بروز آفت خشکیدگی خوشه خرما در ۳۰ درصد نخلستان های استان کرمان

مدیر سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه خشکیدگی خوشه خرما اصلی ترین مشکل نخلداران استان شده است، گفت: ۳۰ درصد از نخلستان های استان که شامل ۷۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت محصول خرما می شود، تحت آسیب خشکیدگی خوشه خرما قرار گرفته اند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ محمد خیراندیش گفت: ۳۰درصد از باغات استان شامل ۷۲۰۰ هکتار از نخلستان ها تحت آسیب خشکیدگی خوشه خرما قرار گرفته اند، که پیش بینی تولید قبل از خسارت ۱۷۰۰۰۰ تن بوده است.

وی با بیان اینکه ۱۱۰۰۰ هکتار از نخلستانهای خرما زیر نظر بیمه محصولات کشاورزی هستند، افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان خواستار پرداخت سریع خسارت به کشاورزان خسارت دیده و انجام تحقیقات جهت ایجاد راهکار مناسب برای کاهش خسارت می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی استان کرمان، تصریح کرد: عارضه خشکیدگی خوشه خرما اکنون به اصلی ترین مشکل نخلستان ها در شهرستانهای شرقی تبدیل شده است و تاکنون نقش هیچگونه بیمارگر یا عامل زنده ای در بروز این عارضه اثبات نشده است، لیکن عوامل محیطی اقلیمی و مدیریتی در بروز و شدت عارضه خشکیدگی خوشه خرما موثر می باشد.

خیراندیش با تاکید بر لزوم بالا بردن سطح آگاهی کشاورزان در خصوص این عارضه و ارائه راهکارهای مناسب برای کاهش خسارت ناشی از آن ادامه داد: این عارضه در زمان تبدیل خارک به رطب و با بروز افزایش درجه حرارت و کاهش رطوبت رخ می دهد .

وی گفت: کاشت ارقام مناسب، تغذیه درخت و محلول پاشی برگ ها از جمله راههای مقابله با خشکیدگی خوشه خرما است.

مدیر جهاد کشاورزی استان کرمان، با بیان اینکه خشکیدگی خوشه خرما در باغات ضعیف و باغاتی دارای درختان مسن هستند بیشتر رخ می دهد، افزود: با تغذیه مناسب و جایگزینی ارقام مسن با ارقام نیمه خشک می توان این عارضه را کنترل کرد.

خیر اندیش یادآور شد: نصب کیسه های متقالی سفید رنگ قبل از خشکیدگی بر روی خوشه ها باعث کاهش خشکیدگی و آفت زدگی می گردد و میانه کاری با گیاهانی مانند یونجه، ذرت و مرکبات باعث تعدیل دما و حفظ رطوبت می گردد، همچنین احداث بادشکن از دیگر راهکارهای کاهش این عارضه می باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha