اعتبار لازم برای آزادسازی حریم رودخانه‌ها در اختیار نداریم

رئیس کمیته تخصصی ارزیابی سیلاب کمیته ملی سدهای بزرگ ایران با بیان اینکه اگر در کشور بارندگی نداشته باشیم با خشکسالی روبرو می‌شویم، گفت: وقتی هم باران می‌بارد با خسارت و ویرانی سیل مواجه‌ایم که این امر مطلوب نیست.


به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت،مصطفی فدایی فرد رییس کمیته تخصصی ارزیابی سیلاب کمتیه ملی سدهای بزرگ ایران، در برنامه(( بدون خط خوردگی)) رادیو گفتگو سیلاب را قابل پیشگیری دانست و تصریح کرد: می‌توان با اقدامات پیشگیرانه، آسیب‌های آن را به شدت کاهش داد و آن را مدیریت کرد. مسائل و مشکلات سیل در ایران بیشتر از آن که طبیعی باشد در اثر سوء مدیریت و دخالت‌های بیجای انسان در محیط رخ می‌دهد؛ بنابراین می‌توان با اقداماتی، از وقوع خسارت در سیل‌ها جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه اگر در کشور بارندگی نداشته باشیم با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنیم، اظهار کرد: از سوی دیگر وقتی هم باران می‌بارد با خسارت‌ها و ویرانی‌های سیل مواجه هستیم که این امر مطلوب نیست زیرا نشان می‌دهد عیار حاکمیت در این موضوع مناسب نیست و حتماً باید فکری در این باره داشته باشیم.

رئیس کمیته تخصصی ارزیابی سیلاب کمیته ملی سدهای بزرگ ایران بیان کرد: در ایامی که سیل واقع می‌شود و چند روز بعد از آن، همه مسئولین و رسانه‌ها به آن می‌پردازند و پس از مدتی نیز فعالیت‌ها و وظایفی که پیش‌بینی شده است و باید توسط مسئولین انجام شود به ورطه فراموشی سپرده می‌شود.

وی افزود: به عنوان یک کشور سیل خیز باید این چرخه معیوب را اصلاح کنیم و اگر این اتفاق رخ ندهد، به دلیل دخالت‌های انسانی که هم در سطح دولتی و هم در سطح مردمی انجام می‌دهیم شاهد بیش از پیش خسارات سیل خواهیم بود.

فدایی فرد با اذعان به اینکه متأسفانه آدم‌های مدیریت پس از بحران و نه پیش از بحران هستیم، گفت: قانون مدیریت بحران که سازمان مدیریت بحران را شکل داد از سال 1388 شروع کرد که مهم‌ترین وظیفه آن پیش‌بینی و پیشگیری از وقوع بحران است و متأسفانه تاکنون این سازمان به وظایف خود عمل نکرده است.

رئیس کمیته تخصصی ارزیابی سیلاب کمیته ملی سدهای بزرگ ایران  با اشاره به حضور بعضی از مسئولین در موضوع سیلاب تصریح کرد: شاهد هستیم برخی از این مسئولین تا کمر در سیلاب وارد شده و کارهای نمایشی انجام می‌دهند که این کارها نه تنها جواب نمی‌دهد بلکه جواب معکوس می‌دهد. مدیرانی که در این زمینه مسئولیت دارند باید بازخواست شوند.

وی افزود: در حال حاضر روی رودخانه‌های بزرگ هیچ مدیریتی نیست و شاهد تجاوز به حریم و بستر رودخانه هستیم. البته متأسفانه اعتبار و هزینه‌های لازم برای آزادی ساز حریم رودخانه‌ها در اختیار نداریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha