ایجاد اشتغال مسأله‌محوری دولت در استان کردستان است

رئیس جمهور حضور میدانی دولتمردان و ارتباط بی‌واسطه با مردم را در حل مشکلات استانها موثر دانست و تاکید کرد، علاوه بر این حضور میدانی، تخصیص عادلانه بودجه و امکانات بر مبنای سند آمایش سرزمینی در حل ریشه‌ای مشکلات نقش اساسی دارد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت،آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی شامگاه جمعه در پایان بیست و هفتمین سفر استانی دولت که به مقصد استان کردستان برگزار شده بود، در نشستی با خبرنگاران در تشریح نتایج و دستاوردهای این سفر، ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید قربان به ملت ایران و به ویژه مردم کردستان گفت: بسیار علاقمند بودم که فرصت حضور در همه شهرستان‌های استان را داشتم.
رئیس جمهور با تشریح روند بررسی و جمع‌بندی مسائل و مشکلات استان و نهایی شدن مصوبات سفر افزود:‌ مصوبات سفر با نگاه به اولویت‌های استان تهیه و نهایی می‌شوند و اجرای آنها نیز از سوی مدیران استان و مدیران ستادی در تهران پیگیری می‌شود.
دکتر رئیسی یکی از نیازهای جدی کردستان را سرمایه‌گذاری دانست و اظهار داشت:‌ در نتیجه این سرمایه‌گذاری‌ها باید اشتغال ایجاد شود چرا که یکی از دغدغه‌های جدی مردم استان مساله بیکاری است. بر این اساس اجرای ۱۰ طرح صنعتی در ۱۰ شهرستان از طریق شرکت‌های بزرگ وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تصویب رسید که زمینه خوبی برای ایجاد اشتغال در استان خواهد بود.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه اجرای این ۱۰ طرح، جدای از پیگیری‌ها در استان و تهران برای جذب سرمایه است که زمینه ایجاد مشاغل بیشتری را فراهم می‌آورد، تصریح کرد: زمینه دیگر برای ایجاد اشتغال تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در شهرک‌های صنعتی است. همچنین تصویب اعتبار و تمهید فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای مناطق آزاد و شهرک‌های صنعتی هم از دیگر مصوبات سفر استانی برای ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال در استان است.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به موقعیت مرزی استان کردستان و ظرفیت تجارت و صادرات در این استان خاطرنشان کرد: اساسنامه ایجاد منطقه آزاد در دولت به زودی به تصویب خواهد رسید و این موضوع می‌تواند زمینه کارهای تولیدی و اشتغال‌زا را در کردستان فراهم کند.
رئیس جمهور با بیان اینکه مناطق آزاد در مقطعی از مسیر اصلی فعالیت خود منحرف شدند، گفت:‌ مناطق آزاد می‌توانند مناطق سیاحتی و گردشگری هم باشند، اما اساس فعالیت آنها باید بر محور تولید صادرات‌محور باشد تا بتوانند اشتغال خوبی نیز ایجاد کنند.
دکتر رئیسی یکی دیگر از ظرفیت‌های استان کردستان را فعال شدن بازارچه های مرزی عنوان کرد و افزود: یکی از فرصت‌های اقتصادی مهم استفاده از فرصت تجارت و صادرات است. همچنین فعال شدن بازارچه‌های مرزی می‌تواند کولبری را در استان سامان داده و اشتغال پایدار در منطقه ایجاد کند.
رئیس جمهور رونق بخشیدن به فعالیت معادن استان را دیگر راهکار ایجاد اشتغال در کردستان دانست و اظهار داشت: در راستای حل مشکل معادنی که پروانه‌های بهره برداری آنها صادر شده اما با اشکالاتی در نوع بهره‌برداری مواجه هستند، قرار شد دو اقدام انجام شود. یکی تکمیل دانشکده صنایع و معادن در استان و دوم سامان دادن دریافت حقوق مالکانه معادن که بر اساس ساز و کار تعیین شده در سال جاری می‌توانیم حدود ۱۰ برابر سال گذشته از این محل دریافتی داشته باشیم. این حق مالکانه نیز در جهت توسعه خود استان هزینه می‌شود.
آیت‌الله رئیسی اجرای حداقل ۲۰۰ طرح اشتغالزا برای مددجویان را از دیگر برنامه‌های دولت برای توسعه استان عنوان و تصریح کرد: بر این اساس پیش‌بینی شده که ۸ هزار فرصت شغلی برای مددجویان استان ایجاد شود.
رئیس جمهور موضوع دیگر استان کردستان را مسئله راه و راه‌آهن در استان دانست و خاطرنشان کرد: تکمیل راه‌آهن همدان-سنندج، چهارخطه کردن راه سقز بانه و تکمیل محور سنندج-مریوان از جمله مصوبات سفر استانی است که با جدیت دنبال خواهد شد. همچنین مصوبات خوبی در زمینه احداث شبکه آبیاری، ساخت خانه بهداشت، مدارس و کلاس‌های درس روستایی داریم که در قالب ۱۸۲ طرح برای توسعه استان به تصویب رسیده‌اند.
دکتر رئیسی با بیان اینکه ایجاد اشتغال مسئله محوری دولت در استان کردستان است، گفت: بیکاری مردم استان را رنج می‌دهد و لذا عمده طرح‌ها و مصوبات دولت ناظر به مسئله اشتغال و محرومیت‌زدایی از استان است. ضمانت اجرای این طرح‌ها نیز در استان بر عهده مدیران و اصحاب رسانه و مردم است و در مرکز نیز از سوی معاونت اجرایی ریاست جمهوری پیگیری خواهد شد.
رئیس جمهور افزود: برای رفع محرومیت از استان باید نگاه‌ها متفاوت شود. دولت برای اجرای عدالت سند آمایش سرزمینی را مبنای تدوین بودجه قرار داده است تا توسعه کشور متوازن شود. به عنوان مثال با توجه به نیاز سقز و مناطق اطراف تاکید شد که فرودگاه این شهر که تکمیل آن ۲۵ سال به طول انجامیده و یک بار هم به طور ناقص افتتاح شده است، هر چه سریع‌تر تکمیل شده و دیگر مراسم افتتاحی برای آن برگزار نشود، بلکه افتتاح آن به شکل عملی با برقراری پروازها در آن انجام شود.
آیت‌الله رئیسی اظهار داشت:‌ مبنای دولت مردمی این است که رفع مشکلات و محرومیت‌های یک استان، علاوه بر سفر و حضور میدانی دولتمردان، با تقسیم صحیح ظرفیت‌ها و امکانات بر مبنای سند آمایش سرزمینی اتفاق خواهد افتاد. مشکلات کردستان در بودجه‌های سنواتی برطرف خواهد شد و سفرهای استانی نیز به این روند کمک خواهند کرد.
رئیس جمهور در پاسخ به سوال که برنامه‌های دولت برای ظرفیت‌ها و تقویت وجهه فرهنگی استان کردستان چیست؟ تصریح کرد: معتقدم استان کردستان مهد فرهنگ و هنر و یکی از مراکز تمدنی ماست که نشانه‌های مدنیت و تمدن به فراوانی دیده می‌شود. هم نگهداشت این میراث فرهنگی بسیار مهم است و هم توسعه و ارتقای این میراث ارزشمند اهمیت دارد.
دکتر رئیسی درباره برنامه‌های دولت برای رونق اقتصاد فرهنگ در کردستان گفت: دولت همانند عرصه اقتصاد تصدی‌گری در عرصه فرهنگ را نیز به مردم واگذار می‌کند و در جایگاه هدایت، حمایت و نظارت قرار خواهد گرفت. فعالان عرصه فرهنگ کار خود را خوب بلد هستند و اگر دولت از آنان حمایت کند می‌توانند به خوبی امور فرهنگی را اداره کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha