آغاز ساخت ۲ مجتمع بافت گلیم در شهر جهانی گلیم

آئین کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی دو مجتمع بافت گلیم در شهرک صنعتی بخش بلورد شهرستان سیرجان با حضور مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ فریدون فعالی در مراسم کلنگ زنی مجتمع تولیدی گلیم روح الامینی، گفت: این کارگاه در زمینی به مساحت حدود ۵ هزار متر مربع و در ۲ مرحله ساخته می شود که در فاز اول ۱۸ میلیارد تومان اعتبار هزینه آن می‌ شود.

وی افزود: از اعتبار مذکور ۱۰ میلیارد تومان سهم آورده سرمایه‌ گذار بوده و ۸ میلیارد دیگر نیز تسهیلاتی است که از محل تبصره ۱۸ (تسهیلات حمایتی دولت برای طرح های اشتغالزا) به این مجموعه تعلق خواهد گرفت و  سرمایه‌گذار نیز برای دریافت این تسهیلات در مرحله اخذ قرارداد با بانک عامل است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه در فاز اول به صورت مستقیم برای ۱۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد می‌ شود عنوان کرد: برای توسعه طرح مذکور حدود ۶۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و در پایان کار این مجموعه تولید گلیم ۴۰۰ نفر را مشغول به کار خواهد کرد.

فعالی همچنین با بیان اینکه رشته هنری کاربافی در سیرجان احیا می شود، توضیح داد: کارگاه کاربافی که با اعتباری معادل ۱۰۰ میلیون تومان راه‌ اندازی شده تاکنون توانسته سه نفر را به صورت مستقیم مشغول به فعالیت کند.

وی با اشاره به اینکه در کارگاه مذکور تولید محصولات از مرحله طراحی تا مرحله آخر که تولید است توسط هنرمندان این رشته هنری انجام می‌ گیرد تاکید کرد: همچنین در این کارگاه آموزش‌ تولید این نوع صنایع‌ دستی به علاقه مندان ارائه می‌ شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه متقاضیان این نوع صنایع‌ دستی و همچنین آموزش آن رو به افزایش است، بیان کرد: دلیل تقاضای بالا نیز حضور فعال هنرمندان این کارگاه در فضای مجازی است، زیرا آنان تبلیغات خوبی را در این زمینه انجام می‌دهند.

فعالی در ادامه مراسم کلنگ‌ زنی از دومین مجتمع تولیدی گلیم شیریکی پیچ محمودی گفت: این طرح که در دو فاز با اعتباری معادل ۷۰ میلیارد تومان و در زمینی به مساحت ۹ هزار مترمربع اجرا می‌ شود زمینه اشتغال ۵۰۰ نفر را ایجاد می‌کند.

وی اظهار داشت: این مجتمع در فاز اول با ۲۳ میلیارد تومان و اشتغال ۱۸۰ نفر شروع به کار می‌کند.

 مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمان به اجرای فاز اول در مدت زمان یک و نیم سال در شهرک صنعتی سیرجان اشاره کرد و افزود: در این کارگاه چرخه کامل تولید گلیم شامل ریسندگی، رنگرزی، طراحی، تولید گلیم، شور و پرداخت، بسته‌ بندی، تجاری‌ سازی و عرضه به بازار انجام می‌ شود.

فعالی ادامه داد: به دنبال مذاکره‌ با مدیر شرکت شهرک‌ های صنعتی استان کرمان در آیین کلنگ‌ زنی کارگاه مذکور توافق شد از ظرفیت شرکت شهرک‌ های صنعتی برای حمایت از هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع‌ دستی باهدف حضور در نمایشگاه‌ های ملی و بین‌ المللی و همچنین ایجاد خوشه گلیم در شهر جهانی سیرجان استفاده شود.

وی تصریح کرد: همچنین در این جلسه مصوب شد گذر فرهنگ و هنر با عنوان گذر گلیم نیز توسط شهرداری سیرجان تکمیل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha