رشد جمعیتی استان کرمان منفی است/ بیشترین نرخ رشد جمعیت به جنوب کرمان تعلق دارد

مدیر کل ثبت احوال استان کرمان گفت: رشد جمعیتی در این سال متوقف شده و سیر نزولی و منفی را آغاز کرده است. بیشترین نرخ رشد جمعیتی استان متعلق به شهرستان های رودبار جنوب، ریگان، نرماشیر، قلعه گنج، عنبرآباد و فاریاب است، گفت: متاسفانه کمترین نرخ رشد جمعیت ما را شهرستان های بافت و کوهبنان، بردسیر، راور، ارزوئیه، بم و رابر به خود اختصاص داده اند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ محمد قاسمی گفت: سرشماری هر ده سال یک بار انجام می شود و یک دوره هم پنج سال گذشته انجام شده است، طبق آخرین سرشماری که در سال ۹۵ انجام شده است، رشد جمعیتی در این سال متوقف شده و سیر نزولی و منفی را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه به دلیل هزینه های بسیار بالای کار سرشماری، معمولا این عمل ۵ یا ۱۰ سال یکبار انجام می شود، افزود: ثبت احوال ظرفیتی است که می تواند در لحظه با درصد خطای بسیار کم جمعیت را برآورد کند، ما با توجه به اینکه عملکردمان ثبتی است، بنابراین دقیق ترین آمار حال حاضر از نظر علمی این آمار است.

 
مدیر کل ثبت احوال استان کرمان با اشاره به اینکه ما به صورت ثبتی رشد طبیعی جمعیت را در استان محاسبه می کنیم، ابراز داشت: بر اساس آن بر پایه آخرین سرشماری جمعیت را به صورت روزانه یا ماهانه مورد بررسی قرار می دهیم. طبق آخرین  گزارش آماده شده انتهای سال ۱۴۰۰ جمعیت حال آستان کرمان به ۳ میلیون و ۳۴۴ هزار و ۷ نفر رسیده است.

 
محمد قاسمی با اشاره به این مطلب که  آمار اعلامی قابلیت تغییر را دارند، گفت: تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ این آمار به عدد ۳ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۳۱۴ نفر رسیده است.
 

وی تصریح کرد: اطلاعات ما در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور به  صورت برخط  ثبت می شود و جمعیت استان کرمان در ابتدای دهه ۹۰ تا اواسط آن یعنی تا سال ۱۳۹۵ یک رشد افزایشی جمعیت را تجربه کرده است، اما از سال ۹۵ رشد آن تقریبا متوقف و رشد منفی جمعیت آغاز شده است ، این رشد منفی جمعیت تا سال ۹۶ , ۹۷ ادامه داشت تا ابتدای ۱۴۰۰ که خوشبختانه شاهد متوقف شدن رشد منفی جمعیت هستیم.

مدیر کل ثبت احوال تاکید کرد: ما سال ۱۴۰۱ را زمانی شروع کردیم که منفی بودن نرخ رشد جمعیت در حال صفر شدن بود، بنابر این می توانیم امیدوار باشیم که دهه پیش رو رشد جمعیت استان کرمان یک جمعیت افزایشی را در پیش گیرد.

محمد قاسمی بیشترین نرخ رشد جمعیت در استان کرمان را مربوط به شهرستان های رودبار جنوب، ریگان، نرماشیر، قلعه گنج، عنبرآباد و فاریاب دانست و گفت: متاسفانه کمترین نرخ رشد جمعیت ما در شهرستان های بافت و کوهبنان، بردسیر، راور، ارزوئیه، بم و رابر است.

وی تاکید کرد: ما در استان رشد جمعیت بسیار کمی داشتیم که تا به امروز نرخ این رشد هشت دهم درصد است، البته اعتقاد داریم باید رشد جمعیت به بالای ۲ برسد تا بتواند نرخ جانشینی جمعیت را تامین کند.

مدیر کل ثبت احوال استان کرمان پنج درصد از جمعیت استان را جمعیت کهنسال عنوان و تصریح کرد: این جمعیت به افرادی که بالای ۶۵ سال سن دارند تعلق گرفته و طبق برآورد های صورت گرفته  ۵ درصد از جمعیت در این بستر  قرار دارد، ضمن اینکه نرخ کشوری جمعیت کهنسال ۶ درصد اعلام شده است.
 
قاسمی میزان محاسبه جمعیت را به سه قسم بخش بندی کرد و گفت: اولین قسمت را جمعیت بدو تولد می گوییم که از سن صفر تا ۱۴ سال است، دومین قسم جمعیت بعدی ۱۵ تا ۶۴ سال است که جمعیت فعال نام دارد و جمعیت بالای ۶۵ سال که از آن به عنوان جمعیت کهنسال نام می برند.

وی تاکید کرد:  تقریبا ۱/ ۲۷ درصد از نرخ جمعیتی ما در استان جمعیت صفر تا ۱۴ سال است ، ۸/ ۶۷ درصد را سن ۱۵ تا ۶۴ سال و  ۱ / ۵ درصد هم بالای ۶۵ سال را تشکیل می دهند.
 
مدیر کل ثبت احوال استان کرمان در خصوص فاقدین شناسنامه خاطر نشان کرد: این بخش متعلق به حوزه تامین و به ثبت احوال مرتبط نیست، ثبت احوال به عنوان دستگاهی است که تنها کار ثبت را به عهده دارد، بنابر این ما با اطمینان کامل می گوییم هر کسی که برای ما ایرانی بودنش مشخص شود در لحظه شناسنامه صادر می کنیم و امروز بالای ۹۸ درصد از ولادت های استان در مهلت قانونی ۱۵ روزه ثبت می شود .

قاسمی تاکید کرد: برای نوزادی که به دنیا می آید، ۱۵ روز مهلت قانون به والدین داده شده است کهی به ثبت احوال مراجعه کنند و شناسنامه دریافت کنند، بالای ۹۸ درصد از ولادت های استان در مهلت قانونی ثبت می شود که نشان از تحمل زحمات زیادی است که در سال های اخیر صورت گرفته است تا به این نقطه برسم که حتی از میانگین کشوری هم بالاتر باشیم.

وی در خصوص آمار فوتی ها گفت: این آمار در سال صرفا از طریق علوم پزشکی اعلام می شود و ما ولادت ها را اعلام می کنیم؛ که در سال ۱۴۰۰ آمار ولادت استان کرمان  ۴۵ هزار و 849 مورد به ثبت رسیده است که ۲۳ هزار و۴۳۷ ثبت ولادت مربوط به پسران و ۲۲ هزار و ۴۱۲ مورد مربوط به دختران بوده است.


مدیر کل ثبت احوال استان کرمان در بحث افزایش جمعیت استانی توضیح داد : تحقیقات میدانی ما در این موضوع را نشان می دهد بحث اصلی فرهنگ است و بحث اقتصادی و اجتماعی در رده های بعدی قرار دارد، ما منکر بحث اقتصادی و مشکلات آن در خصوص فرزند آوری نمی شویم، اما بیشتر آن به بحث فرهنگی تعلق دارد، زیرا با نیم نگاهی به کلیت جامعه درخواهید یافت که افراد مرفه و کسانی که تمکن مالی دارند، فرزند کمتری دارند، که نشان از شکل نادرست فرهنگ در این خانواده هاست.

 
قاسمی تصریح کرد: کاهش جمعیت در سه شاخصه و بستر ما را دچار ضعف و مشکل می کند، تک فرزندی تنها شاخصه ای است که سه بخش را دچار اختلال می کند، آسیب هایی که فرزند می بیند، آسیب هایی که والدین می بینند و آسیب هایی که جامعه می بیند، آثار و تبعات روانی برای تک فرزند، مشکلاتی که برای والدین اتفاق می افتد و مشکلاتی که آن فرزند در جامعه با آن روبه رو خواهد شد، همه جزء این آسیب هاست.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: کرمان، استان بزرگ و پهناوری است و مردم ولایت مدار و مذهبی دارد، خصوصا اینکه زادگاه شهید سلیمانی است, ضمن اینکه مردم بسیار ولایت مداری هستند و در همه عرصه ها انقلابی و جهادی عمل کرده اند، بنابر این اگر یک فرهنگ سازی با برنامه انجام شود، به نظرم در صدر سایر کارها باید یک افزایش جمعیت بسیار خوبی را داشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha