روند کاهشی  ابتلا به بیماری سالک در استان خراسان رضوی

رییس گروه مبارزه با بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به روند کاهشی بیماری سالک در استان خراسان رضوی از سال ۱۳۸۸ تا پایان سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: طی سه ماهه نخست سال جاری ۳۷۲ بیمار در استان دچار این بیماری شدند و تحت درمان قرار گرفته اند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر زهرا نهبندانی عنوان کرد: پراکندگی زباله در محیط، رها سازی فاضلاب در معابر، عدم جمع آوری نخاله های ساختمانی ساختمانهای نیمه کاره و عدم نماکاری ساختمان و عدم بهسازی کانالها و کالهای سطح شهر از مهمترین فضاهای رشد پشه ناقل سالک است.

وی گفت: درمان بیماری سالک با تزریق موضعی یا سیستمیک دارو با تشخیص پزشک به صورت رایگان در مراکز خدمات جامع سلامت منتخب تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می شود.

رییس گروه مبارزه با بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که مخزن بیماری سالک در نوع شهری انسان و سگ و در نوع روستایی جوندگان است اظهار کرد: انگل عامل بیماری را پشه خاکی حین گزش از فرد و یا حیوان آلوده به فرد سالم انتقال می دهد.

دکتر نهبندانی در خصوص علائم این بیماری گفت: وجود ضایعه پوستی ( زخم و یا ضایعه قرمز برجسته ) که بیش از ۱۴ روز طول کشیده باشد از مهمترین علائم سالک است که می توان با آزمایش آن را تایید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha