نیازمند دیپلماسی کلان در حوزه سلامت هستیم/ دارو تابع قوانین بازار نیست

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره وضعیت سخت تولیدکنندگان دارو، گفت: ستاد تنظیم بازار در حوزه دارو تخصصی ندارد و باید این موضوع از دست آنها خارج شود ضمن اینکه نیازمند نظارت سازمان برنامه و بودجه روی ایجاد صندوق تأمین داروهای خاص و صعب العلاج هستیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت؛ حسینعلی شهریاری  در نشست علنی صبح امروز(سه شنبه، 31 خردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان گزارش کمیسیون بهداشت در مورد بررسی عملکرد دستگاه های مسئول در پوشش بیمه همگانی و حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج، ضمن تشکر از جامعه پزشکی، پرستاران و بهیاران و سایر گروه های پزشکی برای ارائه خدمات گفت: امروز در فضای مجازی و در داخل و گاهی از سوی گروه های ضد انقلاب خارج از کشور، وضعیت جامعه پزشکی مورد هدف قرار گرفته و باعث ناامیدی آنها می شوند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه علیرغم قول های دو دولت اخیر، هنوز اتفاق مثبتی برای جامعه پزشکی رخ نداده و فوق العاده خاص برخی از اقشار آنها پرداخت نشده، عنوان کرد: سازمان برنامه و بودجه در این خصوص می گوید باید از درآمدهای اختصاصی استفاده شود و این یعنی حوزه سلامت را نمی شناسند.

وی در ادامه با بیان اینکه طبق قانون ساختار وزارت تعاون باید برای حکمرانی مطلوب، اطلاعات موثق در دست باشد، گفت: امروز 7 تا 8 میلیون نفر از ایرانیان فاقد شناسنامه هستند ضمن اینکه در دولت قبل گفته شده بود که 11 میلیون نفر بیمه می شوند و جشن بزرگی هم برای آن گرفتند اما اتفاقی نیفتاد چرا که منابع آن تأمین نشده بود.

شهریاری در ادامه با بیان اینکه حوزه دارو تابع قوانین بازار نیست، عنوان کرد: سازمان غذا و دارو این موضوع راتعیین می کند و سازمان های بیمه گرد باید آن را تأمین کنند اما متأسفانه حضور ندارند و نمی دانند چه دارویی باید تأمین شود همچنین قیمت گذاری مکمل ها که اکنون در دست سندیکاها است با دستور وزیر باید به کارگروه ها داده می شدکه هنوز این اتفاق نیفتاده ضمن اینکه وجود داروخانه های زنجیره ای باعث ایجاد مافیای دارو شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه مسائلی همچون حقوق کارگران، گمرک، بسته بندی و تأمین ماده مؤثره در تعیین قیمت دارو موثر است، اظهار کرد: هزینه های بسته بندی و ماده مؤثره 4 و 2 برابر و هزینه دستمزدها 3.5 برابر شده که در نهایت باعث افزایش قیمت 83 درصدی دارو شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه تولیدکنندگان دارو تا کنون این شرایط را تحمل کرده اند، یادآور شد: اکنون توان آنها سرریز شده و ستاد تنظیم بازار که تخصصی در این حوزه ندارد آن را به دست گرفته است که باید از دست آنها خارج شود همچنین برای تأمین داروهای خاص و صعب العلاج باید صندوقی ایجاد می شد که سازمان برنامه و بودجه باید روی آن نظارت می کرد اما اجرا نشد.

شهریاری همچنین در خصوص وضعیت ارز و تأثیر آن بر تأمین دارو، خاطرنشان کرد: برنامه عملیاتی دولت در این خصوص اجرا نشد و گرفتاری ها برای مردم باقی ماند همچنین زیرساخت ها اماده نیست و ارز قابل توجهی نیز برای تأمین دارو تخصیص داده نشد. آقای رئیسی گفت جان مردم باید تأمین شود اما ما امیدی به آن نداریم.

این عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در ادامه با اشاره به عوامل اجتماعی موثر در وضعیت سلامت، گفت: نقش وضعیت وزارت بهداشت در این موضوع تنها 25 درصد است و بقیه نیازمند دیپلماسی کلان در حوزه سلامت است. البته وضعیت درمان بعد از انقلاب نسبت به پیش از آن، بسیار متفاوت شده و امروز بیماران از خارج از کشور به داخل برای درمان مراجعه می کنند.

وی در ادامه با اشاره به مداخله ارگان ها در حوزه سلامت عنوان کرد: گاهی کمیسیون اصل نود مجلس به این موضوع ورود پیدا می کند اما ایراد کار این حوزه به دلیل نحوه توزیع نیروهای درمانی است که در اقصی نقاط کشور متفاوت بوده و باعث ایجاد مشکل شده است.

رئیس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اگر مطالبات بیمه ها پرداخت نشود، وضعیت افزایش قیمت ارز روز به روز به قیمت تجهیزات و پزشکی و موارد مصرفی درمانی تأثیر خواهد گذاشت و بحران زا می شود همچنین طبق گزارش ها 117 هزار میلیارد تومان منابع برای مطالبات بیمه ها نیاز است که بتوانند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند./

پایان پیام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha