شناسایی ۵۶۰ کودک با ناهنجاری های مادرزادی در خراسان جنوبی

با شناسایی ۵۶۰ کودک با ناهنجاری های مادرزادی در خراسان جنوبی، دفتر موسسه حمایت از کودکان با ناهنجاری‌های مادر زادی«محکم» در خراسان جنوبی راه اندازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) خراسان جنوبی، رئیس هیات مدیره مجمع خیرین خراسان جنوبی و مدیر اجرایی نمایندگی موسسه محکم در استان، گفت: ناهنجاری های مادرزادی به بیمارانی اطلاق می شود که در اثر اختلال در روند سیرتکامل رشد برخی از اعضای بدن یا احشا، در دوران جنینی ایجاد می شود و بیماری های مادرزادی طیف وسیعی از بیماری های کودکان را تشکیل می دهد.

حسین خوش آیند ادامه داد: تعداد زیادی از این نوزادان بیمار، از خانواده های محروم و نیازمند هستند و خانواده های آن ها برای پیدا کردن طبیب و مراکز درمانی مناسب دچار سرگردانی های زیادی شده و برای تامین هزینه های درمانی سختی های زیادی را تحمل می نمایند.

به گفته وی گاه این نوزادان معصوم هم زمان دچار چندین نوع ناهنجاری مادرزادی بوده و درمان به خاطر نداشتن توانایی مالی والدین تا سالها به تاخیر می افتد.

وی تصریح کرد: محرومیت، نیازمندی و مظلوم بودن این بیماران که حتی زبان بازگو کردن نیاز خود را ندارند، تعدادی از پزشکان متخصص و جمعی از نیکوکاران رئوف و خیر خواه را بر آن داشت که خود را در نیاز این کودکان دردمند سهیم دانسته و در سال ۱۳۸۴ اقدام به تاسیس موسسه خیریه حمایت از کودکان با ناهنجاری های مادزادی (محکم) نمایند.

اهداف محکم

رئیس هیات مدیره مجمع خیرین در خراسان جنوبی حمایت مالی و تامین پذیرش برای بیماران دچار ناهنجاری های مادرزادی که نیاز به جراحی یا درمان دارویی دارند، را از اهداف راه اندازی موسسه محکم بیان کرد و افزود:آموزش خانواده ها و پزشک مربوط در زمینه های فوق از طریق مختلف از جمله چاپ کتاب، بروشور و تهیه سی دی و حضور در کنگره های علمی و مصاحبه های رسانه ای و آموزش چهره به چهره و تلاش برای فراهم نمودن امکانات پیشگیری از ناهنجاری های مادرزادی و آموزش جامعه در این زمینه از دیگر اهداف دانست.

به گفته خوش آیند نمایندگی مجمع خیرین کشور در استان خراسان جنوبی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ با مشارکت سایر مجامع و موسسات خیریه و گروه های جهادی استان و طی تشریفات قانونی و برگزاری انتخابات وبا همکاری جمعیت هلال احمر تاسیس شده که یکی از اهداف آن، شناسایی اولویت ها در مشارکت خیرخواهانه و تسهیلگری در فعالیت موسسات خیریه است.

درمان ۵۶ بیماری مادرزادی

وی ادامه داد: با توجه به اینکه موسسه خیریه محکم (موسسه حمایت از کودکان با ناهنجاری های مادرزادی) ، تنها موسسه در کشور و بزرگترین در دنیا (از نظر تعداد بیماری تحت پوشش) در خصوص درمان رایگان ۵۶ بیماری مادرزادی کودکان و تامین خدمات و هزینه های جانبی بوده و ضمن برخوداری از متخصصین مجرب با تعداد ۱۸ بیمارستان کشور نیز قرارداد همکاری دارد.

وی تصریح کرد: پس از پیگیری های انجام شده،باهمکاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند وهلال احمر استان مقدمات لازم جهت تاسیس نمایندگی موسسه در استان فراهم شده و قرار است با حضور آقای دکتر دلشاد، مدیر عامل موسسه و هیات همراه در استان، نسبت به برگزاری اولین جلسه هیات امنا، و تعیین هیات مدیره،وافتتاح دفتر نمایندگی همچنین ویزیت رایگان بیماران اقدام شود.

شناسایی ۵۶۰ بیمار

خوش آیند در رابطه با روند پیگیری و شکل گیری موسسه نیز گفت: جلساتی با رئیس و معاونین دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شده و از یک ماه قبل کار شناسایی بیماران در شهرستان ها شروع شده است.

به گفته وی تاکنون بیش از ۵۶۰ نفر شناسایی شده اند که امیداوریم باحضور پزشکان متخصص کار معاینه و روند معالجه از روز 19مردادبا افتتاح دفتر نمایندگی موسسه در استان آغاز شود.

به گفته وی در این مرحله بیماران شهرستانهای بیرجند، خوسف، درمیان، سربیشه ونهبندان مورد معاینه و معالجه قرار خواهم گرفت و امیدواریم در سفر بعدی پزشکان متخصص بقیه شهرستانهای استان انجام شود. منبع: خبرگزاری فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha