برای پیشگیری از تب کریمه کنگو، از ذبح دام در معابر و منازل خود داری شود

رئیس گروه پیشگیری از بیماری های واگیر و غیر واگیر دار دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: ذبح دام باید در کشتارگاه های دارای مجوز انجام شود زیرا در فصل گرما احتمال شیوع بیماری های واگیر دار بین انسان و حیوان وجود دارد و عدم رعایت نکات بهداشتی می تواند زمینه ساز ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو شود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزای سلامت،دکتر ناصر امینی، با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو ناشی از گزش کنه و دام آلوده، می تواند شیوع پیدا کند، گفت: بیماری تب کریمه کنگو بیماری مشترک بین انسان و حیوان است، که می تواند از طریق ذبح دام، پخت غیر اصولی احشام حیوان از جمله جگر و گوشت دام به انسان منتقل شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه با آموزش هایی که به عموم مردم داده می شود در خراسان رضوی سال گذشته نمونه مثبت از بیماری تب کریمه کنگو ثبت نشده است و امسال نیز تاکنون موردی از بیماری گزارش نشده است.

دکتر امینی با بیان اینکه جلوگیری از قاچاق دام از کشورهای همسایه و استان های همجوار و ورود دام با مجوز دامپزشکی علاوه بر ارائه آموزش عمومی به مردم از جمله مولفه های پیشگیرانه از انتشار بیماری در سطح جامعه است، ابراز کرد: دامپزشکی همچنین به منظور حفظ سلامت دام ، دامداران را ترغیب به دامداری از نوع صنعتی می کند تا مانع ابتلا دام به بیماری های مختلف شود. 

وی گفت: خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته در دو سال اخیر مشکلی در خصوص بیماری های مشترک بین انسان و حیوان در سطح استان خراسان رضوی وجود نداشته است.

وی با اشاره به اینکه گوشت دام ذبح شده باید به مدت 48 ساعت در یخچال بماند تا زمینه انتقال بیماری از بین برود، گفت:  تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری خونریزی دهنده تب دار حاد است که عمدتاً به وسیله کنه منتقل می شود.

دکتر امینی گفت: این بیماری در انسان پس از گزش کنه و یا له کردن آن روی پوست، تماس با پوست و لاشه حیوان، خون و ترشحات حیوان آلوده و تماس با خون و بافتهای بیمار مبتلا و حتی به صورت تنفسی ایجاد می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha