به راه‌ های پیشگیری از ابتلا به بیماری های گوارشی، خاطرنشان کرد: رعایت بهداشت فردی از مهم‌ ترین راهکارهای کاهش و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ های اسهالی است و باید از آب آشامیدنی سالم استفاده شود و همچنین از مصرف آب های به ظاهر شفاف قنات های روباز، برکه‌ ها و رودخانه ها اکیداً پرهیز کنیم.  

وی با تاکید بر اینکه در صورت عدم فراهم شدن آب آشامیدنی مناسب (تصفیه شده) حتماً قبل از مصرف، آب را جوشانده یا کلرزنی کنیم، از مصرف مواد غذایی آماده و غیربهداشتی از مراکز غیرمجاز به خصوص دوره گردها اکیداً اجتناب و میوه و سبزیجات خام را حتما قبل از مصرف به خوبی شستشو و گندزدایی کنیم.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان، تصریح کرد: همچنین مصرف مواد غذایی در اولین فرصت بعد از پخته شدن و نگهداری آن‌ ها در یخچال در دمای صفر تا چهار درجه سانتی گراد از جمله دیگر راه‌ های پیشگیری در خصوص از ابتلا به این بیماری هاست.

دکتر موقری پور شستن دست ها بعد از رفتن به سرویس بهداشتی، قبل از تهیه و توزیع مواد غذایی و قبل از خوردن غذا به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با مواد شوینده مناسب را یکی از راه‌ های موثر در پیشگیری از بیماری‌ های گوارشی و عفونی دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha