شعر و قصه از مولفه های مهم در انتقال مفاهیم دینی به کودکان و نوجوانان است

همزمان با دهه ولایت و امامت آئین نقد و بررسی کتاب «لحظه های دلپذیر: قصه هایی از غدیر» با حضور نویسنده اثر و کارشناسان و نویسندگانی از استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و کرمان در راستای اجرای طرح میثاق با محوریت سلسله نشستهای نقد و بررسی کتابهای مرتبط با حضرت امیر المومنین علی (ع) به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از خراسان رضوی؛ همزمان با دهه ولایت و امامت آئین نقد و بررسی کتاب «لحظه های دلپذیر: قصه هایی از غدیر» با حضور حجت الاسلام و المسلمین مرتضی دانشمند، نویسنده اثر؛ حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و کارشناسان و نویسندگانی از استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و کرمان در راستای اجرای طرح میثاق با محوریت سلسله نشستهای نقد و بررسی کتابهای مرتبط با حضرت امیر المومنین علی (ع) به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد. 

در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن تبریک ایام و اعیاد دهه ولایت و امامت، گفت: آئین امروز در راستای برگزاری  نشستهای تخصصی نقد و بررسی کتاب تحت عنوان میثاق توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور در طول ایام دهه ولایت و امامت برای خوانش و نقد و بررسی آثاری است که با محوریت واقعه غدیر به چاپ رسیده است.


وی با اشاره به فرموده پیامبر(ص) مبنی بر اینکه «حاضرین به غائبین، پدران به پسران پیام ما را برسانند»، افزود: امروز در این آئین به پیشگاه پدرمان حضرت محمد(ص) عرض می کنیم «یا رسول الله! پیام شما را دریافت کردیم». سعی ما بر آن است تا برگزاری این قبیل آئینها پیام رسول خدا را اثبات کرده و به آیندگان خود انتقال دهیم. 


سبزیان ضمن تقدیر از اثر گرانبهای حجت الاسلام و المسلمین مرتضی دانشمند اظهار داشت: نویسنده کتاب با توجه به سابقه درخشان خود در حوزه کتاب و ادبیات از ابتدای شروع کار تا به امروز در راه تبیین معارف اهل بیت(ع) اقدامات موثر و مفیدی داشته است و امیدوارم برگزاری چنین آئینهایی بتواند مجموعه کتابخانه های عمومی را در خصوص ارائه خدمات نوین در راستای تبیین معارف الهی و اسلامی راهنمایی کند. 

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین مرتضی دانشمند، نویسنده کتاب «لحظه های دلپذیر: قصه هایی از غدیر» ضمن قدردانی از برگزاری این آئین و حضور نویسندگان و منتقدان، به خوانش یکی از سروده های خود با نام «بلندگو» پرداخت:
گفت بلندگوی حرم چند بار
دخترکی هست به نام بهار
روی سرش یک گل روی سر است
چشم به راه پدر و مادر است
دیدم از آن دور میان زنان
بانویی آمد سوی من مهربان
گفت به من گریه نکن دخترم
مادرت اینجاست کنار حرم
چشم من آن روز پر از آب شد
شیفته بانوی مهتاب شد
کاش که من زائره قم شوم
بار دیگر در حرمت گم شوم
وی اصل زیارت را به نوعی گم شدن و یافتن تشبیه کرد و افزود: در واقع زیارت گم شدن فنای خود و یافتن معصوم و رسیدن به محضر او است. 


دانشمند تصریح کرد: برای انتقال آموزه های دینی به کودکان بیش از 100 روش وجود دارد که در این کتاب از دو تا مهمترین این روشها یعنی شعر و قصه استفاده شده است. علامه امینی در جلد دوم کتاب الغدیر فصلی تحت عنوان شعر در اسلام دارد که به سخنی از امام صادق(ع) می پردازد مبنی بر اینکه «ای شیعیان فرزندانتان را با شعر عبدی آشنا کنید که راه او راه خداست». عبدی شاعر اهل بیت(ع) است. چند نکته از این سخن بر می آید اول اینکه امام صادق (ع) به مسائل فرهنگی، ادبی و هنری زمانه خود اشراف داشته اند، دوم، شاعران زمان خود را می شناختند و رصد می کردند و سوم اینکه شاعران حوزه کودک را به شیعیان خود سفارش می کرده اند.


وی اظهار داشت: حدود 1000 آیه و به عبارتی نزدیک به یک ششم قر آن کریم از قصه تشکیل شده است که برای آن 7 هدف می توان در نظر گرفت و در اینجا به سه تا از مهمترین آنان می پردازیم. یک، تفکر برانگیزی چنانچه خداوند در سوره اعراف آیه 176 می فرمایند «ای پیامبر! سرگذشت پیشینیان را بازگو کن، باشد که آنان با خواندن آن به تفکر و اندیشه ورزی روی آورند»، دو، ژرف نگری و به عبارت دیگر عبور از سطح و رسیدن به لایه های زیرین که در این رابطه نیز خداوند در قرآن می فرماید «در قصه های گذشتگان عبرت است برای صاحبان خرد و اندیشه».


نویسنده کتاب«لحظه های دلپذیر» با اشاره به آرام بخشی به عنوان یکی دیگر از اهداف قصه گویی در قرآن، افزود: به عبارت ساده تر قصه درمانی با محوریت همذات پنداری نحوه برخورد با مسائل را آموزش می دهد و باعث رسیدن به ثبات فؤاد می شود. خداوند در قرآن می فرماید«ما بر تو که پیام آور رحمت هستی بازگو می کنیم از خبرها و قصه های پیامبران، قصه هایی که دل و قلبت را به آرامش رساند».


وی ابراز کرد: بنابراین یکی از اهداف ما در حوزه کودک و نوجوان آموزش برخورد آنان با مشکلات و سختی های زندگی به واسطه شعر و داستان است. 

کتاب «لحظه های دلپذیر: قصه هایی از غدیر» اثر حجت الاسلام و المسلمین مرتضی دانشمند توسط انتشارات پیام عدالت در 112 صفحه به تیراژ 2500 نسخه در سال 1396 به چاپ رسیده است. این کتاب در بردارنده قصه‌های بازنویسی شده از کتاب «الغدیر» نوشته «علامه امینی» در کنار مباحث تخصصی امامت پژوهی است. داستانها به سبک گلستان سعدی نوشته شده و برای گروه سنی 8 تا 12 سال است.

گفتنی است، این برنامه به صورت مجازی از طریق فضای اسکای روم نیز پخش شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha