مردان با بالا رفتن سن به متخصص اورولوژی مراجعه کنند

یک متخصص اورولوژی بمناسبت هفته سلامت مردان، گفت: آقایان با رسیدن به سن حدود ۴۰ سالگی، باید به یک متخصص اورولوژی مراجعه و معاینات و غربالگری های سالانه را برای حفظ سلامتی خود انجام داده، تا وجود هرگونه مشکلی بررسی و از نادیده گرفته شدن آن جلوگیری شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر وحید رضا شریفی(اورولوژیست)، گفت: سلامتی، ارتباط تنگاتنگی با کیفیت زندگی دارد، اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، لازم است که بلافاصله به یک متخصص اورولوژی مراجعه کنید:

۱_ ادرار دردناک: به همان سادگی که به نظر می‌ رسد، ادرار دردناک می‌تواند یک علامت هشدار دهنده اولیه برای یک وضعیت قابل بررسی و بسیار جدّی باشد.
درد روشی است که توسط آن، بدن می گوید مشکلی در سلامتی ما وجود دارد. بنابراین، اگر در حین دفع ادرار هر نوع دردی را تجربه می‌کنید، حتماً به یک متخصص اورولوژی مراجعه کنید. این درد می‌تواند در هنگام دفع ادرار همراه با سوزش نیز باشد. حتی همچنین ممکن است همراه با احساس گرفتگی در ناحیه لگن یا کمر باشد.
هر فرد به طور متوسط روزانه ۶ تا ۸ بار ادرار می‌کند. تجربه درد هنگام ادرار کردن اغلب می‌تواند به سلامت روزانه و وضعیت روانی شما آسیب زده و از کیفیت زندگی شما بکاهد.

۲_ بی اختیاری ادرار: بی اختیاری ادراری در اثر از دست دادن کنترل مثانه است. در صورت عطسه و نیاز به ادرار بسیار ناگهانی و شدید، ممکن است در صورت دیر رسیدن به دستشویی دچار بی اختیاری و نشت ادرار شوید. اگرچه معمولاً زنان باردار و افراد مسن دچار بی اختیاری می‌شوند، اما ممکن است این مشکل برای هر فردی رخ دهد.
مشکلات مربوط به بی اختیاری ادراری می‌ تواند از ضعف عضلات گرفته تا عفونت‌ های خطرناک یا سایر بیماری‌ ها ناشی شود. بی اختیاری در ادرار می‌تواند یکی دیگر از علائم هشدار دهنده اولیه برای اختلال در مسیر ادرار باشد.

۳_ مشاهده  خون در ادرار : وقتی به دستشویی رفته و رنگ قرمز ادرار را مشاهده می‌ کنید، ممکن است کمی ترسناک باشد. باید بدانید که سیستم کلیوی، یک سیستم کاملاً جدا از سیستم گردش خون شماست. اگر در ادرار شما خون وجود داشته باشد، این نشانه مطمئنی برای وجود یک مشکل است. سلول‌ های قرمز خون در دستگاه ادراری شما می‌ تواند نشانه‌ هایی از عفونت‌ های جدّی کلیه یا مثانه یا حتی برخی سرطان‌ ها باشد. به همین دلیل مهم است که فوراً مورد معاینه قرار گرفته تا پزشک بتواند موضوع را بررسی کند.

۴_ عفونت مجاری ادراری: در حالی که عفونت‌ های مجاری ادراری معمولاً بی‌ خطر و کمی ناراحت کننده هستند، اما می‌ توانند به عفونت‌ های جدّی‌ تری تبدیل شوند. اگر عفونت، به مجاری ادراری و کلیه‌ ها برسد، می‌ تواند منجر به نارسایی بالقوه در اندام شود.


۵_ درد کلیه: کلیه درد یکی دیگر از علائم هشدار دهنده اولیه است که باید در مورد آن احتیاط کنید. درد کلیه می‌ تواند نشانه ای از عفونت یا سنگ کلیه باشد. گرچه با سبک زندگی امروزی، سنگ کلیه رایج شده است، اما نباید منتظر بمانید تا به صورت خود بخودی از بین بروند. اگر مشکوک به سنگ کلیه هستید همیشه باید تحت نظر پزشک باشید. عدم درمان مناسب برای سنگ کلیه می‌ تواند باعث آسیب دائمی به کلیه و کاهش کیفیت زندگی شما شود.

۶_ غیر طبیعی بودن پروستات: به مردان بالای ۴۰ سال توصیه می‌ شود که در صورت امکان سالانه توسط اورولوژیست معاینه شوند. به این ترتیب، می‌ توان هر تغییری را با دقت بیشتری کنترل کرد و تشخیص زود هنگام سرطان پروستات نیز امکان پذیر است. در صورت شناسایی هرگونه سفتی، گره‌ های کوچک یا بی‌ نظمی، باید به اورولوژیست مراجعه کرده تا وضعیت شما بررسی شود و در صورت لزوم در مورد روش‌ های درمانی صحبت کنید. حتماً به یاد داشته باشید که اگر زود درمان شوید، شانس بهبودی بالایی خواهید داشت.
 

۷_ ناباروری: اگر شما و همسرتان در بارداری مشکل دارید می توانید به اورولوژیست مراجعه کنید. متخصص اورولوژی می‌ تواند با آزمایش های اسپرم و خون، علت ناباروری شما را بررسی و در مورد گزینه‌ های درمان با شما صحبت کند. امروزه برای درمان ناباروری، گزینه‌ های بیشتری نسبت به گذشته وجود دارد که به زوج‌هایی که دچار این مشکل هستند، کمک می‌کنند تا به آرزوی داشتن فرزند برسند.

۸_ درد لگن: درد در ناحیه لگن دلایل زیادی دارد که می‌ تواند شامل بیماری التهاب مثانه، التهاب پروستات، عفونت پروستات، سرطان مثانه و سرطان کلیه باشد. متخصص اورولوژی می‌تواند به تشخیص علت درد و ارائه درمان مناسب به شما کمک شایانی کند.

مردان با بالا رفتن سن به متخصص اورولوژی مراجعه کنند

دانشکده علوم پزشکی شهرستان سیرجان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha