مشاهده بلبل زیر دم‌ سرخ برای اولین بار در کرمان
تصویر آرشیوی است.

کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان، گفت: برای نخستین بار در شهر کرمان یک قطعه بلبل زیر دم سرخ( Pycnonotus cafer) بر روی سیم برق با چشم غیر مسلح مشاهده شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ محمد ابراهیم صحتی، گفت: صبح امروز گونه کمیاب بلبل زیر دم سرخ( Pycnonotus cafer) برای نخستین بار در شهر کرمان، تقاطع بلوار جمهوری اسلامی - بلوار رضوان، با چشم غیر مسلح مشاهده شد.

وی در ادامه، افزود: بلبل زیر دم سرخ از گونه‌ های غیر بومی ایران محسوب می‌ شود، که نخستین بار در سال ۱۳۸۵ حضور این پرنده به تعداد ۱۲ قطعه در شرق جزیره کیش به ثبت رسیده است و پس از آن حضور یک قطعه از این گونه در اهواز و ۲ قطعه دیگر در کاشان گزارش شده است.

کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان، تصریح کرد: این پرنده مقیم شبه‌ قاره هند از جمله سریلانکا تا برمه و بخش‌ هایی از تبت است و به دست انسان به بسیاری از مناطق دنیا از جمله جزایر فیجی، ساموا، تونگا و هاوایی در اقیانوس آرام، دوبی، ایالات متحده، آرژانتین و نیوزیلند معرفی شده‌ است.

صحتی گفت: این گونه به دلیل اثرات مخربی که بر محیط زیست بومی این مناطق گذاشته، یکی از تنها سه پرنده‌ ای است که در فهرست بدترین ۱۰۰ گونه مهاجم دنیا قرار گرفته‌ است.(مرغ مینا و سار معمولی دو پرنده دیگر این فهرست هستند) که در ایران از جمله پرندگان از قفس رها شده محسوب شده و شاید نمونه کرمان نیز از پرندگان رها شده از قفس باشد که نیاز به تحقیقات میدانی بیشتری دارد.

وی افزود: این پرنده از راسته گنجشک‌ سانان و تیره بلبلان است و با تاج کوتاهی که سرش را به حالت لوزی درآورده به راحتی قابل تشخیص است. طول بدن این پرنده زیبا و پرجنب و جوش حدود ۲۰ الی ۲۲ سانتی متر، و تا حدی شبیه به «بلبل خرما» است، ولی به سبب جثه بزرگ‌ تر و پوش پرهای قرمز درخشان زیر دم، از آن متمایز می‌ شود و به بلبل زیر دم سرخ مشهور است.

شایان ذکر است؛ این پرنده ا از میوه‌ ها، گلبرگ و شهد گل‌ ها، حشرات و گاهی مارمولک‌ های کوچک تغذیه می‌ کند و از نظر حفاظتی در فهرست کمترین نگرانی فهرست سرخ آ. یو. سی. ان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha