ارتقای ایمنی موجب کاهش حوادث حوزه معادن به ۲ درصد شده است

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دومین همایش ملی ایمنی در معادن و صنایع معدنی که در معدن گل گهر سیرجان برگزار شد، گفت: سال گذشته ۸ هزار و ۹۰۰ حادثه ناشی از کار در کشور رخ داد که فقط ۲ درصد آن مربوط به بخش معادن بود و این ناشی از توجه مدیران بخش معدن به ارتقای ایمنی بوده است .

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر علی حسین رعیتی فرد، صبح امروز ۲۵ مرداد ماه، در دومین همایش ملی ایمنی در معادن و صنایع معدنی که در سالن اجتماعات معدن گل‌ گهر سیرجان برگزار شد، گفت: سال گذشته، ۸ هزار و ۹۰۰ حادثه ایمنی در کشور رخ داده که ۳۷ درصد این حوادث در بخش ساختمان، ۳۸ در بخش صنعت و فقط ۲ درصد در بخش معادن رخ داده است.

وی افزود: به لحاظ گستردگی بخش معدن در استان کرمان، ۱۳ درصد حوادث معادن کشور در این استان رخ داده است.‌

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به دستاوردهای خوب ملت ولایتمدار ایران اسلامی در جنگ اقتصادی، ابراز داشت: در این جنگ کارفرمایان به عنوان فرماندهان و کارگران به عنوان سربازان ، دشمنان ایران اسلامی را زمین گیر کرده اند و جوانان متخصص و سخت کوش در این راه تلاش وسیعی را انجام داده اند.
دکتر رعیتی فرد، ارتقای ایمنی را موجب حفظ جان نیروی انسانی دانست و گفت : کم کاری و بی توجهی در بخش ایمنی می تواند بنگاه های اقتصادی را دچار چالشهای عظیم کند.
وی با بیان اینکه دولت باید در حوزه ایمنی با بهره گیری از شرکای اجتماعی، بستر لازم را برای ارتقای ایمنی بر اساس آیین نامه های موجود ایجاد کند، گفت: توجه به تعامل بین بازرسان کار و مسؤلان ایمنی در اینگونه همایش ها، استفاده از خرد جمعی و بهره گیری از راهکارهای مکانیزه شدن کار در معادن می تواند به صورت چشمگیری حوادث ناشی از کار را کاهش دهد.
دبیر شورای عالی کار، با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در گسترش و رشد بخش معدنی کشور، تصریح کرد: در کشور ظرفیت معدنی خوبی داریم و به لحاظ ارزش افزوده بالای کار در بخش معدن می طلبد که با استفاده از تولید علم و نگاه به داخل از فناوریهای روز در استخراج و فرآوری محصولات معدنی کشور تلاش بیشتری داشته باشیم.
رعیتی فرد با اشاره به مقاوله‌ نامه‌ ایمنی و بهداشت شغلی(شماره ۱۵۵) سازمان بین المللی کار، خاطر نشان کرد: خوشبختانه در سال‌ های گذشته الحاق به این مقاوله نامه در دستور کار شورای عالی حفاظت فنی قرار گرفت و مطالعات امکان سنجی الحاق به مقاوله نامه مذکور و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی انجام و اجرای آن توسط ریاست محترم جمهوری ابلاغ شده و این نوید بخش رشد در بخش صنعت و معدن است.
رعیتی فرد، اظهار امیدواری کرد: تلاش مدیران و کارکنان جامعه کار و تلاش کشور در دولت مردمی آیت الله رئیسی دو چندان شود و مردم از نتایج رشد و بالندگی بخش صنعت و معدن و افزایش صادرات غیر نفتی استفاده کنند.
شایان ذکر است؛ دومین همایش ملی ایمنی در معادن و صنایع معدنی صبح امروز ۲۵ مرداد ماه، به میزبانی شرکت معدنی و صنعتی گل‌ گهر و با حضور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیر شورای عالی کار، مدیر عامل شرکت گل‌ گهر، مدیران ارشد شرکت‌ های منطقه گل‌ گهر، مدیران ایمنی شرکت‌ های معدنی و صنایع معدنی کشور، مدیران، اساتید و فعالان حوزه ایمنی از سراسر کشور و دبیر کل سازمان بین‌ المللی تامین اجتماعی در سالن پردیس امید گل گهر آغاز به کار کرد.

این همایش امروز و فردا با هدف ارتقاء دانش ایمنی، اشتراک تجارب و همچنین استفاده از مدل های موفق در استقرار سیستم های مدیریتی ایمنی در معادن و صنایع معدنی به میزبانی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در حال برگزاری است.

مقالات برگزیده این رویداد در ۱۵ محور حوزه ایمنی در معادن و صنایع معدنی، در دو روز همایش ارائه می شود و پنل‌ های تخصصی ایمنی در معادن روباز نیز برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha