بروز علائم گوارشی، وجه تمایز سویه جدید کرونا با سویه های قبلی است

عضو کمیته علمی قرارگاه مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بروز علائم گوارشی وجه تمایز ابتلا به سویه جدید کرونا نسبت به سویه های قبلی است اظهار کرد:افرادی که نسبت به تکمیل واکسیناسیون کرونا اقدام نکرده اند بیش از سایرین در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت ، دکتر رزیتا خداشاهی در نشست هماهنگی ارائه خدمات بهینه به بیماران که با حضور روسا مراکز بهداشتی و درمانی و مسئولین درمانگاه ها برگزار شد با بیان اینکه علائم بیماری سه تا پنج روز ادامه پیدا می کند خاطر نشان کرد: در شرایط حال حاضر تکمیل واکسیناسیون، دریافت دز یادآور و رعایت دستورالعمل های بهداشتی از مهمترین راهکارهای پیشگیری از بیماری به شمار می رود.

وی با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل های ابلاغی، برای بیماران مبتلا به کرونا با علائم اولیه و بدون عفونت های تنفسی نیازی به تجویز آنتی بیوتیک نیست تصریح کرد: اگر بیمار به علائم شدید بیماری، افت اکسیژن و درگیری ریه مواجه شده است در صورت نیاز رمدسیویر تجویز می شود که به دو نوع بستری و سرپایی در مراکز زیر پوشش دانشگاه تزریق می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: بیمار در صورت مراجعه به هنگام در روزهای اولیه تحت کنترل قرار می گیرد، بنابراین عموم مردم در صورت بروز علائم به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند و از خود درمانی و مراجعه دیرهنگام پرهیز کنند.

دکتر خداشاهی اظهار امیدواری کرد: با استمرار واکسیناسیون به ویژه تزریق دز یادآور و مشارکت عموم مردم در رعایت دستورالعمل های بهداشتی، استفاده از ماسک و مراجعه به موقع در زمان ابتلا بتوانیم به شکل مناسبی همه گیری ویروس کرونا را کنترل  کنیم.

رئیس گروه پیشگیری و درمان بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست با بیان اینکه تا کنون هشت میلیون و 850 هزار دز واکسن شامل 3 میلیون و 934 هزار دز اول، 3 میلیون و 499 هزار دز نوبت دوم و یک میلیون و 386 هزار دز نوبت سوم به گروه های هدف تزریق شده است اظهار کرد: تا کنون 99 درصد از گروه سنی بالای 18 سال دز اول ، 87.66 درصد نوبت دوم و 38.65 درصد نوبت سوم واکسن را دریافت کرده اند که میزان پوشش واکسن در دز سوم رضایت بخش نیست.

دکتر زهرا نهبندانی با بیان اینکه افزایش فاصله زمانی از آخرین زمان دریافت واکسن و کاهش چشمگیر پوشش دز سوم واکسن کرونا می تواند با آسیب هایی شامل افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا همراه باشد خاطر نشان کرد: در گروه سنی 12 تا 17 سال نیز تا کنون 98.14 درصد دز اول و 86.27 درصد دز دوم ،نسبت به دریافت واکسن اقدام کرده اند و بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت مشمول دریافت دز سوم واکسن نیز قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه میزان پوشش واکسیناسیون در گروه سنی 5 تا 11 سال 16.64 درصد و نوبت دوم 8.07 درصد اعلام شده که این میزان پوشش نگران کننده است خاطر نشان کرد: میزان مراجعه سرپایی به مراکز منتخب کرونا و موارد مثبت در حال افزایش است به گونه ای که حدود 40 درصد موارد، مثبت گزارش می شود، بنابراین در شرایط حال حاضر، بهترین راهکار در کنترل و جلوگیری از مواجهه با پیک کرونا،دریافت واکسن و رعایت دستورالعمل های بهداشتی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha