ممنوعیت فعالیت مراکز مجاز استخراج رمز ارز در پیک مصرف برق

مدیر دفتر نظارت و کنترل لوازم اندازه گیری توزیع برق شمال کرمان فعالیت مراکز استخراج رمز ارز را منوط به اخذ پروانه بهره برداری از سزمان صمت و استخراج در شهرک های صنعتی دانست.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ محمد حسین اثنی عشری در خصوص دستگاه های رمز ارز و میزان برق مصرفی که استفاده می کنند، گفت: بیشترین میزانی که از سوی یک مصرف کننده به شبکه بار مصرفی برق تحمیل می شود وجود ماینر ها و استخراج از آنها به صورت غیر مجاز و بعضا با برق مصرفی خانوار است.

وی افزود: تعداد مراکزی که در سال ۹۹ به صورت غیر مجاز اقدام به استخراج رمز ارزها می کردند ۳۷ مرکز بود که تعداد ماینرهای کشف شده از این مراکز ۱۳۱۱ دستگاه بوده است که بالغ بر ۵ میلیون کیلو وات ساعت انرژی پرت شده را به بار مصرفی تحمیل کردند.

مدیر دفتر نظارت و کنترل لوازم اندازه گیری توزیع برق شمال کرمان ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ نیز ۱۱۹ مرکز غیر مجاز استخراج رمز ارز ها کشف شد که تعداد ماینرهای غیر مجاز ۱۲۹۹ عدد و بالغ بر ۵ میلیون کیلو وات ساعت پرتی برق را ایجاد کرده است.

اثنی عشری به مکشوفات جدید در۳ ماهه سال جاری اشاره کرد و گفت: در سه ماهه فصل بهار تعداد ۱۰۰ دستگاه غیر مجاز رمز ارز کشف شده است که ۹ هزار کیلو وات ساعت تا کنون پرتی برق را ایجاد کرده اند.

وی افزود: مجموعا در ۲۸ ماهه گذشته تعداد ۱۶۰ مرکز استخراج رمز ارز کشف شده است که ۲ هزار و ۶۴۳ دستگاه غیر مجاز رمز ارز از این واحد ها ضبط شده است و ۱۰ میلیون کیلو وات ساعت انرژی غیر مجاز مورد مصرف قرار گرفته است. و تاکنون تا کنون ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان میزان  خسارتی است که مراکز غیر مجاز رمز ارز بر اقتصاد استان وارد کرده اند.

مدیر دفتر نظارت و کنترل لوازم اندازه گیری توزیع برق شمال کرمان به قانونی بودن برخی مراکز رمز ارز در استان اشاره کرد و گفت: ساز و کار استخراج در قانون دیده شده است و کسی که قصد استخراج دارد به سازمان صمت مراجعه و پروانه بهره برداری  را اخذ می کند و به شرط استخراج در شهرک های صنعتی اقدام به ایجاد مزرعه می کند.

اثنی عشری عنوان کرد: مزارع استخراج که به صورت قانونی از برق صنعتی استفاده می کنند هزینه برق خود را با قیمت رمز ارز ها می پردازند و شرکت توزیع برق نیز با همین گزینه برق این واحد ها که هر کیلو وات ساعت به مبلغ ۱۶۰۰ تومان را است را محاسبه می کند.

وی ادامه داد: دستگاه های ماینر را نیروی انتظامی کشف و ضبط می کند اما محاسبه قبوض برق اگر اشتراک مجاز برق داشته باشند خسارت زده شده را در قبوض ارسالی به فرد متخلف اعمال می کنیم و معرفی به دادگاه خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha